Leestijd: ca. 3 minuten

GoogleGisteren heeft Google via het Webmaster Central Blog bekend gemaakt dat snelheid vanaf nu een onderdeel is van de webrichtlijnen die Google aan webmasters voorschrijft. Het verbeteren van de snelheid van een website heeft dus invloed op de ranking in zoekresultaten. Google heeft daarvoor gekozen omdat uit onderzoek is gebleken dat gebruikers daardoor langer op de website blijven dan wanneer de website erg langzaam is. Daarnaast is het natuurlijk erg prettig als een website niet veel tijd nodig heeft om geladen te worden. Vooral voor de gebruikers die nog geen gebruik kunnen maken van een snelle internetverbinding.

Google Webmasterhulpprogramma

Het zat er aan te komen dat Google snelheid ging opnemen in de richtlijnen. Eind 2009 al is in het Google Webmasterhulpprogramma de optie ‘Siteprestaties’ in het onderdeel ‘Labs’ toegevoegd. Daar geeft Google informatie over de snelheid van een website en hoe deze verbeterd kan worden.
Screenshot Webmaster Hulpprogramma Siteprestaties

In de webrichtlijnen is de volgende paragraaf toegevoegd:

Monitor your site’s performance and optimize load times. Google’s goal is to provide users with the most relevant results and a great user experience. Fast sites increase user satisfaction and improve the overall quality of the web (especially for those users with slow Internet connections), and we hope that as webmasters improve their sites, the overall speed of the web will improve.

Kanttekening

Nu de snelheids factor is toegevoegd aan de webrichtlijnen wil dit niet zeggen dat Google hier ook meteen veel waarde aan hecht. Relevantie van de pagina aan de hand van de opgegeven zoekwoorden blijft altijd het belangrijkste. Bekijk ook het antwoord van Matt Cutts op de vraag: “Is speed more important than relevance?“. Google schrijft dat minder dan 1% van de zoekopdrachten wordt beïnvloed door de snelheid van websites.

Tools om snelheid te verbeteren

Er zijn diverse tools om de snelheid van een website te verbeteren. Google zelf biedt Page Speed aan, een open-source Firefox add-on die suggesties geeft welke technische verbeteringen leiden tot snellere laadtijden. Maar ook YSlow van Yahoo, WebPagetest en Pingdom zijn handige tools om de pijnpunten wat betreft snelheid bloot te leggen.

Heb je als webmaster niet de technische kennis om bijvoorbeeld gebruik te maken van ‘image sprites‘ of het minimaliseren en combineren van javascript bestanden dan zijn er voor diverse open-source systemen plugins te downloaden die zorgen voor een snellere website. Voor WordPress bijvoorbeeld kun je de WP Super Cache of W3 Total Cache plugin gebruiken.

Lees ook het artikel van Matt Cutts op zijn eigen blog over de verandering.

Over de auteur

Anne Jan geeft advies op het gebied van internet marketing en is afgestudeerd op de Hogeschool Utrecht met de HBO opleiding Digitale Communicatie. Hij is mede-eigenaar van het online marketingbureau Online Boswachters en actief met een aantal projecten zoals Escaperoomsnederland.nl.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.