Leestijd: ca. 4 minuten

Ben je van plan online nieuwsbrieven te gaan sturen of gebruik je ze al maar wil je het anders aanpakken? Lees dan onderstaande tips en ga aan de slag. Het is slim om rekening te houden met een aantal visuele kenmerken van de online nieuwsbrief. Deze kunnen van grote invloed zijn op het succes van je nieuwsbrief. Vervolgens geven we een opsomming van gratis e-mailnieuwsbriefsjablonen die al zijn ontworpen en klaar voor gebruik. Pas ze aan met de branding en berichten van jouw bedrijf en je bent klaar!

Tip 1: Gebruik een mobielvriendelijk sjabloon

Steeds meer mensen lezen hun e-mails op hun telefoon. Het is dus van groot belang dat jouw nieuwsbrief ook op een telefoon goed leesbaar is. Een mobielvriendelijke sjabloon betekent dat je websitebezoekers een positieve ervaring zullen hebben, ongeacht of ze je site bekijken op een desktopcomputer, een smartphone of een tablet.

Tip 2: Kies voor toegankelijke lettertypen, kleuren en afbeeldingen

Maak je gebruik van een bestaand sjabloon, dan kies je hiermee direct voor een bepaalde stijl met een bepaald aantal kolommen, de breedte van het contentgebied en andere structurele basiselementen. Je bent wel vrij in het kiezen van het lettertype en de kleuren. Houd daarbij in gedachten dat het je doel is om elk element van je nieuwsbrief gemakkelijk leesbaar en begrijpelijk te maken. Kies dus voor toegankelijke lettertypes en kleuren.

Een schreefloos lettertype maakt het gemakkelijk voor mensen met leesmoeilijkheden om te lezen. Kies voor voldoende kleurcontrast.

Tip 3: Goed gebruik van witruimte

Witruimte creëert harmonie en balans – leidt je van het ene element naar het andere. Goed gebruik van witruimte geeft je nieuwsbrief ruimte om te ademen. Het helpt bij het definiëren van verschillende secties en zorgt ervoor dat alles er een stuk georganiseerder uitziet.

Tip 4: Visuele hiërarchie

De visuele hiërarchie van een lay-out is hoe het je ogen van de ene sectie naar de volgende leidt. Dat kan zijn door slim gebruik van witruimte, een vette kop of gewoon een beetje extra opvulling rond een foto.

Bepaal de visuele hiërarchie op basis van het hoofddoel van je e-mail. Je content moet prioriteit krijgen in termen van belang en hoger in de hiërarchie worden geplaatst. Houd rekening met lettergrootte, kleurcontrast, kleurenpalet, de nabijheid van inhoudselementen, herhaling, witruimte en meer. Deze creëren subtiel hiërarchie.

Tip 5: Maak een aparte CTA

Je e-mailnieuwsbrief heeft als doel om je doelgroep te laten doorlinken en converteren. Neem daarom een duidelijke en overtuigende Call-To-Action (CTA) op in elke e-mail die je verzendt.

Een duidelijke CTA die ervoor zorgt dat lezers actie willen ondernemen, is cruciaal voor het verbeteren je je e-mailmarketingcampagne.

Als je je klikfrequenties wil versterken, kun je je CTA ook ondersteunen met tools die het kopen gemakkelijk maken. Voeg bijvoorbeeld een bestelformulier toe, zodat lezers niet van de pagina hoeven te klikken.

Gratis e-mail sjablonen

We zetten een aantal gratis e-mailsjablonen op een rij. Deze kunnen allemaal worden gedownload in HTML-bestanden, vereisen geen codeervaardigheden en kunnen worden aangepast met behulp van een eenvoudig te gebruiken editor voor slepen en neerzetten.

Tip: Wil je leren hoe je de effectiviteit van je e-mailcampagnes kunt verhogen? Dan is de training E-mailmarketing wat voor jou!

  • In twee dagen ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
  • Je leert hoe je e-mailcampagnes kunt testen, meten, analyseren plus bijsturen en voldoen aan de wet- en regelgeving.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.