Leestijd: ca. 3 minuten

Personal branding is en blijft een hot item in het marketinglandschap van de komende jaren. Zeker nu er steeds meer mensen thuis zitten zonder werk neemt de interesse voor Personal branding toe. Zo merk ik bijvoorbeeld dat er steeds meer vraag naar Persoonlijke internettrainingen is binnen uitzendorganisaties.

Vaak wordt Personal branding helaas veel te onpersoonlijk aangepakt, en wordt het gebruikt als doel. Dit is niet de juiste aanpak! Personal branding is een middel om online te netwerken, geen doel op zich. Iemand die puur omdat hij/zij het moet aan Personal branding doet is verkeerd bezig. Personal branding moet dan ook geen noodzaak zijn om je carrière een lift te geven, maar is onderdeel van het totaalplaatje.

Op een van de bekendste Personal branding blogs (personalbrandingblog.com) ter wereld verscheen van de week een artikel dat omschrijft hoe je wel echt gemeend populair kunt worden binnen Social media, al vind ik de doelstelling ‘populair worden’ ook niet al te best gekozen. Hoewel op het personalbrandingblog.com vaak eindeloze lijstjes van tips opgesomd worden die weinig indrukwekkend zijn, bevatte het onderstaande lijstje zeker een kern van waarheid:

  1. Populaire mensen hebben altijd een lach in huis voor iedereen.
  2. Populaire mensen tonen gemeende interesse in anderen en wat zij hebben te zeggen.
  3. Populaire mensen noemen anderen bij naam.
  4. Populaire mensen maken het gesprek over Jou, niet over hun zelf.
  5. Populaire mensen zijn dezelfde persoon in Social media als in werkelijkheid.
  6. Populaire mensen doen wat ze leuk vinden en hebben passie.
  7. Populaire mensen zijn oprecht, en oplettend ten opzichte van anderen.

Hoewel dit natuurlijk een vrij geromantiseerde opsomming is, zit er zoals ik zojuist al zei zeker een kern van waarheid in. Ik vind zelf vooral de punten 4, 5, 6 en 7 erg belangrijk.

  • (4) Niemand luistert graag naar mensen die enkel zichzelf verheerlijken. Gemeende interesse in de ander is toch DE basis voor (online) netwerken.
  • (5) Een masker op hebben is geen succes, en gaat uiteindelijk ten koste van je populariteit. Iedereen die aan online netwerken doet kan beter compleet zichzelf zijn.
  • (6) HET belangrijkste onderdeel van Personal branding! Je moet passie uitstralen en overbrengen op de mensen om je heen. Alleen dan zal men je onthouden.
  • (7) Transparantie is een van de basisregels van Personal branding. Ben oprecht, en altijd oplettend ten opzichte van de situatie en gevoelens van anderen.

Conclusie: een goed personal brand vereist gemeende interesse in je vakgebied en zeker ook in je omgeving!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

6 reacties

  1. Freek Bijl

    Hi Sjef,

    Leuk artikel (en cool dat Bijgespijkerd za hard gaat!).

    Lees ik nu tussen de regels door dat mensen die actief Personal Branding ‘bedrijven’ eigenlijk niet voldoen aan de basisregels van een sterk personal brand?

    Oftewel: personal branding = een non onderwerp. Op het moment dat je jezelf beschouwd als een personal brand ben je ten dode opgeschreven…

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @Freek: Leuk je hier te zien! Wat doet jouw denken dat we ‘zo hard gaan’? 😉

    Om even te reageren op je opmerking: Dat bedoel ik geenszins te zeggen. Uiteraard kun je wel actief een personal brand nastreven, maar dat moet dan wel met de juiste intenties zijn. Kortom, je moet echt een passie voor je vak hebben, en ook naar anderen willen luisteren. Bovendien denk ik dat ‘gedwongen’ personal branden om het personal branden geen zin heeft. Zoals ik al zeg…het is geen doel op zich.

    Je bent het toch met mee eens dat mensen die personal branding denken te bedrijven door enkel zichzelf in de picture te zetten zonder op de omgeving te letten niet goed bezig zijn?

    Beantwoorden
  3. Sjoerd Bosmans

    Spijker op de kop Sjef! Iemand die te veel nadenkt wat hij moet doen om populair te worden in social media met de verkeerde intenties, heeft naar mijn mening sowieso al vaak een masker op en zal niet als oprecht worden beschouwd door de mensen om zich heen.

    Beantwoorden
  4. Sebastiaan Bode

    Personal branding blijft een leuk onderwerp. Waarbij ik denk dat het masker opzetten één van de grote valkuilen is/wordt van Twitter, oftewel het jezelf in de picture zetten als doel opzich.

    Beantwoorden
  5. Eva Offermans

    Dus de beste keuze om aan effectieve personal branding ’te doen’ is doen wat je leuk vind, je passie achterna en sociaal oprecht zijn. Hmwaoh, klinkt goed!

    Ik denk ook dat je je bewust moet worden van wat jou uniek maakt t.o.v. de o zo velen die hetzelfde nastreven.

    Beantwoorden
  6. Sjef Kerkhofs

    @Eva: die laatste zin van je ligt verdacht dicht bij de waarheid, Goed bezig! De vraag is inderdaad…wat onderscheid jou van de massa, en hoe breng je dit met passie.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.