Leestijd: ca. 4 minuten

Lanceer je een nieuwe marketingcampagne? Zorg dan voor een goede landingspagina. Zo’n pagina ondersteunt je marketingcampagneboodschap en zorgt ervoor dat je doelgroep direct op de juiste, relevante pagina komt. 

Vijf voordelen voor een speciale landingspagina

Voordeel 1: Betere SEO

  1. Je zet je pagina zeer gericht in, met de juiste zoekwoorden, backlinks en visuals die zijn gericht op je specifieke boodschap. 
  1. Hogere omzet: Je pagina heeft een duidelijke call-to-action (CTA) en boeiende content. 
  1. Gepersonaliseerde gebruikerservaring: Je kunt je landingspagina personaliseren om maximale waarde te genereren. 
  1. Accountgebaseerde marketing: Heb je verschillende oplossingen voor verschillende doelgroepen? Maak dan verschillende landingspagina’s.  
  1. Snel en relevant: Je doelgroep zoekt vooral informatie via een mobiel apparaat en wil niet eindeloos scrollen. Houd je landingspagina dus kort, bondig en relevant. 

Zeven stappen om een landingspagina te maken

Stap 1: Definieer je doel

Waarom maak je een bestemmingspagina? Wil je bezoekers aanmoedigen om aankopen te doen op je site? Wil je contactgegevens van bezoekers verzamelen? Of wil je mensen gewoon informeren over je nieuwe product of dienst? Je doel bepaalt welke informatie je aanbiedt op je landingspagina.  

Stap 2: Focus op SEO Optimalisatie

Op de landingspagina’s kun je heel goed je bezoekers bijhouden, hun klantervaring verbeteren en je zoekmachinerangschikking verbeteren. 

SEO checklist voor landingspagina’s: 

  • Publiceer op je domein om maximale SEO te genereren. 
  • Verkort de URL’s zonder spaties en alleen primaire zoekwoorden. 
  • Koppel uw bestemmingspagina’s aan SSL, omdat het algoritme van Google de rankings voor websites met HTTPS-voorvoegsel verhoogt. 
  • Target één primair zoekwoord op een bestemmingspagina, samen met synoniemen en long tail-zoekwoorden. 
  • Optimaliseer je pagina’s voor on-page SEO-factoren, zoals het toevoegen van uitgaande / interne links, metabeschrijving, enz. 
  • Optimaliseer afbeeldingen, video’s, enz. 

Stap 3: Verbeter de visuele lay-out

Zorg voor relevante afbeeldingen en video’s om je informatie te illustreren. Visuals trekken meer aandacht dan tekst. Belangrijk: houd de beeldkwaliteit laag genoeg om je pagina niet te vertragen en hoog genoeg voor een goede gebruikerservaring. Gemiddeld is de grootte van de website 1,28 MB en ruim 60% daarvan is voor visuals. Er zijn verschillende programma’s om visuals toe te voegen zonder de laadsnelheid van je pagina te beïnvloeden, namelijk Kraken Image Optimer, JPEG Optimizer en Compress PNG/JPG Images Online.

Stap 4: Houd het kort en bondig

Geef alleen relevante informatie. Gebruik dus beperkte inhoud en visuals om de aandacht van gebruikers naar een bepaalde marketingboodschap te leiden. Promoot niet te veel producten of services op een pagina.  

Stap 5: Voeg aantrekkelijke leadmagneten toe

Wil je dat mensen hun e-mailadres achterlaten op je website? Geef ze een reden. Hiervoor zet je leadmagneten in. Denk aan downloadbare e-books of bied content in ruil voor een e-mailadres (gated content).  

Stap 6: Voeg klantrecensies toe

Bouw vertrouwen op door klantrecensies en getuigenissen toe te voegen. Schrijf liever niet zelf de tekst, maar maak gebruik van videogetuigenissen of werk samen met influencers.  

Stap 7: Kijk hoe anderen het doen

Kijk hoe andere merken hun landingspagina’s maken. Dit levert je inzichten en ideeën op voor je eigen pagina.  

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.