Leestijd: ca. 4 minuten

Stel je eens voor: je twaalfjarige zoon komt thuis van school met een grote glimlach op zijn gezicht, en hij verteld dat hij komende zomer gazons gaat maaien voor geld. Zonder het te zeggen ben je onder de indruk, de zomer is nog niet eens begonnen en hij is iets van plan deze zomer. Wat initiatiefrijk, wat een geweldig ouderschap! Je hebt het goed gedaan.

Dus stel je de logische vraag: Hoeveel ga je verdienen? Op dit punt kijkt je zoon je raar aan, zijn gezicht wordt rood en hij geeft toe dat hij dat vergat te vragen.

Wat!?! 3 # $%!!! Hoe kan hij nou een baan aannemen als hij niet eens weet hoeveel er betaald wordt? Hoe kon hij dit niet vragen?! Wat heb je mis gaan? Kids! Spaar de vernedering. Volwassenen – met name volwassenen in online marketing – doen dit de hele tijd. Ze zijn eindeloze uren bezig met SEO, Bloggen en Social media om mensen naar hun site te trekken. Maar vervolgens uitvinden hoeveel van die bezoekers daadwerkelijk converteren naar klanten weet men niet. Net zoals je zoon, hij gaat werken zonder te weten hoeveel hij krijgt betaald.

Het slechtste deel van het verhaal? De informatie die ze missen is niet moeilijk te krijgen, je moet alleen de juiste dingen meten. Concreet moet je denken aan de website van je bedrijf als een trechter zoals in de afbeelding hieronder.

funnel
Hier is wat je moet meten in deze trechter:

  • Website Bezoekers – Website bezoekers staan aan de top van de trechter. Dit zijn de mensen die je hebt aangetrokken naar je site via kanalen zoals je blog, sociale media en zoekmachine optimalisatie.
  • Leads – Leads zijn de bezoekers die nadrukkelijke belangstelling voor je product, en daar informatie over wensen te krijgen. Misschien vullen ze een formulier in voor het downloaden van een whitepaper. Misschien vragen ze om een demo. Wat het ook is, deze mensen zijn potentiële klanten en je hebt meer informatie over hen over je ‘normale’ website bezoekers.
  • Klanten – Dit zijn de mensen die je betalen, waar je bedrijf haar geld aan verdient. Als je deze mensen nog niet meet dan moet je dat in ieder geval heel snel gaan doen.
  • Conversion rates – Dit is het percentage bezoekers dat converteert naar leads en het percentage van leads dat converteert naar klanten. Dit is belangrijk om te weten omdat je het nodig hebt om te begrijpen waar in de trechter je kunt verbeteren. Ben jij op dit moment beter in leads te converteren naar klanten? Of bezoekers naar leads? Het antwoord op die vraag zal je helpen bepalen waar je de focus en energie in moet stoppen om zo meer winst te genereren.
  • Kanaal-Level Trechter – Dit betekent het bijhouden van alles hierboven (de trechter) voor elk kanaal. Hoeveel website bezoekers, leads en klanten krijg je uit een organische zoekopdracht? Hoeveel krijg je vanuit je blog en social media zoals Twitter? En wat zijn de succespercentages voor elk middel? De antwoorden op deze vragen zullen je helpen bepalen op welke kanalen je je moet concentreren.

Wat denk je? Ben je deze trechter al aan het meten? Zo niet, wat houdt je tegen?

Over de auteur

Simon is de jongste blogger op Bijgespijkerd. Met zijn 19 jaar is hij pas relatief kort actief in de ‘online’ wereld.

5 reacties

  1. Coen Meerbeek

    Leuk artikel. Ik denk dat veel bedrijven deze waarden nog niet meten en dat zeker moeten gaan doen. Deze vragen krijg ik ook in de professionele sfeer.

    Helaas ben ik ook snel geneigd om de vraag te stellen; hoe meet je dat dan? Hoe weet ik dat een unieke bezoeker op mijn site het order proces voltooid?
    Ik heb dit alleen gezien met zeer dure software van onder andere HP.

    Kort samengevat; ik zie de meerwaarde maar hoe voel je dit in?

    Beantwoorden
  2. Simon Vreeman

    @Coen
    Dank voor je reactie. Ik hoop hierbij in ieder geval het belang van meten te hebben uitgelegd. Want meten is weten. Hoe je moet meten is dan alweer een heel ander onderwerp. En jou vraag is daarom ook een goede reden voor een nieuwe post. 🙂

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.