Leestijd: ca. 4 minuten

Of het nu Omnichannel, multichannel, cross of geïntegreerd heet, er is geen campagne te bedenken die niet uit meerdere kanalen bestaat. Succesfactoren voor deze integratie zijn onder andere goede klantkennis en bewust mediainzet. Wat zijn factoren die een cross media strategie nog beter maken? Dit artikel geeft je een aantal handvatten. Bedenk maar dat ruim 80% van klanten in b2b en b2c via meerdere online en offline media en kanalen met de leverancier, merk en product in aanraking te komen.

 

Beïnvloeden van de beslissing

Bij het beïvloeden van de beslissing is het goed om te bedenken dat:

  • ruim 80% van de mensen via Google informatie zoekt over het product, dienst, merk of onderneming
  • de mensen kijken op meerdere momenten vanuit verschillende perspectieven, dat betekent dat beslissingen offline en online worden genomen; dat zegt iets over de invulling van de kanalen, let op wanneer mensen de beslissing nemen

Bij het inzetten van cross media strategie is het nodig om echt te weten wat het gedrag van de klant is. Voordat de klant een beslissing neemt zal deze gemiddeld 12 keer via een touchpoint in aanraking geweest te moeten zijn met de leverancier, product of merk. Stop dus niet te snel met het inzetten van media.

 

Zorg voor actuele content

Mensen, en klanten zijn net mensen, zijn snel verveeld. Het wordt snel eentonig, zorg dus voor actualisatie van de content. En content bestaat niet alleen uit de woorden maar ook afbeeldingen, kleuren en opmaak. Geef aan bij bezoekers wat niet is door het toevoegen van het woord “nieuw” via een opvallend beeld (ster, balk). Analyseer ook goed waar de klant de meeste content leest:

  • hoe komt de klant bij de content
  • via welk device (het leesgedrag per device verschilt)
  • leg de link tussen content en een mogelijke call to action

Het zorgen voor actuele en nieuwe content moet een continue onderdeel van de marketing strategie zijn.

 

Gebruik verschillende media

Mensen komen overal vandaan en gebruiken verschillende devices.

  • ruim 70% van de online traffic komt voort uit SEO (organische zoekresultaten)
  • de penetratie van de mobiele devices is erg hoog, het gebruik is dagelijks vele meerdere keren
  • bijna de helft van de zoekopdrachten komt uit SEO via het mobiele device
  • huis-aan-huis folders scoren offline nog steeds voor traffic naar winlkel en website, vaak hoger en meer dan we denken

Mensen gebruiken dus ook verschillende media, dan moeten wij dat ook doen in onze cross media aanpak. Zorg wel dat je de inspanningen van de media meet.

 

De kracht van de boodschap

De kracht van de boodschap zit in de herhaling. Dat betekent dat wanneer mensen een boodschap of bericht een aantal keer zien, de boodschap beter blijft hangen en daardoor mogelijk de beïnvloedende factor is bij het nemen van een beslissing.

 

Zorg ervoor dat mensen ook meer afnemen

Mensen en klanten die vanuit een cross media strategie klant worden hebben mogelijk op meerdere plekken de boodschap gezien, zijn warm voor de koop. En als er 1 koop is gedaan is het doen van een volgende aankoop gemakkelijker.

  • mensen die een merk of product vaker zien zijn meer aangetrokken door het merk of product, de kans op het doen van meerdere aankopen is groter
  • het klik-gedrag van de bezoeker is groter, door de grotere betrokkenheid zal de bezoeker ook op meer plaatsen kijken naar producten of diensten
  • aansluiten op de dagelijkse gang van zaken bij de klant met je eigen cross media strategie geeft dat mensen langer blijven op basis van diezelfde actualiteit
  • zeker de samenwerking tussen laptop en mobiele devices werkt voor meer aankopen alsook de samenwerking met televisie

Deze tips helpen om je cross media strategie beter in te richten en daardoor meer succesvol te kunnen zijn. Experimenteren en mee gaan met veranderende mogelijkheden en consumentengedrag is de basis voor het succes op langere termijn.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.