Leestijd: ca. 7 minuten

Maak je podcasts en vraag je je af hoe je je publiek kunt laten groeien zodat je meer luisteraars en dus meer succes krijgt? Lees dan deze negen tips om de SEO van je podcast te verbeteren. Door je podcast te optimaliseren voor zoekmachines kun je een hele nieuwe groep potentiële luisteraars bereiken. Wist je dat zo’n 30% van de luisteraars zoekopdrachten op internet gebruikt om nieuwe podcasts te vinden?

Tip 1: Voer een zoekwoordonderzoek uit

Als je wilt dat mensen je podcast vinden in zoekmachines, moet je het hebben over relevante onderwerpen. Plan dus content over onderwerpen uit je niche waarnaar mensen op zoek zijn.

Om relevante onderwerpen te vinden, begin je met het brainstormen over een lijst met potentiële onderwerpen waarvan jij denkt dat ze interessant zijn voor je doelgroep. Voer vervolgens trefwoordonderzoek uit om je lijst te herzien en de zoektocht naar perfecte onderwerpen voor je podcast te verdiepen.

Zoekwoordonderzoek is een proces van het analyseren en selecteren van de meest relevante zoektermen voor je primaire zoekwoord. Je kunt daarbij gebruik maken van tools zoals de Surfer’s Content Planner.

Tip 2: Optimaliseer de beschrijving van je podcast

Een podcastbeschrijving is de samenvatting van elke podcastaflevering. Dit is de tekst die je onder de titel van de podcast kunt zien. Omdat deze samenvatting maximaal 200 woorden kan zijn, biedt het een uitstekende gelegenheid voor optimalisatie om hoog te scoren in de resultaten van zoekmachines.

Een podcastbeschrijving is je kans om trefwoorden toe te voegen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van een specifieke aflevering. Je kunt de zoekwoorden gebruiken die je tijdens het zoekwoordenonderzoek hebt geïdentificeerd. Vat de aflevering samen om te laten zien waar het over gaat en voeg trefwoorden toe die ervoor zorgen dat je podcast gemakkelijker te vinden is.

Je kunt ook externe links toevoegen aan de beschrijving van je podcast. Houd er rekening mee dat de links relevant moeten zijn en waarde moeten toevoegen voor de lezer.

Tip 3: Neem metagegevens op

Het doel van metadata is om aanvullende details over je podcast te geven. Bovendien helpt het podcastdirectory’s en zoekmachines om je aflevering te categoriseren, waardoor het voor mensen gemakkelijker te vinden is.

Metagegevens omvatten:

  • De podcast beschrijving
  • Toon notities
  • De titel van de podcastaflevering
  • Relevante tags

Vergeet niet om niche-relevante zoekwoorden toe te voegen aan de metadata van de podcast, zodat je aflevering gemakkelijk te vinden is. Registreer je podcast ook met de juiste titel die je SEO-rankings verbetert. Hoe duidelijker, hoe meer zal het bezoekers aantrekken.

Tip 4: Bouw autoriteit en relevantie op

Zorg voor een aparte website (niet alleen een pagina op sociale media of podcastdirectory’s), waar mensen naar je podcastafleveringen kunnen luisteren en shownotities of transcripties kunnen lezen. SEO-praktijken werken het beste als je een solide startpunt hebt voor je podcast en consistent content van hoge kwaliteit levert.

Om nieuwe luisteraars aan te trekken, moet je ze een reden geven om je website te bezoeken. Als je content van hoge kwaliteit plaatst, zoals blogposts, als aanvulling op je podcastafleveringen, zullen mensen op zoek zijn naar je nieuwste berichten. Je podcast blijft groeien zolang je nieuwe podcastafleveringen publiceert die mensen nuttig en relevant vinden voor wat ze willen horen.

Tip 5: Genereer links via sociale kanalen

Linkbuilding is een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het is het proces om andere websites terug te laten linken naar de jouwe. Dit geeft een signaal af aan Google dat jouw website waardevol en betrouwbaar is. Het verwerven van backlinks voor een website die je hoog wilt rangschikken, is essentieel voor het vergroten van de autoriteit van je pagina, waardoor deze hoger scoort.

Als je links naar je podcastwebsite wilt krijgen, begin dan met je eigen kanalen, zoals sociale media-accounts en podcastdirectory’s. Neem daarnaast contact op met complementaire bedrijven of podcasts en bied aan om een gast te zijn of ze als gast in je aflevering te hebben.

Als je gasten uitnodigt voor je podcast, kun je ze vragen om naar je website te linken wanneer je de aflevering vermeldt die je hebt gemaakt. Zo kun je de links op een natuurlijke manier verkrijgen en meer verkeer naar je podcastwebsite brengen.

Tip 6: Voeg transcripties toe

Publiceer transcripties van je afleveringen. Dit helpt je zichtbaarheid in zoekresultaten en maakt je content toegankelijk voor meer mensen.

Omdat Google voornamelijk geschreven inhoud verwerkt, is het gemakkelijker om hoog te scoren met een blogpost in plaats van een audiobestand. Het converteren van een podcast naar een transcriptie kan de zichtbaarheid van je podcast helpen zonder de content zelf te wijzigen.

Als je scripts voorbereidt voor de afleveringen die je opneemt, kun je deze gebruiken om het transcript in kaart te brengen en zelf te schrijven.

Tip 7: Vraag je publiek om beoordelingen

In de meeste podcastdirectory’s kunnen luisteraars de afleveringen beoordelen. Beoordelingen kunnen je helpen om in podcastranglijsten te verschijnen zodat meer mensen je podcast ontdekken.

Hoe meer recensies je krijgt, hoe meer mensen erop zullen vertrouwen dat het hun tijd waard is om af te stemmen. Goede recensies geven zoekmachines ook het signaal dat je podcastcontent nuttig is. Dit kan zoekmachines ertoe aanzetten om je podcast aan nog meer mensen aan te bevelen.

Vergeet niet om een link naar je podcast te plaatsen op je sociale media-accounts, waaronder Facebook, Twitter, Reddit en anderen, en vraag je volgers om je show te beoordelen. Je kunt je luisteraars ook aanmoedigen om je podcast met hun vrienden te delen.

Tip 8: Gebruik podcast-content opnieuw

Schrijf blogposts op basis van je podcastafleveringen. Dit geeft mensen die geïnteresseerd zijn in je onderwerp meer informatie over een bepaalde podcastaflevering. Blogposts zijn ook een geweldige manier om je expertise te laten zien en geloofwaardigheid op te bouwen.

Neem bij het schrijven relevante trefwoorden op belangrijke plaatsen op, zoals de H1-tag, zodat mensen je content kunnen vinden in zoekmachines. Voeg ook relevante links toe naar personen, onderwerpen of websites waarnaar wordt verwezen in de aflevering.

Tip 9: Splits je podcast op in kleinere afleveringen

Mensen die een specifieke zoekterm invoeren, zijn meestal op zoek naar een snel antwoord. Als je wilt dat ze op je podcast klikken en luisteren, probeer dan je aflevering in korte tijd zo informatief mogelijk te maken.

Maak kortere podcastafleveringen. Vervolgens koppel je de korte afleveringen aan een langere pijleraflevering en maak je een onderwerpcluster.

Bron: Mention.com

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.