In mijn artikel Twitter en backchannel: presentatietechniek nieuwe stijl gaf ik aan dat de backchannel een nieuwe dimensie geeft aan presentaties en tegelijkertijd nieuwe vaardigheden vraagt van de presentator/presentatrice en het publiek. Daar kwamen veel reacties op en die reacties hebben me aangezet tot dit nieuwe artikel dat een soort vervolg erop is. Ik ben ervan overtuigd dat social media, en in het bijzonder twitter en de backchannel, presentaties verrijken, maar dat je wel moet leren om social media daarbij succesvol in te zetten. Presentatietechniek 2.0.

Social media in een workshop
Ik wil dit keer twee invalshoeken toevoegen en beide zijn gebaseerd op twee artikelen die ik recent las. Het eerste is van Jane Hart, Social Learning Specialist en oprichter van the Centre for Learning & Performance Technologies. Ze is een belangrijke bron voor velen, blijkt uit de vele retweets op haar tweets. In een van haar laatste artikelen Using Twitter in a face-to-face Workshop , ik heb het ook getweet, geeft zij aan dat ze Twitter en de backchannel in een workshop heeft gebruikt. Ik was hierdoor verrast, omdat ik tot nu toe riep dat deze instrumenten juist toepasbaar zijn bij presentaties/colleges voor grote groepen mensen en juist niet geschikt zijn voor kleine groepssessies, bijvoorbeeld een vaardigheidstraining. Nou moet ik wel zeggen dat het onderwerp van de workshop Social media was en het daadwerkelijk gebruik maken van social media tijdens de workshop ook wel weer voor de hand lag.

Maar ondanks het onderwerp is dit het eerste voorbeeld dat ik tegenkwam van Twitter en backchannel in een kleinschalige sessie en ik zie inmiddels mogelijkheden om de media ook bij andere workshop/trainingsthema’s onderwerpen te gebruiken. Daarbij is voor mij vooral haar argument belangrijk dat ze een workshop wilde geven met veel sociale interactie en betrokkenheid en met het volgende uitgangspunt: ‘it wouldn’t REPLACE the face-to-face interaction but SUPPLEMENT and EXTEND it.‘ En zo moet je er naar mijn idee ook naar kijken. In het artikel vind je alle stappen die ze in de workshop heeft doorlopen. Die ga ik hier niet allemaal herhalen, maar de opdracht om jezelf in een tweet voor te stellen, vind ik een hele sterke. De perfecte elevator pitch.

Sociaal vriendelijke presentaties
Het tweede artikel heb ik ook getweet, maar ook dit artikel wil ik wat verder belichten, omdat het een mooie aansluiting is op mijn vorige artikel over twitter en backchannel in presentaties. 5 Tips for Making Your Presentations More Social heet het artikel en hierin komt onder meer het gebruik van de backchannel terug als een van de mogelijkheden om social media in presentaties te gebruiken: Use the backchannel, but wisely. Zo wijst de auteur op het belang van zicht op het scherm om direct te zien wat de reacties zijn. Daar kennen we inmiddels een misser van. Denk aan het voorval dat ik de vorige keer beschreef.

Maar in dit artikel worden vier andere opties genoemd en die geven mij het beeld dat je bij presentaties nog veel meer met social media kunt doen. Een mooie toepassingstip is vooraf al de AIDA inzetten door te twitteren over wat komen gaat. Roep aandacht en interesse op, zorg voor een verlangen naar jouw presentatie en zorg voor de optimale opkomst.

De sterkste tip vind ik je presentatie “social friendly” maken. Zorg voor sound bites die makkelijk te tweeten zijn door je publiek. Ik citeer: Think of what Steve Jobs does in his presentations by offering catchy phrases like “world’s thinnest notebook” that get re-tweeted during and after his presentations. Erg goed.

Presentatietechniek 2.0
Presentatietechniek 2.0 omvat voor mij dan alle toepassingsmogelijkheden die social media bieden voor presentaties. Een training Presentatietechniek 2.0 kan dan velen helpen om er goed in te worden. Resultaat: betere, leukere, spannender, interactievere presentaties met meer impact en resultaat.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.