Leestijd: ca. 2 minuten

Tot een aantal weken geleden was ik een fervent gebruiker van Foursquare. Het inchecken was een gewoonte bij het bereiken van een nieuwe ‘venue’. De nodige badges waren ook behaald. Toch ben ik er mee gestopt omdat het delen van je locatie, toch een essentieel privacy gegeven, weinig opleverde. Hierin ligt ook de uitdaging voor diensten als Foursquare en Gowalla.

In Amerika heeft Foursquare al een deal met Starbucks waarbij men Barista kan worden met bijpassende badge. In Nederland is @socialijs een van de voorlopers met het inzetten van locatie marketing. Leuk dat de ‘kleine’ ondernemer dit ook oppakt.

Toch zal het delen van locatie naar mijns inziens niet mainstream worden voordat er een heldere beloning aan vast zit voor de gebruiker. Uiteindelijk moet er een win-win zijn voor zowel gebruikers als de organisaties / instanties met een locatie. Hiervoor is het dan wel essentieel dat je naast locatie ook andere kenmerken deelt zoals geslacht en leeftijd.

Als voorbeeld kan het inchecken bij de Gamma 5% korting opleveren op buitenlampen, waarbij Gamma goede inzage krijgt in wat voor bezoekers er komen, op welke dagen en hoe vaak. De klantpas heeft dan ook geen nut meer.

Ik zie wel een grote toekomst voor ‘locatie’, maar niet zonder duidelijke benefits.

Update
A.h.v. een reactie van Pieter Bas Elskamp kunnen we voor Nederland de volgende Foursquare-iniatieven benoemen:

Over de auteur

Tijmen is werkzaam als online shop manager bij KPN, waar hij zich onder andere bezighoudt met conversien optimalisatie, usability, webanalytics en SEO/SEA.

17 reacties

  1. Bram

    Tijmen, ik denk dat je de spijker op de kop slaat en de fase beschrijft waar veel gebruikers in zitten. Het is een flink kip/ei-verhaal: om het voor bedrijven écht interessant te maken acties te voeren, zijn eigenlijk (veel) meer gebruikers nodig. En die gebruikers blijven weg of haken vroegtijdig af omdat er geen ‘verdienste’ aan zit.

    Die badges zijn natuurlijk even aardig, met de nadruk op ‘even’. Ben benieuwd hoe Foursquare, Gowalla, Feestje, etc. dit gaan oplossen.

    Beantwoorden
  2. Tijmen de Gelder

    Inderdaad. Het aantal gebruikers is ook laag. Ben daarom ook heel benieuwd naar ‘places’ voor Facebook. Een half miljard gebruikers die worden gestimuleerd om hun locatie te delen. Hiermee win je als gebruiker nog niks, maar kunnen adverteerders via het advertentienetwerk van Facebook ook targeten op locatie.

    Beantwoorden
  3. Maurice Beerthuyzen

    Ik denk dat je beloning in deze ruim kunt zien. Als ik op een evenement ben en deel mijn locatie -en anderen doen dat met mij- is de beloning dat ik kan zien wie er nog meer aanwezig is.

    Wat er bij Foursquare nog te weing gebeurt is dat er locaties worden gerate en gereviewed. Als ik aangeef dat ik bij een restaurant ben, zouden locatie gebaseerde diensten je meer moeten uitlokken om een reactie te geven. Dan helpt beloning zeker.

    Beantwoorden
  4. Tijmen de Gelder

    Beloning kun je inderdaad ruimer zien dan enkel kortingen of gratis producten. Het nadeel van Foursquare is dat het aantal gebruikers laag is. Op online gerelateerde evenementen zal dat niet opvallen, maar bij het lokale winkelcentrum zal het aantal gebruikers nagenoeg nihil zijn.

    Volgens mij zijn we het er wel over eens dat de huidige toepassing van Foursquare nog lang niet ideaal is.

    Beantwoorden
  5. Bram

    @Maurice: dat kan interessant zijn, als het redelijk vaak voorkomt dat je op die manier mensen tegenkomt die je anders was misgelopen. In de praktijk zie ik dat weinig gebeuren. Al kan dat te maken hebben met de mensen die ik ken… 🙂

    Maar het inchecken op locaties als mijn eigen huis en mijn werk (waar ik de enige ben die van Foursquare heeft gehoord) voelt steeds minder nuttig.

