Leestijd: ca. 6 minuten

Bij het ontwikkelen en produceren van content is het bekend dat werken met visuele content zoals afbeeldingen en video’s beter opvalt. En dus ook beter converteert en uiteindelijk bijdraagt aan het succes van de marketingstrategie.

Omdat er zoveel soorten en vormen van content zijn, die in combinatie met meerdere soorten device worden gelezen en bekeken en in zich in een verschillende fase van de journey begeven, zorgt ervoor dat content een punt van aandacht is.

Deze blog geeft je 10 voorbeelden hoe je de content het beste kunt visualiseren. Naast deze visualisatie blijven aspecten als relevantie, toegevoegde waarde en kwaliteit van de content het fundament voor succes.

De gehele blog is verdeeld in twee delen met elk 5 tips. Het tweede deel geeft je de volgende 5 tips voor het visualiseren van content.

 

Aantrekkelijke video’s

Het bekijken van filmmateriaal is enorm toegenomen. Zowel het effect van een video alsook de hoeveelheid video’s. Het woord “vlogger” is een samentrekking van bloggen per video en is nagenoeg vanzelfsprekend dat dit woord is ontstaan in het huidige media-aanbod.
Video’s worden geopend via websites of kanalen als Youtube maar kunnen ook automatisch afgespeeld worden bij het bekijken via bijvoorbeeld Facebook. Belangrijk in een video is:

  • het moet aantrekken en aantrekkelijk blijven
  • duidelijke opbouw
  • niet te lang duren, dan is onze aandacht weg

Een video kan je zeker helpen bij:

  • het versterken van je merk door het geluid, denk aan de stem van de spreker en de soundtrack die je achter de film hangt
  • een film kan meerdere doelen hebben, denk onder andere aan informeren, instrueren, helpdesk maar ook verkoop
  • een combinatie van content via verschillende media (cross media strategie) en video levert de beste conversie op; denk dan wel aan een consistente verhaallijn

 

Tips en trucs

De mensen, B2B en B2C, zijn altijd op zoek naar tips en trucs. Deze tips en trucs moeten weliswaar relevant zijn voor de bezoeker in relatie tot het assortiment en het merk. De tips en trucs geven vaak snel inzicht in de mogelijkheden die een product heeft. Het weergeven van de tips en trucs is heel goed mogelijk door gebruik te maken van een specifiek document dat mensen kunnen down loaden, digitaal bekijken of zelfs nog printen en ophangen.
Aantal aspecten waar je rekening mee houdt bij tips en trucs visualiseren:

  • de inhoud kan onder andere een handleiding zijn, instructie, reddende handelingen en dergelijke bevatten (denk aan de borden bij de zee om mensen te redden uit een stroming)
  • met behulp van aandacht trekkende visualisatie is het mogelijk om het gebruik te verhogen
  • laat de wijze zien waarop je de tips en trucs kunt gebruiken (geef voorbeelden)

Door deze instructies, tips en trucs helder neer te zetten, wordt het merk sterker gemaakt.

 

Screenshots

Een screenshots is een afbeelding van bijvoorbeeld een website, met een screenshot is het mogelijk om een specifiek stukje van dat scherm eruit te halen en de nadruk op te leggen.
Met een screenshot kun je:

  • een artikel of een blog teasen
  • de voordelen van de website laten zien
  • andere content versterken en een verhaallijn laten zien
  • gebruik interessante of versterkende content zoals reviews en rankings

Door de essentie eruit te halen en deze essentie te communiceren trek je meer aandacht van de lezer. Vanuit een consistente gedachte versterk je daarnaast ook het merk en band met de klant.

 

Observaties en overwegingen

Vanuit een content gedreven instelling en een helikopter view ontstaat vaak een beeld bij de auteur van de content. Dat beeld is een observatie. Die auteur deelt die observatie door het ontwikkelen van stellingen, een kritisch artikel of een prikkelende blog. Het is naast deze “prikkeling” belangrijk dat je de mensen de kans geeft om te reageren.
Deze prikkeling wordt vaak gesteld vanuit een vraag. Met een prikkelende vraag stuur je mensen nog vaker en meer naar een reactie. Zorg wel dat je prikkelende vragen in een goede visuele opmaak weergeeft.

  • door het stellen van vragen stimuleer je mensen tot een reactie, vaak stijgt dan ook de engagement
  • door deze observaties zie je vaak dat B2B en B2C echt door elkaar heen reageren
  • als je vragen stelt, stel dan open vragen
  • een vraag met een afbeelding combineren is nog effectiever

 

Infographics

Een infographic is vaak een combinatie van verschillende stukken content die visueel worden weer gegeven en met elkaar een verhaal vertellen. De Pinterest afbeeldingen zijn regelmatig voorbeelden van infographics. Bij een goede opbouw van de infographic kun je deze tonen via een sociaal medium, een flyer, een banier en verschillende andere varianten. Het sterke aan een infographic is dat er een verhaal wordt verteld aan de hand van afbeeldingen en er een combinatie is van inhoud en visualisatie die goed werkt.
Paar aspecten die relevant zijn voor infographics:

  • de deelbaarheid via sociale media is groot
  • geeft veel informatie in kleine omvang in één medium
  • de informatie is door de verhaallijn vaak beter te volgen en te onthouden

Van belang is dat de opmaak en inhoud goed op elkaar zijn afgestemd. Nadeel van een infographic is dat het produceren meer tijd kost dan je meestal vooraf denkt, juist omdat je vaak veel informatie in één overzicht wilt geven.

Dit is de tweede serie van 5 tips voor een sterke visuele content. Het gaat er niet om dat je nu meteen alle vormen gaat uitproberen en inzetten. Overweeg wat het best bij de klant past, het meest effectief is je cross marketing strategie en ook bij jezelf past.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.