Adverteren op Hyves is een stuk aantrekkelijker geworden. Hyves heeft eindelijk afstand genomen van het onoverzichtelijke campagne dashboard, waardoor je als adverteerder door de bomen het bos niet meer zag. Met de introductie vorige week van een geheel nieuwe layout van de advertentie- en rapportagepagina’s kunnen adverteerders en bureaus in een oogopslag de resultaten van hun campagnes inzichtelijk maken. Wellicht kan Hyves hiermee de achterstand op Facebook op dit gebied enigszins beperken.

De nieuwe dashboards geven snel inzicht in het aantal vertoningen, de kliks, CTR (doorklikratio) en de kosten. Ook is het makkelijker geworden te zien welke banner gebruikt is en wat de doelgroep van de advertentie is. De tabellen en grafieken geven overzichtelijk weer wat het profiel is van de bereikte Hyver, zoals geslacht, regio, leeftijd, opleiding, relatie en woonsituatie. Ook het facturatie overzicht is sterk verbeterd. De rapporten kunnen als .csv bestand worden geëxporteerd.

De kosten voor het adverteren op Hyves met (zelfgemaakte) banners bedragen nog steeds 1 euro per 1.000 vertoningen (CPM) exclusief BTW. Volgens de site zijn er elke maand ruim 5,5 miljoen Hyvers actief en is hun gemiddelde leeftijd 31 jaar. Nieuw in het advertentieprogramma van het grootste sociale netwerk van Nederland is dat je je advertenties ook kunt segmenteren op postcode. Eerder was dit alleen mogelijk op provincies of bepaalde steden. Je kunt hierbij kiezen om een bepaalde postcode plus een gebied eromheen te targeten. Hiermee wil Hyves zich onderscheiden als alternatief voor huis-aan-huis adverteren of het verspreiden van folders en interessanter worden voor lokale adverteerders.

Het nieuwe dashboard ziet er als volgt uit:

(Afbeelding door @timbes, productmanager van Hyves)

Wat zijn jouw ervaringen met adverteren op Hyves? Denk je dat ze op dit gebied kunnen bijblijven / inlopen / uitlopen op Facebook?

Dit bericht verscheen eerder ook op de PauwR Blog

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.