    Beantwoorden
  6. Pieter Bas Elskamp

    Spijker op z’n kop, maar een beetje summier… als je nml goed gezocht had op Foursquare had je kunnen zien dat bijv. Hotel Arena en selexyz al actief zijn met acties specifiek voor Foursquare bezoekers met een beloning gekoppeld aan inchecken…

    Beantwoorden
  7. Bram

    @Pieter Bas: jullie eigen voorbeeld (Selexyz) en Hotel Arena zijn wel bekend, in ieder geval bij mij. En Starbucks enzo ook. Erg cool om te zien dat jullie/deze merken erop inspelen.

    Maar het doet nauwelijks af aan Tijmens argument dat het loggen van veel (privé)informatie relatief weinig oplevert. In veel gevallen is er helemaal geen interactie met de ‘venue’. En in die gevallen dat die er wel is, is die vaak gericht op de ‘mayor’.

    Wat een enorm verschil is met bijv. Twitter, is dat er de communicatie tussen gebruikers onderling beperkt is. En dat die 4sq-updates via Twitter bij veel mensen alleen maar irritatie opwekken (incl. bij mij), zal ook niet bijdragen aan veel onderlinge ‘bevlekking’…

    Beantwoorden
  8. Tijmen de Gelder

    Ik wist van de initatieven, maar het was niet mijn intentie om een totaal overzicht te bieden. Ik heb de post ge-update met de iniatieven.

    Kun je aangeven wat de inzet van Foursquare doet voor Selexyz?

    Beantwoorden
  9. Pieter Bas Elskamp

    Het was niet mijn bedoeling om een overzicht te krijgen, maar meer om mee te geven dat er inmiddels (voorzichtig) geëxperimenteerd wordt door bedrijven in Nederland.

    We stimuleren Foursquare gebruikers een boektip bij onze locaties achter te laten en sinds 24 april is onze vaste Foursquare-special actief. Een gratis bestseller bij 10 check-ins.

    Op dit moment lopen de unieke bezoekers per locatie uiteen van 5 tot 90 en varieert het aantal totale check-ins tussen de 5 en 200 per locatie, waarbij Rotterdam, Amsterdam en Utrecht aan kop lopen.
    Daarbij werden er al 60 boektips achtergelaten. Deze boektips verschijnen als pushberichten als vrienden van onze bezoekers in de buurt van onze winkels komen.

    Wij zien Foursquare op dit moment als micromarketing. Gericht op een klein, groeiend publiek. Branding en loyaliteit zijn nu (nog) de belangrijkste doelstellingen.
    In deze vorm is de marketing via Foursquare relevant voor de gebruiker.

    Hieronder een screenshot van stats zoals we die zien van een locatie:

    Beantwoorden
  10. Bram

    @Pieter Bas: leuk om te lezen. Het is allemaal vrij micro nog, te lezen aan de cijfers. Maar zoals gezegd: cool dat jullie ermee experimenteren.

    Beantwoorden
  11. Jeroen

    Ik ben het helemaal met je eens: er moet een win-win zijn voordat location based services echt een succes wordt. Pricacy gevoeligheid zit ik persoonlijk niet zo over in. Je kiest zelf wat je wel en niet openbaar maakt. Daarnaast denk ik dat de privacy al helemaal snel overboord wordt gegooid als er een duidelijke win-win is.

    Beantwoorden
  12. Tijmen de Gelder

    @Pieter: Leuk dat jullie er al mee experimenteren. Gebruiken jullie het ook voor inzicht in bezoekers, bepalen wie influencers zijn bijvoorbeeld?

    @Jeroen: Eens. Het ligt er gewoon aan wat je er voor terug krijgt.

    Beantwoorden
  13. Pieter Bas Elskamp

    @Tijmen: Het kan op de wat langere termijn hopelijk meer inzicht geven in bezoekers, influencers, doorplaatsen van check-ins naar twitter, tips achterlaten etc…

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.