Leestijd: ca. 2 minuten

Deze week werd ik door blogger Alain Thys gesterkt in mijn opvatting dat marketingland achter loopt. Ga zelf maar na hoe de wereld de afgelopen 15 jaar is veranderd. Kijk naar welke plaats TV, (mobiele) telefoon en internet tegenwoordig innemen in vergelijking met toen. Dat alles met een andere invulling van mediaconsumptie en ander consumentengedrag tot gevolg.

Collega blogger Sjef heeft hier ook al een aantal keer geschreven over het gebrek aan moderne kennis van de nieuwe media onder (marketing)studenten. De basisprincipes van marketing die worden geleerd zijn nog hetzelfde als pakweg 10 jaar geleden, terwijl media aan de lopende band veranderd zijn. Natuurlijk zijn niet alle principes van marketing veranderd, of onbelangrijk geworden … maar een deel van de invulling mag toch wel meegaan met de tijd!

Vandaar ook dat ik de onderstaande presentatie van Alain Thys hier doorplaats, omdat ik die werkelijk schitterend vind aangeven waar we in marketingland staan en naartoe moeten. Om aan te geven dat het niet meer draait om wat een merk wil vertellen, maar om te focussen wat wij als consument willen zien en horen. Maar ook dat het gaat om betrokkenheid en langdurige relaties, niet om het realiseren van een “one night brand.”

De presentatie spreekt verder voor zichzelf, met erg sprekende illustraties. Mocht je hem toch overslaan wil ik je een gebruikte quote van Eric Clemons niet onthouden: “The problem is not the (online) medium, the problem is the message, and the fact that it is not trusted, not wanted, and not needed.”

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

4 reacties

  1. John Geerts

    Ja, het feit dat vertrouwen terug is gekomen, is belangrijk. Het principe van “De Klant = Koning” is van alle tijden, en mag nooit uit het oog worden verloren. Dat gaat samen met het opbouwen van een duurzame relatie en/of community.

    Beantwoorden
  2. Vincent Neve

    @John: luisteren naar die klant is van alle tijden inderdaad. Toch werkt schreeuwen tegenwoordig (nog) minder goed dan vroeger, dus wellicht is het NOG belangrijkerd tegenwoordig

    @Polle: Klopt, wel meer mensen dan Seth roepen dit al een poosje. Het ging mij in deze ten eerste meer om de presentatie zoals Sjef al aangeeft. Maar ook de oproep tot verandering spreekt me wel aan. Men WEET wel steeds vaker dat de consument veranderd is, maar de (re)actie is nog niet algemeen aanwezig.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.