Leestijd: ca. 5 minuten

MarketingIk heb bij een bedrijf gewerkt waarbij de inkoper altijd vlak voordat zijn afspraak verscheen op de uitkijk ging staan bij de parkeerplaats. Aan de hand van de auto van de verkoper bepaalde hij zijn inkoopstrategie en kortingsmarge. Een auto zegt veel over een verkoper en de organisatie. Net zoals dat een website veel zegt over een bedrijf. Een klein bedrijf kan ontzettend groot lijken en een groot bedrijf kan online ontzettend knullig overkomen.

Ken je doelgroep
Marketing het lijkt allemaal zo simpel. Toch worden er aan de lopende band desastreuze fouten gemaakt. Veelal heeft dat te maken met twee zaken: 1. men heeft geen flauw idee wie de feitelijke doelgroep is en 2. de doelgroep wordt flink onderschat.

De voorbeelden van mislukte reclame- en marketingacties zijn talrijk. McDonalds is laatst nog in de fout gegaan met een reclamecampagne waarin 100% rundvlees uit Zwitserland werd aangeprezen met een foto van een Oostenrijkse koe. Of wat te denken van de dubieus bewerkte foto van Microsoft eerder behandeld door Thomas van Manen in de rubriek Afgezaagd. Welke imbeciel bedenkt dat het vervangen van een Afro-Amerikaanse man door een blanke man de verkopen in Polen een impuls geeft? Denkt men nou echt dat we met zijn allen knettergek zijn geworden?

West-Frisland
Ik ben zelf woonachtig in Hoorn, West Friesland. En nou heeft deze provincie de twijfelachtige eer hoog op de lijst te staan met aantal ziekenhuisopnamen vanwege het zogenoemde coma zuipen. Diverse gemeentes hebben bezorgd de handen ineen geslagen en zijn een initiatief gestart om alcohol misbruik tegen te gaan genaamd: West-Frisland. Hoe vernuftig gevonden!

Om het alcohol gebruik terug te brengen onder jongeren zijn een aantal knappe koppen op het geweldige plan gekomen om de kroegen rond 24.00 uur dicht te gooien. Terwijl er al lang uit onderzoek is gebleken dat het vervroegen van sluitingstijden de alcoholconsumpties niet terugbrengen maar misschien zelfs verhogen. Dan laat ik de financiële strop voor de lokale horeca ondernemer nog buiten beschouwing.

Welk signaal geef je af?
Een paar weken terug werd er een groot alcoholvrij feest georganiseerd om de campagne West-Frisland kracht bij te zetten en het signaal af te geven dat je echt wel zonder alcohol plezier kan hebben. Grote Nederlandse artiesten traden op en er was alleen ranja met een rietje te verkrijgen. Zelfs Gerard Joling gaf acte de présence. Een wethouder kondigde glimmend van de trots de ster van de dag aan. Om Geer te bedanken voor zijn inzet kreeg hij een kleinigheid. Een fles Jägermeister die hij demonstratief op het podium leegdronk, want zonder alcohol geen feestje natuurlijk! 

Twee tegenstrijdige signalen die worden afgeven. Het lijkt tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Met stip op nummer 1 staan helaas websites. De meeste websites schreeuwen uit: Ik ben goed omdat ik zo goed ben!  Het zou zoveel schelen als iedereen eerst eens goed nadenkt over de volgende tien punten, voordat men onbezonnen allerlei initiatieven met hagel de grote boze digitale wereld in schiet.

Tien essentiele vragen
1. Wie ben ik?
2. Wat doe ik en waarom doe ik het zo?
3. Wat onderscheid mij van de rest?
4. Wat zijn mijn pluspunten.
5. Wat zijn mijn valkuilen?
6. Wat is het doel van mijn website (bijvoorbeeld informatie, transactie of een combinatie van beiden)?
7. Wie is mijn doelgroep en hoe wordt deze het liefst aangesproken?
8. Waarom zou men überhaupt klant bij mij moeten worden?
9. Wat levert dit dan concreet op voor mijn klant?
10. Is tekst, lay-out en beeldmateriaal afgestemd op de doelgroep en straalt het geen tegenstrijdigheden uit?

Het verschil tussen gezond verstand en verstand op nul
Kun jij deze vragen probleemloos beantwoorden voor je eigen bedrijf of je werkgever? Dan ben je al een heel eind op de goede weg naar een effectieve website. Iedereen weet dat teveel alcohol niet goed is maar toch drinkt de gemiddelde Nederlander weleens wat meer dan goed voor hem is. Het verschil tussen weten en doen, gezond verstand en af te toe verstand op nul en een goede website en een slechte website is soms erg klein. Marketing het lijkt zo simpel.

Over de auteur

Coen Jacobs

Coen is een creatief web- ontwikkelaar die zich vooral richt op WordPress ontwikkeling. Diteza is reeds zijn tweede zelfstandige onderneming.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.