Leestijd: ca. 5 minuten

ad-adwordsgeheimenWellicht heb je hem al wel voorbij zien komen bij het in Google zoeken op een aan AdWords gerelateerd zoekwoord; een opvallende advertentie met “De waarheid over AdWords” of “De Donkere Kant van AdWords” als titel.

In de advertentie wordt geclaimd dat voor een bedrag van $ 1.423.576,04 de waarheid over AdWords achterhaald is en de resultaten in een video beschikbaar zijn. Een opvallende Google AdWords advertentie tussen alle zakelijke uitingen. En ook een redelijk prijzige uiting; er is een redelijk bod nodig om deze advertentie op de eerste pagina van zoekresutlaten te kunnen presenteren. Doorklikken op de advertentie leidt naar een nogal amateuristisch ogende landingspagina op domein www.adwordsgeheimen.com. Hier blijk je met het opgeven van je e-mailadres de aangekondigde video’s te kunnen ontvangen.

email1-netvalley

De eerste video blijkt een uitleg te zijn hoe je via het Inhoudsnetwerk van Google AdWords een positiegerichte campagne opzet. Ook de overige video’s zijn naar mijn idee niet echt de moeite waard. Bekijk de video’s zelf, zonder opgave van je e-mailadres, door gebruik te maken van onderstaande directe links:

http://www.adwordsgeheimen.com/video1/
http://www.adwordsgeheimen.com/video2/
http://www.adwordsgeheimen.com/video3/

Doel en initiatiefnemer campagne

Maar wat is het doel van Adwordsgeheimen.com? Blijkbaar niet het verspreiden van echt waardevolle tips of geheimen. Zoals verwacht blijkt er weinig opzienbarends te melden, maar slaat de sensationele insteek blijkbaar wel goed aan. En welke partij zit achter dit domein en deze actie?

Het adverteren in Google AdWords, een methode die paradoxaal in de advertentie zelf als onbetrouwbaar wordt bestempeld, kost per klik gewoon geld. De video’s zijn echter gratis. Gaat het dan alleen om het verzamelen van zoveel mogelijk e-mailadressen, om deze op termijn via commerciële mailings te gelde te maken? De Privacy Policy voorspeld in ieder geval weinig goeds:

“We nemen je privacy heel serieus bij Netvalley. Je e-mailadres wordt niet gedeeld met derden en enkel intern gebruikt om je coole zaken te sturen die je bijna altijd succes garanderen online.

Of is AdWordsgeheimen.com uit op het werven van klanten voor aangeboden advertentiediensten? Dat kan natuurlijk, de website bedrijf NetValley, gerelateerd aan Adwordsgeheimen.com maakt echter een dubieuze indruk, ook het ontbreken van portfolio/referenties en zelfs de meest standaard contactgegevens wekken weinig vertrouwen.

Een eenvoudige Whois-query op domein adwordsgeheimen.com levert een pagina van de afgeschermde domeinregistratieservice van GoDaddy op. Hierop staat echter ook domein Adranks.com vermeld. Deze domeinnaam blijkt niet afgeschermd en levert de volgende informatie op:

Mr. Market BVBA
Verheyen, Maarten maarten.verheyen@gmail.com
Steenweg Wijchmaal 163
PEER, Limburg 3990
Belgium

Deze informatie matched met de voornaam “Maarten” die in het eerste ontvangen mailtje gebruikt werd als ondertekening. Maarten Verheyen scoort in Google met wat eigenaardige verhalen, die, om met Ma Smit te spreken, een rare smaak in de mond nalaten.

Waarom?
Nu mogelijke doelen van deze campagne en initiatiefnemer bekend zijn blijven enkele vragen over. De campagne zal een succes zijn, een simpele ROI berekening zal Maarten ongetwijfeld gemaakt hebben. Maar is het verstandig van Google om deze wijze van adverteren toe te laten en zelf bij te dragen aan de promotie van dit soort verhalen?

Hoewel deze praktijken, met onjuiste claims, wat sensatie en “one page sales sites” internationaal niet nieuw en vooral in de VS zeer gebruikelijk zijn, is het jammer te zien dat ook Nederland en België niet gespaard blijven van opportunistische cowboys.

dominatie-adwords2

Want met de dubieuze claims over Google AdWords, het provoceren van collega’s, slecht geregelde privacy en het ontbreken van contactgegevens is de invloed van Netvalley op het imago van de search marketing industrie weinig positief en hoogstwaarschijnlijk een doorn in het oog van professionele partijen.

Mocht je jezelf in willen schrijven op besproken nieuwsbrief of ergens anders soortgelijke aanbieders tegenkomen, diensten als Spamgourmet.com kunnen een handige manier zijn om een stroom aan spam te voorkomen.

Over de auteur

Na een studie op Dublin City University is Polle momenteel terug in Nederland en werkzaam bij internetbureau ISM.

6 reacties

  1. stefan Rooyackers

    Polle,

    bedankt voor dit schrijven. Ik was ook van plan een en ander uit te zoeken, maar op een gegeven moment stopte de mailtjes (mogelijk in spam box).
    Deze praktijken lijken erg Amerikaans. Waarschijnlijk heeft Maarten een cursus als Launch Tree gevolgd.
    Klopt, het is wachten op een aanbieding van een Google Adwords dienst of tooltje waarmee je rijk wordt.
    Stefan Rooyackers

    Beantwoorden
  2. Wilbert Philippo

    Leuk! We bespraken het hier gisteren en ik zei: dit is precies de schrijfwijze van ‘Maarten Verheijen’. Was al van plan eens een Whois lookup te doen,maar dat hoeft dus niet meer. Doel is waarschijnlijk uiteindelijk gewoon een boek of dvd te verkopen. Ik vind het wel knap, maar kan inderdaad een negatieve afstraling hebben. Ben heel benieuwd of Google het domein wat hij gebruikt met rust laat omdat er het woord AdWords in zit. Eerder heeft dokteradwords.nl het domein moeten inleveren bij Google.

    Beantwoorden
  3. Jeroen | J8 Zoekmahine Marketing

    Goed uitgezocht Polle. Het was mij ook al opgevallen. Dus dat moeten we Maarten nageven, hij weet wel op te vallen. Verder is het echter een lege huls, inhoudelijk stelt het niets voor en is het inderdaad allemaal erg dubieus. Dat ben ik 100% met je eens.

    Beantwoorden
  4. Sjef Kerkhofs

    @Gyurka: Dat is een van de meest gemaakte opmerkingen aan het adres van Zoekmachinemarketingbureaus kan ik je vertellen :p Toch blijken deze campagnes vaak een erg hoge ROI te hebben, dus een groot deel van de mensen kijkt wel degelijk, en beter nog, klikt!

    @Jeroen: Laten we hopen dat we verder bespaard blijven van dergelijke ‘Amerikaanse’ praktijken in ons nuchtere kikkerlandje.

    Beantwoorden
  5. Gyurka Jansen

    Oh, ik maak me geen illusies over het feit dat andere mensen daar wel op klikken. Maar het valt me op dat hier er blijkbaar ook veel mensen op letten, of is dat een beroepsdeformatie? 😉

    En qua handige trucjes, mooi taalgebruik en wat al niet meer; ik denk dat dat al sinds jaar en dag ook in Nederland voorkomt. Hoewel misschien niet zo vaak erg succesvol.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.