Leestijd: ca. 2 minuten

Dan PinkAl jaren denken we met zijn allen dat we mensen moeten belonen met geld en bonussen om ze te motiveren. Deze Amerikaanse instelling is inmiddels ook bij ons in het systeem ingebakken. Geen wonder dat veel bedrijven ook bij het inzetten van Social media hun ‘merkambassadeurs’ proberen te verleiden en enthousiasmeren door geldprijzen en dat soort beloningen.

Buiten dat ik denk dat het op deze wijze belonen van mensen de juist zo mooie Social media eigenschappen oprechtheid en transparantie om zeep helpt, ben ik er al geruime tijd van overtuigd dat mensen veel beter met andere middelen dan geld te motiveren zijn.

Enkele jaren terug heb ik dat aan den lijve ondervonden, toen ik werkte voor een klant die T-shirts online verkocht. Voor die klant maakte we gebruik van Hyves en dan met name de vaak nog hele jonge moderators van grote Hyvesgroepen. Waar we bij marketingbureaus tienduizenden euro’s zouden zijn kwijt geweest, creëerde we binnen enkele weken een bereik van 800.000 hyvers, puur doordat de moderors zelf enthousiast waren over het product en met een eigen ontworpen T-shirt al enorm blij waren. De grote motivator was dus niet geld, maar het krijgen van een eigen uniek T-shirt dat niemand anders had.

Social media geeft elk individu op een eenvoudigere manier dan vroeger de mogelijkheid te voldoen aan de top van de Maslow piramide, namelijk zelfontplooiing. Ik denk dat hierin dan ook HET antwoord schuilt voor het motiveren van mensen en communities rondom je merk. Biedt mensen de mogelijkheid zichzelf te ontplooien, dan zullen ze geen geld als motivator nodig hebben!

Hoe kwam ik tot de inspiratie voor dit artikel? Het antwoord is (niet voor het eerst) TED talks! De onderstaande video over motivation heeft me aan het denken gezet, hetgeen resulteerde in het bovenstaande artikel. Wederom hulde voor het initiatief TED!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

3 reacties

  1. Bas van de Haterd

    En toch motiveert belonen wel zeker, maar beloningen hoeven niet alleen of per sé geldelijk te zijn.

    Toch motiveert geld in veel gevallen mensen wel. De voorbeelden ervan zijn legio, teveel hier te bespreken. Maar geld alleen is niet voldoende. Echt ambassadeurs doen het niet voor het geld, maar zoeken vaak wel een beloning. In waardering of respect, soms een klein beetje geld, soms producten of diensten.

    Een eenvoudig voorbeeld. Bij de lancering van het boek perosonal brand.nl hebben we alle geïnterviewde een gratis boek gegeven. Daar heb ik persoonlijk bij allemaal een klein stukje erin geschreven, iets wat mij was bijgebleven uit het interview. Dat was voor heel veel mensen een beloning, niet groot, niet mega, maar voldoende om er toch iets over te tweeten, bloggen of roepen.

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    Het voorbeeld dat je aanhaalt is inderdaad prima Bas. Dat gold dus ook voor die T-shirt actie die ik hierboven beschreven heb. Een simpel T-shirt, zeker geen grote beloning, was al voldoende. Geld kwam niet eens ter sprake.

    Beantwoorden
  3. Jerome

    In mijn optiek krijgen mensen het idee dat het geven van een geldelijke beloning ‘altijd goed’ is.

    Het geven van een beloning die volgens de perceptie van de ontvanger niet in gelijke verhouding staat met het product of dienst welke geleverd is, komt ondankbaar over. Om het voorbeeld van het T-shirt aan te halen, zou het goed kunnen dat een jonge moderator zich bewust is van het feit wat de waarde is van zijn bijv. 50.000 Hyves-leden in zijn Hyve. Het aanbieden van een T-shirt kan hem immers beledigen als hij zelf verwacht een geldbedrag te krijgen.

    Het vooraf inschatten of iemand jouw aanbod op prijs stelt is en blijft belangrijk, anders blijft een geldelijke beloning een ‘makkelijke’ uitweg.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.