Leestijd: ca. 3 minuten

Op Dutchcowboys staat vandaag via CNET een rapport van onderzoeksbureau Forrester uitgelicht. Het rapport is gebaseerd op cijfers van 2004 tot begin 2009 uit de Amerikaanse markt, en laat zien dat we in deze eerste maanden van 2009 niet méér internet zijn gaan gebruiken. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren, waarin dit steeds wel het geval was.

Het aantal uren dat gespendeerd wordt op internet, wordt in het rapport afgetopt op 12 uur in de week. Dat komt neer op hetzelfde aantal uren als in 2008 en vormt daarmee een trendbreuk vergeleken met voorgaande jaren. Forrester analist Jackie Anderson heeft hier wel een toelichting voor: “De binding met het online kanaal is verdiept”, zegt zij. “Web gebruikers zijn snuggerder geworden en kunnen steeds beter Multi-tasken. Velen weten tegenwoordig exact wat ze willen gaan doen nog voordat ze inloggen.”

Naast de verandering in het internetgebruik nam Forrester nog enkele trends waar. Zo is ook de groei van breedband internet over zijn hoogtepunt heen, met nog “slechts” een groei van 6 procent. De meerderheid onder de internettende huishoudens gebruikt nu breedband internet, terwijl meer dan de helft al 10 jaar of langer bekend is met het web. Voor Anderson de reden om te stellen dat het internet meer en meer een traditioneel opschuift richting het vertegenwoordigen van een traditioneel media kanaal.

Het rapport gaat verder in op cijfers van andere traditionele media als: TV, radio en kranten. Het mag geen verrassing heten dat deze cijfers niet groeien, maar hooguit gelijk blijven of dalende zijn. De enige stijgende trend die werd waargenomen vond plaats op het internet onder Sociale Netwerken. Afgelopen jaar vond daar met de opkomst van Twitter en de nog steeds immense groei van Facebook de grootste verschuiving plaats. Overigens lijkt hier nog wel voldoende rek in te zitten, nog steeds is slechts een derde van de online gebruikers lid van een social network.  Lijkt het toch weer de hoogste tijd om met het sociale web aan de slag te gaan!

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

3 reacties

  1. Paul Hottinga

    Het is vrij logisch dat deze groei aan het afzwakken is.

    Er is een punt waarbij het aantal uren wat besteed wordt aan internet simpelweg aan het maximum zit, omdat mensen niet meer beschikbare tijd hebben.

    Vind daarom dat cijfers zeker niet tegenvallen.

    Beantwoorden
  2. Vincent Neve

    @Paul, ja mee eens, lijkt mij dat dit gewoon aantoont dat de rek er wel een beetje uit is qua tijd. Wat ik met name interessant vind zijn de verschuivingen binnen die besteedbare tijd. Dus steeds minder “eindeloos/doelloos surfgedrag”, maar meer concreet en snel: mail afhandelen, social networks langs, tweet plaatsen en wat feeds doornemen. (is dan mijn eigen interpretatie van wat ik in dat rapport lees)

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.