Leestijd: ca. 3 minuten

Wat hebben de volgende reclamecampagnes gemeen? Simpel: ze zijn zo origineel dat het NIET de fysieke campagne zelf is die het meeste volk bereikt, maar het BABBELEN OVER die campagne.

Van buzz marketing gesproken 🙂

Wat hebben ze nog gemeen? Ze zijn allemaal spotgoedkoop om uit te voeren in tegenstelling tot traditionele reclame.

1 ) Ga gewoon één stap verder dan de rest

Deze reclame van Amnesty International zie je pas als er niemand naar kijkt. Duizenden mensen vonden het zo origineel dat ze er over schreven! Schrodinger’s kat der reclame

it-happens-when-nobodys-watching

2 ) Doe het onmogelijke

Eén van de geniaalste reclamefilmpjes aller tijden. Als kijker vraag je je af hoe ze dat voor elkaar kregen. Wat inspirerende muziek erbij en je hebt een viral video. Hoewel ze dit filmpje ook op TV hebben uitgezonden, heeft het Internet de bekendheid ervan enorm versneld. In plaats van je saaie reclamefilmpje 1000 keer op TV te laten zien, is het beter om een heel goed (iets duurder) reclamefilmpje slechts 10x te tonen. Hier zie je hoe ze het doen.

3 ) Seks verkoopt!!

Al eeuwenlang de slogan van reclamemakers, en nog steeds even effectief. Zodra er enkele blote vrouwen in je reclamefilmpjes voorkomen, heb je 90% van de mannen mee (met andere woorden: alle hetero mannen 😉 ). Mannen denken nu eenmaal niet altijd met hun hersenen, en da’s meermaals bewezen… Niet dat dit echt een reclamefilmpje is voor één bepaald product, het is eerder gewoon een jaarlijkse stunt. Maar stel dat je veel geld hebt kan je waarschijnlijk wel betalen om je productnaam achteraan dit filmpje te laten plaatsen. Of je had zélf maar zo geniaal moeten zijn natuurlijk…

4 ) Maak gebruik van wat mensen kennen

Dit is heel erg simpel: gebruik elementen uit de dagelijkse omgeving. Verander je omgeving. Iedereen vindt zo’n reclame fantastisch en zal er honderuit over babbelen tegen iedereen die maar luisteren wil.

axe-guerilla

noodle-ships

5 ) Wees inspirerend

Misschien kennen jullie Matt wel? De vrolijk rondtrekkende kerel die al overal ter wereld een briljant gestoord dansje deed? Ik heb dit ongelooflijk inspirerend filmpje ooit al eens gepost, maar er is ook een vervolg, namelijk al het beeldmateriaal dat NIET in de twee eerste filmpjes werd gebruikt:

Feit is: Matt had zo’n filmpje voor de grap online gezet in 2006. Het filmpje werd een instant hit, een vireel succes. Er bood zich een sponsor aan, namelijk Stride kauwgom. Een héél slimme zet van Stride. Ze betalen Matt’s reisjes over heel de wereld, en krijgen daarvoor in de plaats reclame die nu alleen op Youtube al door meer dan 25 miljoen mensen werd bekeken… Geniaal!

6 ) Of (en dit werkt meestal het beste) wees gewoon verdomd grappig

Grappige reclame doet mensen babbelen. Het maakt niet uit of er nu 10 of 1000 mensen je reclame zien. Als ze het grappig vinden vertellen ze het door.

funny-promos-jobsintown

Over de auteur

Coen Jacobs

Coen is een creatief web- ontwikkelaar die zich vooral richt op WordPress ontwikkeling. Diteza is reeds zijn tweede zelfstandige onderneming.

3 reacties

  1. itspim

    Volgens mij waren die WTHIMatt op bluescreens opgenomen…. Even nagaan.

    (PS Die van KesselsKramer met de drollen en de vlaggetjes voor Hansje Brinker!)

    Beantwoorden
  2. Thomas Boogaerts

    Hey Sonja, bedankt! Da’s natuurlijk idd het spijtige aan guerrilla acties, de slaagkans is vrij klein 🙂

    Itspim, die van Matt zijn wel degelijk echt, hij heeft ooit wel eens een toespraak gehouden waarin hij claimt dat alles in scene gezet was, maar die volledige toespraak was op en top ironisch. Spijtig genoeg waren er veel mensen mee weg 🙂

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.