Leestijd: ca. 5 minuten

Met de introductie van Place Search en Google Places speelt Google in op het stijgende aantal locatie gerelateerde zoekopdrachten. Met de introductie van de nieuwe services zijn er flink wat layout veranderingen doorgevoerd in lokale zoekresultaten. Lokale zoekresultaten worden prominenter weergegeven waarbij zowel organische als gesponsorde resultaten het moeten ontgelden. Hieronder een aantal korte tips om het maximale uit Google Places te halen.

Wat was Google Places ook alweer?

Google Places, de opvolger van Google Bedrijvencentrum, speelt in op het toenemende aantal lokale zoekopdrachten naar informatie, producten en diensten. Steeds meer zoekopdrachten zijn locatie gerelateerd, bijvoorbeeld ″hotel damrak amsterdam″, ″Midi Theater Tilburg″ of ″zoekmachine marketing utrecht″. Wanneer gebruikers op zoek zijn naar lokale informatie geeft Google deze lokale informatie weer middels een map of lijst met lokale bedrijven.

Google Places biedt bedrijven de mogelijkheid om beter zichtbaar te worden bij relevante, lokale zoekopdrachten. Naast de standaard bedrijfsinformatie kan je ook openingstijden, afbeeldingen, video’s en acties toevoegen aan Google Places. Maar hoe haal je het maximale uit Google Places?

1. Claim je business!
Het wordt natuurlijk lastig om goed te scoren als je wel een fysieke locatie hebt, maar deze nog niet hebt geclaimd in Google Places. Ondanks dat Google steeds beter via directories lokale bedrijven weet te vinden, is het slim om je locatie te claimen.

2. Het juiste adres
Gebruik een werkend correspondentie adres. Google Places controleert de locatie met beschikbare referenties en soms heb je het nodig om het account te verifiëren. Gebruik het adres dat op je website staat en welke je gebruikt voor de bedrijfsvermelding in diverse directories. Let op met gehuurde postadressen; deze kunnen afwijken van de fysieke locatie.

3. Een lokaal telefoonnummer
Vermeld het lokale telefoonnummer en vermijd telefoonnummers zonder locatie indicatie als 0800- en 0900-nummers. Lokale telefoonnummers vertellen namelijk iets over de … Juist, de locatie.

4. Toepasselijke landingspagina
Wanneer je meerdere vestigingen hebt is het niet verstandig de homepage van je bedrijf te gebruiken als landingspagina voor Google Places. Target je bijvoorbeeld ″hotel Amsterdam″, maak dan een nieuwe pagina aan http://www.mijndomein.nl/hotel-amsterdam en focus de inhoud van deze pagina op bezoekers die specifiek op deze pagina kijken voor een hotel in Amsterdam.

5. Rich snippets
Vermeld het adres uit Google Places op de landingspagina en gebruik Rich Snippets om zoekmachines nog meer informatie te bieden. Rich Snippets zijn stukjes code waarmee zoekmachines gegevens op je website zoals adresgegevens, recensies of evenementen ook als dusdanig herkennen.

6. Relevante beschrijving inclusief zoektermen
Verwerk de zoektermen waarop je gevonden wil worden in de beschrijving. Som niet alle zoektermen inclusief alle varianten op; schrijf een natuurlijke beschrijving voor de bezoeker met de zoektermen in het achterhoofd.

7. Categorie onderzoek
Je bent verplicht minimaal 1 bestaande categorie van Google Places te kiezen. Echter, de overige 4 categoriën zijn voor eigen invulling. Kies je categoriën daarom zorgvuldig uit. Bekijk de categoriën op de plaatspagina’s van concurrenten. Welke categoriën komen vaak voor en zijn relevant voor je bedrijf? Voer een klein zoekwoordonderzoek uit om te achterhalen welke woorden vaak gebruikt in voor jouw relevante zoekopdrachten. Of achterhaal veelgebruikte categoriën in andere directories als Kelly Search, Yelp of Yalwa.

8. Maak gebruik van de media
Google vraagt je om je vermelding te verfraaien met video’s en foto’s van producten, het gebouw of de dienstverlening. Laten we zeggen dat Google hier niet voor niets om vraagt en deze wellicht gebruikt om betere en relevantere zoekresultaten te bieden aan haar gebruikers.

9. Voeg je bedrijf toe aan directories
Er zijn enorm veel online directories waar je de gegevens van je bedrijf aan kunt melden. Een aantal bekende voorbeelden zijn Qype, Kelly Search en sinds kort ook Yelp. Op deze pagina’s kun je vaak naast de standaard bedrijfsgegevens ook extra informatie kwijt als diensten of acties. Het aantal links en vermeldingen binnen deze directories heeft invloed op de ranking van lokale zoekresultaten.

10. Regel beoordelingen
De invloed van social media en peer-to-peer reviews neemt alsmaar toe. Zoekmachines hechten steeds meer waarde aan wat derden van je bedrijf vinden en over je bedrijf vertellen. Goede beoordelingen hebben dan ook grote invloed op zowel je business als je ranking. Kies voor de lange termijn strategie en veranker het online beoordelen van je product of dienstverlening in je bedrijfsprocessen.

Heb je aanvullende tips? Laat een reactie achter en deel ze met ons. Waardevolle aanvullingen worden verwerkt in de lijst.

Over de auteur

Kristian is eigenaar van 48Street, specialist in zoekmachine optimalisatie en helpt bedrijven meer rendement te realiseren uit websites en online activiteiten.

3 reacties

  1. Kees Romkes

    Ben net bezig met een zelfde blog over de resultaten (de mails en statistieken word ik altijd verbijsterend blij van) en verwijs hier dan ook in.

    Wat ik nog “mis” zijn dus de resultaten, en de verplichtingen die bij het verwerken van die resultaten horen. Vooral punt 10 in jullie blog schiet daar iets in te kort, DOE ook wat met die reviews en zorg er voor dat die tenminste door 1 persoon worden “gezien” en intern afgehandeld.

    Beantwoorden
    • Kristian van Bockel

      Goed punt Kees. Het monitoren van deze reviews is idd een belangrijke vervolgstap welke je moet verankeren in de bedrijfsprocessen. Alle feedback (zowel positief als negatief) op je dienstverlening is waardevol en vraagt mogelijk om een actie van de organisatie.

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.