Leestijd: ca. 4 minuten

Het inzetten van advertenties in de sociale media wordt steeds vaker toegepast. Niet altijd met succes en we mogen ook niet denken dat het inzetten van sociale media een soort laatste reddingsactie is die altijd slaagt.Ook het inzetten van een zogenoemd “sociale media ad” vraagt om inzicht in de mogelijkheden van het medium in combinatie met de inzet binnen de cross media strategie. De onderstaande tips helpen je bij het nadenken over de juiste inzet van de ad en de implementatie binnen de cross media strategie.

 

1. wees authentiek

Mensen die sociale media gebruiken willen het liefst in contact blijven met het merk, product of onderneming. De reden die is gekozen om te volgen kan verschillend zijn, er is wel iets dan hen aantrok en uiteindelijk deed besluiten om je te gaan volgen.
Zorg dan dat, wanneer je commercieel gebruik maakt van dat sociale medium, de mensen je herkennen en daardoor als authentiek beschrijven.
De herkenning op sociale media is een krachtig instrument dat we als marketeer hebben. Zorg dat je die niet laat verdwijnen.

 

2. zorg voor bruikbaarheid

Content via sociale media moet een mate van relevantie in zich hebben. Op die wijze heeft de volger er wat aan. De belangrijkste reden uiteindelijk om een bericht te lezen en eventueel te delen is de relevantie en bruikbaarheid van dat bericht.

 

3. denk aan de context

De context van een boodschap is mogelijk nog belangrijker dan de content van de boodschap. Bedenk dat in de context van de boodschap je ook kijkt naar de insights van de ontvanger, device, moment en naar de periode van versturen.
Context kan ver gaan, het weer heeft invloed op conversie. Hoe ver je dus moet gaan met de impact van de context op de boodschap hangt af van de cross media strategie.

 

4. denk aan de ROI

Het inzetten van een ad op sociale media kan vanuit het perspectief van het budget goed gestuurd worden. Je geeft een maximum bedrag aan en dat wordt met een bepaald bereik niet overschreden zonder goedkeuring. Echter, is het resultaat, ofwel de ROI wel voldoende?

  • het aantal directe clicks
  • het aantal extra volgers
  • het aantal mensen dat de ad deelt op welke wijze dan ook

De ROI kan dus uiteindelijk breder zijn dan alleen het directe resultaat.

 

5. experimenteer

Het plaatsen van een ad is op zich zo gebeurt. Segmenteren, criteria gebruiken, budget bepalen, ad ontwikkelen en plaatsen. Binnen enkele minuten heb je mogelijk al je eerste resultaat.
Er zijn veel variabelen die het succes mede bepalen. Het uitvoeren van experimenten is daarom des te belangrijker. Je leert ervan, je ziet sneller en eerder of een bepaalde invulling, selectie of plaatsing tot resultaat leidt.

 

6. monitoring

Kijk en luister wat er gebeurt op sociale media.
Zoek eens klanten, doelgroep, volgers op en kijk wat er wordt gezegd, hoe mensen reageren, welke mensen reageren, etcetera. Dat geeft een beeld van de buitenwereld en de wijze waarop er buiten je organisatie over je wordt gesproken en hoe mensen reageren. Deze buitenwereld naar binnen halen helpt je in het algemeen om de cross media strategie te optimaliseren, het helpt zeker om de ook de ad in sociale media te optimaliseren.

Naast deze zes tips zijn er nog talloze andere tips die je kunt gebruiken en inzetten. Volg de ontwikkelingen per sociaal medium goed maar zeker ook het gedrag van jouw klanten en doelgroep in diezelfde media.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.