Leestijd: ca. 7 minuten

SMC030Hoe zet je social media in voor marketing? Het thema van de 22e (verjaardags)editie van ‘s lands populairste Social Media Club 030 woensdag 14 maart 2012 was social marketing. Op het programma: Twitter, Facebook en Google +. Tips om de tools voor marketingdoeleinden in te zetten en welke is hot en welke not? Een verslag van de avond.

Dit is een gastblog van Anna Pastor (@annaposter). Anna werkt als communicatieadviseur bij Agentschap NL en was aanwezig op het verjaardagsfeest van SMC030. Deze blogpost verscheen ook op haar eigen blog: annapastor.wordpress.com

Social Media Club 030 bestaat 2 jaar en om daar bij stil te staan blikt SMC030 crew-lid Mark de Bruin terug op 2 jaar social media bijeenkomsten en presenteert hij de resultaten van een evaluatieonderzoek. Hoe de organisatoren van de avond zelf terugkijken op de afgelopen jaren en bijeenkomsten lees je terug in een interview op Molblog.nl. SMC030 is de grootste van de 15 Nederlandse social media clubs en bewijst dat woensdag weer eens met meer dan 200 deelnemers op het event over social marketing.

 

Twitter: bubbel of blijvertje?

De eerste gastspreker Bert Kok van Twittermania typeert Twitter vooral als nieuwsdienst, een belangrijke tool voor journalisten om nieuws te signaleren. Hij introduceert de tool ‘RTreporter’, een tool om keywords te monitoren. Bij een opvallend hoog aantal tweets over een bepaald onderwerp geeft de tool een waarschuwing af. Een bedrijf in pinautomaten maakt er bijvoorbeeld al gebruik voor en geeft aan met de tool sneller op de hoogte te zijn van een defect dan de IT-afdeling kan signaleren.

Momenteel doet de Vrije Universiteit in samenwerking met Nu.nl onderzoek naar een tool voor de pers om via Twitter snel opkomende trends te signaleren. Dus zonder dat je de keywords invoert. Een early warning system dus, die ook een versnelling in het aantal tweets meet. Kok weet ons te vertellen dat er momenteel 500.000 actieve twitteraars in Nederland zijn en dat er op dinsdag 13 maart maar liefst 5.1 mln tweets werden verstuurd. Opvallend is dat Twitter geen winst maakt maar zelfs verlies lijdt.

Ondertussen is er gejuich op Twitter: #SMC030 is weer eens in de top 10 trending topic. Kok voorspelt dat Twitter in de zorg belangrijk gaat worden: nu al gebruiken wetenschappers in Groot-Brittanië Twitter om een griepepidemie te voorspellen. Ook de beurs heeft belangstelling getoond. Op basis van tweets worden voorspellingen van beleggingen gedaan op TweetTrader.net.

“Maak VIPS van je Facebook fans”

Peter Minkjan van Spilgames en oprichter van de blog over Facebook Facebookpro geeft ons vervolgens de belangrijkste do’s and dont’s op het gebied van de marketingtoepassingen van Facebook. Eerst de stand van zaken van Facebook:

• Inmiddels heeft Facebook wereldwijd 1 miljard gebruikers en blijft het aantal groeien.
• Ook in Nederland stijgt het aantal mensen op Facebook.
• Het aantal mensen op Hyves daarentegen blijft constant.

 

Met je bedrijf op Facebook is heel simpel: je start met een pagina aanmaken. De uitdaging is vervolgens om zoveel mogelijk fans te werven. Een ‘likebox’ (‘Like ons op Facebook’) op de homepage van je website is één van de meest effectieve methodes om fans te werven. Mensen die geïnteresseerd zijn je bedrijf of product komen namelijk toch al naar je website. Meer fans krijg je ook door iets weg te geven in een wedstrijd. Minjan adviseert wel om relevante prijzen weg te geven want anders hebben mensen vervolgens geen relatie met je pagina en zullen ze wegblijven.

“Maak vervolgens VIP’s van je fans”, zegt Minkjan. “Je zet je fans centraal en dan zoek je aansluiting bij je merk. Niet andersom.” Geef je volgers op Facebook een voorkeursbehandeling. Een Belgisch bedrijf nam deze boodschap heel serieus en reserveert parkeerplaatsen voor Facebookfans.

Dan wat over de content. Allereerst: “Stop met tweets automatisch door te plaatsen op Facebook!” gebiedt Minkjan ons, ook voor privégebruik. Hij legt de zogenoemde Edgerank formule aan ons uit, een wiskundige formule die berekent welke van de content het meest relevant is voor gebruikers om te zien. Uitgebreide informatie vind je op Frankwatching. Foto’s en video’s zijn het beste om te delen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe transportbedrijf Maersk Group dit creatief aanpakt op Facebook. Meer gouden tips van Minkjan:

• Doe eens gek en post eens iets buiten kantoortijd.
• Houd de tekst kort, maximaal 240 woorden (4/5 zinnen).
• Gebruik social login voor een hoge stijging registraties op websites (men hoeft niet meer vanalles in te vullen).

Een uitgebreider overzicht van alle tips die Peter Minkjan ons gaf vind je op Molblog.nl.

+1

Tenslotte komt Tim van de Rijdt ons, ondanks dat zijn vrouw vandaag jarig is, over Google+ vertellen. Van de Rijdt is markeringmanager bij Google en vertelt ons dat de social Google+ een ‘gezonde groei’ doormaakt. De sterke kant van Google+ is dat je de content kunt delen met een selecte groep, waardoor je de informatie afstemt op de ontvanger en volgens Van de Rijdt “beter connect”. Net als op Facebook kun je met een Google+ account online artikelen ‘liken’ (+1) en delen. Je pagina is een verzameling van de +1s.

Voor zakelijk gebruik biedt Google+ de mooie toepassing Google Hang-out: videovergaderen. Automerk Fiat die als een van de eersten van Google+ gebruik maakte, wist de mogelijkheden van Google+ en de Hang-out op commerciële wijze te combineren bij de onthulling van de nieuwe Fiat Panda. Ontwerper Roberto Giolito werd in Italië gefilmd met een iPad zodat de volgers van de Fiat Google+ pagina live in de Hang-out vragen aan hem konden stellen. Bekijk het filmpje op YouTube.

Ondanks het enthousiaste verhaal over Google+ zijn de deelnemers van de SMC030-avond aan de tweets te zien behoorlijk sceptisch. De tijd zal het leren welke tool de langste adem heeft. “One day you’re in, and the next day you’re out.” Aldus Heidi Klumm in het televisieprogramma Project Runway over de modewereld. De Social Media Club 030 zal nog wel een tijd populair blijven. En dat – Vind ik leuk.

Alle presentaties (behalve die van Tim van de Rijdt want ‘die mag niet gedeeld worden’) vind je terug op de SMC030 site

Over de auteur

Natalie werkt als Projectleider Sociale Media bij de Fac Geesteswetenschappen van Universiteit Utrecht. Naast haar werk houdt zij van koken, creatief zijn en fantasy lezen.

één antwoord

  1. Lydia

    Leuk en helder verslag van de avond voor degenen die niet aanwezig konden zijn (zoals ik). Wat Google+ betreft, ik was een van de eerste fanatiekelingen, maar ik merk dat als je netwerk/kennissen/vrienden daar niet aanwezig zijn, je toch weer naar de netwerken teruggaat (of blijft) waar de anderen zitten. En dat is helaas niet op Google+. Voor bedrijven zie ik wel kansen, zeker omdat de +1-button clicks geïntegreerd worden met Google-zoekresultaten.
    Ben benieuwd of Google+ het gaat overleven!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.