Leestijd: ca. 5 minuten

Natuurlijk is de website tegenwoordig de pleisterplaats en ontmoetingsplek voor heel veel klanten met de leverancier. De website wordt ook wel gezien als de winkel, het visitekaartje of de thuisbasis. Het spreekt voor zich dat elke website zijn eigen doelstelling heeft als website, er een duidelijk doel is voor de website in de cross media strategie en de inrichting van de website volledig conversie geoptimaliseerd is.

Dan is er een pagina, de “over ons”-pagina. Iedereen zal deze pagina op zijn website hebben, je wilt immers toch wat over jezelf vertellen en laten weten wie je bent. In de praktijk blijkt dat deze pagina er een beetje bij hangt en als slotstuk op het laatste moment nog wordt ingevuld en geproduceerd.

Toch blijkt uit de praktijk dat er veel mensen kijken op de “over ons”-pagina. Het is voor bezoekers de handdruk, de ontvangst en de herkenning bij wie ze op bezoek zijn. Daarom 5 tips om die pagina ook de goede sfeer en invulling te geven zodat deze bijdraagt in het kijk- en leesproces van de bezoeker en de conversie-optimalisatie ondersteunt.

 

Tip 1 Let op de intonatie

De wijze waarop je deze pagina vult zegt veel over jezelf. De “tone of voice” is belangrijk voor het wederzijdse gevoel. Het geeft de mensen een beeld van herkenning en erkenning en heeft daarom dus een belangrijke rol in het succes.
Denk aan de volgende elementen:

  • is de inhoud van deze pagina consistent en herkenbaar geschreven
  • de inhoud moet aansluiten bij de look en feel van de andere pagina’s op de website
  • schrijf in de eerste persoon enkelvoud, ofwel, je schrijft in de “ik-vorm”
  • bezoekers zoeken naar een vorm van conversatie, let daarop bij het schrijven van de teksten en het samenstellen van mogelijkheden om te reageren of vragen te stellen

Tip 2 Geef het gevoel dat mensen aanspreekt

Bij het samenstellen en bouwen van de website ben je uit gegaan van de inzichten die je hebt van de klanten en potentiële klanten. Daarnaast heb je de rol van de website in de cross media strategie goed ingeschat. Als je de mensen kent dan weet je ook wat ze aanspreekt en wat ze voelen of willen ervaren.
Denk bij gevoelens aan:

  • behoefte aan ondersteuning
  • extra informatie over leveringen en installatie
  • wil de klant wat extra inspiratie of motivatie

Je moet er natuurlijk ook voor zorgen dat niet alle instructies en handleidingen hier staan, daarvoor gebruik je de verwijzingen naar de andere pagina’s.

 

Tip 3 Zorg voor een pakkende kopregel

Net als alle andere pagina’s van de website is de invulling en opbouw gegenereerd op basis van het mediaconsumptiegedrag van de bezoeker. Dat betekent dat je die kennis ook voor de “over ons”-pagina moet gebruiken.

  • spreek je bezoekers aan met een vraagstuk waar zij mee zitten
  • zeg wat de klant wil horen
  • zorg voor een directe koppeling naar de inhoud van deze pagina en de website

 

Tip 4 Het zijn net mensen

Je moet je realiseren, of je nu een B2B website hebt of een B2C website, dat elke bezoeker een mens is. Mensen willen met mensen in aanraking komen. Zorg daarom op deze pagina voor een persoonlijke touch.

  • gebruik een foto voor de mensen die je wilt laten zien
  • geef een menselijke beschrijving, niet je kwalificaties zijn belangrijk maar je interesses
  • wees jezelf en authentiek
  • onderscheid je van anderen, “show yourself”

 

Tip 5 Eigenlijk blijft de bezoeker altijd centraal staan

De webpagina heet wel “over ons” echter ook op die pagina moeten we ons realiseren dat we de bezoeker nog steeds als stralend middelpunt moeten zien en hem dat laten ervaren. Dus:

  • geef informatie over daadwerkelijke vragen die er zijn
  • denk aan de stijl
  • denk vanuit de klant
  • laat de menselijkheid zien
  • zorg dat de 5 tips samenvallen en consistent zijn

Als bonustips geven we nog het volgende:

  • gebruik foto’s
  • koppel de “over ons” pagina aan de sociale media

Zo wordt ook deze pagina een onderdeel van het succes en draagt deze pagina bij aan het verhogen van de conversie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.