The most common question is – how do we actually use it in workplace? Deze vraag stelde Amit Garg van het Australische Content Solutions in zijn artikel Three Ways to Use Mobile Devices in Workplace Learning. Het aantal manieren triggerde me toen ik het artikel in de app Zite langs zag komen. Meestal wordt er met veel grotere aantallen gesmeten (hij linkt trouwens aan het eind wel naar zo’n grotegetallenbron) en dan blijkt dat driekwart weinig toevoegt. Met slechts drie manieren zou dat toch anders moeten zijn. En ze zijn genoeg anders om er een artikel aan te wijden. Zijn tweede punt over just in time leren vormt naar mijn idee de grootste kracht van mobiel leren via mobile devices. Just in time = smarter.

Mobile blended
Garg begint zijn lijstje eerlijk gezegd met de minst sterke mogelijkheid van de drie: met mobile devices bestaande leerprogramma’s blended maken. Op zich is dit waar, maar deze mogelijkheid is niet uniek voor mobile devices. Alle vormen van leren lenen zich in principe voor een blended concept. Voordeel van mobile is wel dat je op een makkelijke manier herhaling en refresh in de vorm van apps en online checklists kunt aanbieden zonder dat lerenden hiervoor de werkplek hoeven te verlaten. Maar zoals gezegd, dit is niet het sterkste punt van zijn verhaal.

Just in time
Zijn tweede manier noemt hij zelf Device to Access Information en waarover hij spreekt als the ability to access information in moments of need. En daarmee raakt hij de echte kracht van mobile devices voor leren en het onderscheidende karakter: just in time. Op het moment dat kennis nodig is, is kennis beschikbaar, dankzij een mobile device. En op dat moment staan we ook erg open om het te leren, omdat we anders niet verder kunnen.

Iemand die aan het spoor werkt en daar ter plekke tegen een probleem aanloopt waarvoor hij de kennis niet paraat heeft, heeft een goede leerervaring op het moment dat de mobile device wordt ingeschakeld om een checklist, manual, how to in tekst, beeld, audio of video te raadplegen. Bijzonder is wel dat we dit leergedrag niet in alle situaties waarderen. Ik las laatst het voorbeeld van een bezoek aan de dokter die jou bloedverdunners voorschrijft en snel even mobiel checkt wat de meest recente vernieuwingen zijn in het aanbod. Zo kan hij jou de best passende verdunners voorschrijven. Dit leermoment zou je wel waarderen. Anders is het wanneer een anesthesist vlak voor de operatie nog even checkt hoe je ook alweer verdoofd moet worden. Daar ben je wat minder happy mee.

Support apps
De derde mogelijkheid  die hij noemt, gaat over performance support mobile applications. Ik kreeg in eerste instantie de indruk dat dit meer van hetzelfde was zoals ik bij het tweede punt aankaartte: kennistools die je op het juiste moment kunt raadplegen. Maar bij nader inzien geeft hij hier toch een andere invalshoek aan die zeker de moeite waard is. Hij doelt hier op apps die de performance van iemand in werk direct bevorderen. Dit kunnen apps zijn die bijvoorbeeld complex rekenwerk ondersteunen, dus apps die een onderdeel vormen van de performance zelf. Dit is een absolute meerwaarde van mobile devices. Ik vraag me wel af of het hier dan nog over leren gaat, omdat je juist de app het werk laat doen.

Just in time vind ik  dan het bijzonder belangrijke voordeel van mobile devices in leren. Leren wordt daardoor slimmer. Daar kan geen enkele andere leervorm tegen op. Tijdens de laatste ASTD, het grootste jaarlijkse congres ter wereld over leren, zoemde één begrip rond in alle ruimtes van het congrescentrum: mobile learning. En dat is niet voor niets.

 

 

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.