Leestijd: ca. 3 minuten

Evergreen-content voelt als een gelukstreffer – een persoon bereiken op het exacte moment dat ze het nodig hebben. Door een bepaald percentage van je content aan groenblijvende onderwerpen te besteden, haal je het beste uit je investering in contentmarketing.

Evergreen content blijft ‘vers’ en heeft geen vervaldatum. De term is afgeleid van bomen en struiken die hun groene naalden ongeacht het seizoen behouden (ze gaan nooit slapen). Evenzo behoudt of verhoogt groenblijvende content zijn waarde gedurende een lange (soms oneindige) houdbaarheid omdat het relevant is – maar niet noodzakelijkerwijs tijdig.

Contentmarketing draait om het leveren van de juiste content aan de juiste persoon op het juiste moment. Maar het is niet eenvoudig om in te zoomen op het exacte moment waarop een specifieke persoon een bepaald inhoudsstuk nodig heeft.

Zie je evergreen stukken als de ingeblikte goederen in je contentarsenaal. Een goed gevulde voorraadkast betekent dat bezoekers altijd iets vinden dat de moeite waard is om te consumeren.

1. Kies een evergreen onderwerp

Je hebt waarschijnlijk al veel groenblijvende content of potentiële groenblijvende inhoud. Het zijn de tijdloze stukken die maand na maand bezoekers aantrekken. Vermijd trendy of seizoensgebonden afbeeldingen in groenblijvende artikelen

2. Maak evergreen content over actuele onderwerpen

Hoewel evergreen stukken tijdloos moeten zijn, kun je op een evergreen manier over actuele onderwerpen schrijven. Voordat je inhoud maakt over een actueel onderwerp, brainstorm je over alle gerelateerde mogelijkheden. Vraag jezelf vervolgens af welke ideeën je publiek nu en in de toekomst goed van pas zouden komen. Geef prioriteit aan de ontwikkeling van deze ideeën.

3. Zet bestaande content om in evergreen stukken

Je kunt bestaande content wijzigen om een groenblijvende versie te maken.

Denk na over hoe je delen van je tijdige inhoud kunt wijzigen om groenblijvende versies ervan te maken. Het kan zo eenvoudig zijn als het schrijven van een nieuwe intro om seizoensgebonden of gedateerde referenties te verwijderen en een nieuwe versie te publiceren.

Evergreen-content kan nog steeds een actueel element bevatten zonder de tijd in het eigenlijke artikel te vermelden. Link bijvoorbeeld naar een actueel stuk terwijl de basis evergreen is.

4.  Plan om evergreen content te maken

Je maakt waarschijnlijk groenblijvende content zonder een seconde na te denken hierover. Maar een bewuste benadering van het plannen en maken van groenblijvende content.  

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.