Leestijd: ca. 3 minuten

Wil je effectief je doelgroep bereiken? Zorg dan voor een goede online marketingstrategie zodat je gericht te werk gaat en dit ook aan kunt tonen.

Tip 1: Bepaal je doelgroep

Bij online marketing kun je je doelgroep heel gericht instellen. Geef bijvoorbeeld specificaties als leeftijd en locatie in. Op sommige kanalen kun je nog verder gaan, zoals bij Facebook Ads bepaalde interesses of functies binnen een bedrijf; bij Google Display mensen die actief op zoek zijn naar jouw soort dienst of product. 

Ook je content kun je afstellen op je doelgroep. Zorg voor relevante content die interessant is voor jouw doelgroep.

Tip 2: Kies het juiste kanaal en doe aan ‘retargeting’

Kies het kanaal dat het beste bij jouw bedrijf en je doelgroep past. Heb je voldoende tijd en geld? Probeer dan verschillende kanalen uit. Zo niet, onderzoek dan wat het beste bij je past en bouw een marketingstrategie. Deze is niet statisch en kun je altijd aanpassen of uitbreiden.

Door opnieuw te adverteren bij geïnteresseerde mensen, verklein je het risico dat ze je vergeten of naar de concurrent gaan. Je verhoogt de kans dat ze op je aanbod ingaan.

Tip 3: Test en analyseer

Verwacht niet direct gouden bergen na je eerste advertentie, maar geef het de tijd. Heb je niet direct succes, onderzoek dan of je de juiste doelgroep hebt ingesteld; of de webpagina goed genoeg is en of je Call To Action interessant genoeg is voor je doelgroep. Wijzig indien nodig en geef de aangepaste campagne voldoende tijd om zich te bewijzen. Blijf testen en analyseren, zodat je marketingcampagne steeds succesvoller wordt.  

Tip 4: Stel duidelijke doelen

Wat wil je bereiken met je campagne: meer bekendheid, meer verkoop; meer clicks of wil je je doelgroep alleen informeren? Omschrijf je doel zo concreet mogelijk waarbij ook een combinatie van doelen mogelijk is. Hoe concreter, hoe beter en hoe makkelijker het is om te meten en bij te sturen.

Tip 5: Bouw vertrouwen op

Bouw eerst een band op met je doelgroep: schrijf relevante en interessante artikelen; help hen gratis of laat vorige klanten hun ervaringen delen. Zo bouw je vertrouwen en zullen nieuwe klanten eerder je product of dienst aanschaffen.

Tip 6: Zorg dat je website op orde is

Een online marketing strategie valt of staat met de website, bijna al je online marketing campagnes zullen hiernaar verwijzen. Zorg er dus voor dat de jouwe gebruiksvriendelijk is op elk apparaat.

Zorg ook voldoende snelheid, want meeste mensen verlaten je website als deze niet snel genoeg laadt. Een snelle website zorgt bovendien voor een betere gebruikerservaring.

Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!

  • In 12 dagdelen (4 maanden) leer je heel praktisch hoe je de belangrijkste online kanalen zo inzet dat je je doelen behaalt.
  • Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.