Leestijd: ca. 3 minuten

Google AnalyticsEerder deze week is bekend geworden dat Google Europa zijn eigen afdeling met Google Analytics adviseurs heeft opgeheven. Google verwacht hiermee dat in de toekomst advies en support voor het web analytics pakket steeds meer voor de rekening van specialiseerde bureaus gaat komen. Zo bestaat er al geruime tijd vanuit Google een selectie voor bureaus waarbij ze zich kunnen certificeren om een bepaald niveau van kwaliteit en kennis aan te kunnen tonen. Daarnaast bestaan er plannen om de eigen online hulp functionaliteit uit te breiden.

De wereld op zijn kop
De afgelopen jaren heeft Google met Google Analytics de wereld van web analytics aardig op zijn kop gezet. Na de overname van Urchin (het pakket waar Google Analytics op gebaseerd is) in 2005, wat uiteindelijk leidde tot het gratis beschikbaar stellen van een compleet web analytics pakket voor website beheerders, heeft Google een stevig fundament weten te creëren voor web analytics in zijn totaal.

Door het gratis beschikbaar stellen van Google Analytics is er vanuit alle hoeken van het bedrijfsleven interesse gewekt voor web analytics. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het verder professionaliseren van web analytics in het algemeen. Tegenwoordig is web analytics binnen bedrijven onmisbaar geworden en dient het als basis voor de gehele online marketing en het optimaliseren van menig campagne.

Ondersteuning vanuit bedrijfsleven
Met het wegvallen van de eigen afdeling van Google Analytics zal de ondersteuning en begeleiding voor Google Analytics niet wegvallen. Integendeel, door de enorme vraag vanuit het bedrijfsleven ontstaan er enorme mogelijkheden voor gecertificeerde bureaus.

Inmiddels zijn er in Nederland 3 door Google gecertificeerde media bureaus en een groeiend aantal individuele Google Analytics consulenten. Google kan zich daarbij gaan richten op de verdere technologische ontwikkeling van Google Analytics en de ondersteuning van het pakket door derde partijen verder laten professionaliseren. Daarbij zal de focus binnen Google meer op de ondersteuning van Google Adwords komen te liggen.

Vooralsnog blijft de afdeling van Google Analytics adviseurs in de Verenigde Staten wel voortbestaan. Google Benelux had overigens één Analytics-consultant in dienst, René Nijhuis heeft inmiddels de overstap gemaakt naar online marketingbureau Netsociety waar hij verantwoordelijk is voor de opbouw van een afdeling business intelligence.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.