Leestijd: ca. 6 minuten

Digital Marketing is een breed begrip. In de ontwikkeling van het ontstaan van internet is ons werkveld marketing breder geworden. Naast de offline elementen, above en below the line, zijn er veel online mogelijkheden bij gekomen. Ook werd mobiel belangrijker en zag je een ontwikkeling ontstaan in het verkopen van producten. Online marketing is op veel punten het nieuwe direct marketing.

Waar moeten we dan aan denken wanneer we het hebben over digitale marketing? Met dit artikel geven we een korte beschrijving van de meeste aspecten die gezamenlijk het werkveld van digital marketing omvatten. Uiteindelijk is het allemaal marketing en is digital natuurlijk een “kanaal” en is het onlosmakelijk verbonden met alle offline marketing activiteiten.

In dit eerste deel ligt de nadruk op de website en het digitaal adverteren.

 

Website en webdesign

De website wordt wel gezien als de verwezenlijking online van je bedrijf of onderneming. Het geeft ook invulling, concreet, aan het merk. De website wordt gezien als de eerste stap op de digitale snelweg. Belangrijk is wel om je te realiseren dat een website op zich geen garantie is voor bezoekers. Je zult een aantal andere aspecten moeten gebruiken om de traffic te genereren. Paar elementen die bij de website horen:

  • het design
    – bij het design is het belangrijk om te kijken naar de optimalisatie van de conversie
    – ook bepaalt het design mede de organische vindbaarheid
    – bij het design is het ook van belang om te weten via welk apparaat mensen de website bekijken, laptop, tablet, smartphone of smartwatch
  • landingspagina’s
    – in een journey worden mogelijke klanten en klanten verleid om de website te bezoeken (daar vindt meestal de uiteindelijke transactie plaats); dan is het zinvol om na te denken over een goede landingspagina
    – een landingspagina sluit aan bij het verhaal, zorgt voor een duidelijke en concrete call to action
    – een landingspagina is de pagina waar de bezoeker op landt vanuit de strategie, het kan zijn dat landen op de homepage te verwarrend werkt, bezoeker moet dan meestal nog steeds zoeken, een landingspagina leidt direct tot de juiste locatie
  • analyseren
    – met webanalytics monitor je alle bezoeken en bewegingen op de website
    – door te analyseren ben je in staat om voortdurend de website te optimaliseren

 

e-Commerce

De e-Commerce is gericht op de commerciële transactie op de website. Beste voorbeelden zijn natuurlijk bol en coolblue die als geen ander zorgen voor commercieel succes op de website(s).
De opbouw en inrichting van de website is volledig gericht op het converteren en zorgen voor een transactie.

  • bedenk dat steeds meer van de transacties via een mobiel device worden gedaan, dat betekent dat de website maar ook de e-Commerce aspecten zodanig ingericht moeten zijn dat mensen ook daadwerkelijk overgaan tot de transactie
  • via een smartphone wordt daarom ook veel met e-Commerce gedreven apps gewerkt
  • zorg, zowel website alsook mobiel, voor de juiste en voldoende “push-berichten”; mensen willen gestuurd worden, als je niet vraagt naar een transactie zal deze ook niet plaats vinden

 

Outbound marketing

Met outbound marketing wordt bedoeld, die marketingactiviteiten die de marketeer inzet om direct traffic naar de website te genereren (of die locatie waar het best de transactie kan plaats vinden). Vaak wordt outbound marketing ook wel online adverteren genoemd.
Hierbij kun je aan de volgende aspecten denken:

  • display adverteren
    – ook wel het plaatsen van banners genoemd
    – banners wordt relatief weinig op geklikt, toch werkt het wel in het totaal van marketingactiviteiten binnen een journey; denk ook aan retargeting (mensen die op je website komen en weer weg gaan, krijgen het product en joud diensten te zien op andere websites door het plaatsen van advertenties)
    – elke impressie draagt bij aan merk herkenning
  • mobiel adverteren
    – omdat we steeds vaker en meer gebruik maken van mobiele devices, is het goed om ook mobiel te adverteren
    social meda adverteren
    – via sociale media is het ook goed mogelijk om advertenties te plaatsen, voordeel van sociale media ads is dat je goed kunt targeten op de doelgroep
  • email marketing
    – door het aankopen van bestanden of gebruik te maken van je eigen bestand is het mogelijk om relatief eenvoudig en voordelig grotere groepen mensen te benaderen met een aanbod
    – email marketing, mits er extra informatie over het bestand is, is ook uitermate geschikt voor het differentiëren van de boodschap in de email
  • meten van de inspanningen
    – alle inspanningen die je doet online op het vlak van adverteren zijn meetbaar, richt de campagne goed in en volg de stappen en bezoeken van klanten
    – bij het adverteren is het mogelijk om op verschillende manieren afspraken te maken met de media exploitant; denk aan kosten voor een plaatsing, kosten per klik, kosten per impressie of kosten per lead

Dit is het eerste deel van 2 delen over verschillende elementen die onderdeel zijn van een digitale marketing strategie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.