Leestijd: ca. 4 minuten

Vandaag zouden Sjef en ik spreken op de nationale carrierebeurs. Zouden. Want onderweg zorgde een hardnekkige kei ervoor dat Sjef zonder auto zat, en de Carrierebeurs zonder twee gemotiveerde sprekers. Om jullie de presentatie toch niet te onthouden, volgt hier een blog over het onderwerp met de bijbehorende presentatie: Je bent wat je brand.

Ooit was marketing bedoelt om klanten optimaal te bedienen. Om waarde te leveren aan de doelgroepen die bedrijven perfect in het vizier hadden. Daar houden inmiddels veel bedrijven zich nog nauwelijks aan. En dat in een tijd dat social media zich steeds meer profileren en bedrijven daar ook de gevolgen van ondervinden. Hoe ga je daar als marketeer mee om? Een korte blog over de vervlechting van merken en medewerkers.

Merken zijn steeds meer zichtbaar op sociale media. Ze gaan echter vaak verkrampt te werk. Sociale media zijn sociaal. Ze bestaan bij gratie van de conversatie. En zoals ik eerder ook al eens schreef: een merk kan niet praten, maar de medewerkers van dat merk wel!

De sleutel van het succes van merken ligt bij de medewerkers van bedrijven. Zij kunnen wel degelijk praten, zij zijn echt. Als medewerker zul je je houding dus drastisch moeten veranderen. Je kunt je niet verschuilen achter regels, richtlijnen en een logo. Maar proactief acteren. En ja, je bedrijf zal dat wel moeten gaan toestaan.

Echtheid, de nieuwe trend
De roep naar echtheid is niet nieuw.  Al in 1999 ontvouwde Jospeh Pine de marketingcyclus. Hierin beschreef de ontwikkeling van marketing van commodity to experience. Neem bijvoorbeeld Starbucks. De koffiebonen waarvan Starbucks de koffie maakt, zijn hooguit 2 tot 3 cent waard. Als Starbucks vervolgens de koffie verpakt gaan we naar een waarde van 0,50 cent. Maar als je bij Starbucks het kopje koffie kunt nuttigen, met daarbij een stukje taart en een fijne sofa creer je meer service. Daardoor mag Starbucks best 2,50 voor diezelfde koffie vragen.

Het laatste punt in de cyclus van Pine is experience. Starbucks heeft experience nadrukkelijk in zijn assortiment opgenomen. Doordat je bij Starbucks kunt internetten, de inrichting van de locaties eigenzinnig is, het opvallende logo dat overal consistent is doorgevoerd en de gewilde merchandise, wordt Starbucks meer dan een gewoon merk. Dan wordt Starbucks een gevoel, een ervaring.

Vorig jaar kwam Pine met een toevoeging: authenciteit. Je moet als merk tegenwoordig niet meer alleen maar leunen op ervaringen, je dient ook echt en oprecht te zijn. Een en ander heeft natuurlijk te maken met de manier waarop klanten zich tegenwoordig op internet manifesteren. Waar vroeger bedrijven in de lead waren, zijn nu de klanten aan de beurt. De klant wordt steeds veeleisender. Zij vragen nu om bedrijven die hen toelaten als partner ( oa voor co-creatie), naar hen luisteren, maar ook duurzaamheid prediken

Personal branding
Je kunt pas met je klanten communiceren als je ze begrijpt. En dat lukt niet als je zelf niet op internet actief bent. Je zult als medewerker dus online aan de gang moeten. Jezelf vertegenwoordigen op internet. Jezelf laten horen, relevant zijn. Aan –jawel- personal branding doen.

Dit zijn enkele elementen van personal branding:

  • Ben jezelf
  • Wordt actief op sociale netwerken
  • Ben relevant met fantastische informatie
  • Ben consistent in de boodschap
  • Geef andere de credits
  • Connect Face 2 face
  • Kweek goodwill

Kijk eens goed naar het lijstje. Als je je als medewerker jezelf op die manier profileert, kan je deze regels 1 op 1 doortrekken naar de online aanwezigheid van bedrijven. Ook als bedrijf moet je jezelf zijn, actief worden op sociale netwerken en relevant en consistent zijn. Niet slechts als merk, maar veel eerder door de online aanwezigheid je medewerkers. Je bent steeds meer wat je brand. En je brand, dat is wat jij bent.

Bekijk de presentatie op Slideshare: http://www.slideshare.net/Maurisico/presentatie-carrierebeurs

Over de auteur

Maurice Beerthuyzen

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

één antwoord

  1. fappie

    Ooit was marketing bedoelt om klanten optimaal te bedienen. Om waarde te leveren aan de doelgroepen die bedrijven perfect in het vizier hadden.

    Marketing was bedoeld<—-

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.