Leestijd: ca. 9 minuten

Laten we eens wat onderzoeken van het laatste jaar naast elkaar zetten om een goede educated guess te maken van de belangrijkste uitdagingen voor de digitale-marketeer… We kijken naar research uitgevoerd door HubSpot, Adobe, Microsoft, EY en Digital Marketing Institute. Wat we al gelijk opmerken, is dat marketeers in met name de West-Europese landen stellen dat een gebrek aan middelen de grootste hindernis is voor het effectief toepassen van digitale marketing. Marketeers slagen er blijkbaar onvoldoende in om genoeg budget, tijd en geschoold personeel te krijgen om een ​​digitale strategie te implementeren waarmee een aanzienlijk rendement op de investering kan worden gegenereerd. Andere belangrijke factoren die als obstakels voor digitale transformatie worden aangemerkt, zijn onder meer een gebrek aan interne expertise en een gebrek aan organisatorische betrokkenheid bij online marketing – met door het hoger- en topmanagement.

1. Ga trainen! Ervaring is onvoldoende

In het algemeen geldt dat hoe kleiner de organisatie, des te meer gebrek aan interne middelen en expertise als problemen wordt aangehaald. Niettemin, ongeacht de grootte of het beschikbare budget van een organisatie, deze uitdagingen kunnen worden overwonnen met de waardevolle investering in vaardigheidstraining.

De Association for Talent Development (ATD) heeft trainingsinformatie van meer dan 2.500 bedrijven verzameld en ontdekt dat organisaties die uitgebreide training aanbieden, 218 procent hogere inkomsten per werknemer hebben met minder uitgebreide training. Naast verhoogde inkomstengeneratie kan de training van digitale vaardigheden ook leiden tot arbeidsbesparing, vermindering van verloren werkdagen en productiviteitsverhogingen door de stimulering van werknemers.

2. De kloof tussen digitale vaardigheden

De behoefte aan digitale transformatie wordt algemeen aanvaard. In de Verenigde Staten van Amerika is 63 procent van de werknemers het ermee eens dat meer digitaal gericht zijn de komende twee jaar van cruciaal belang is voor de organisatie. Dat getal is zelfs nog groter voor West-Europese marketeers met meer dan 70 procent. Toch gaat deze erkenning gepaard met de opmerkelijke constatering dat moderne marketeers het gevoel hebben dat ze niet over de nodige vaardigheden beschikken.

47 procent van de Amerikaanse marketeers en 46 procent van de vakgenoten in het Verenigd Koninkrijk zijn het erover eens dat de organisatie betrokken is bij digitale marketing, maar daar niet erg competent in is. Het is duidelijk dat het vermogen om digitale hulpmiddelen en strategieën uit te oefenen onmisbare kennis levert voor marketingprofessionals. Velen van hen zijn bang voor ontslag vanwege een steeds evoluerend technologisch landschap. Help! Red mijn carrière!

3. Kennisontwikkeling nodig op alle niveaus: van werkvloer tot boardroom – juist deze dus!

Traditionele marketeers worstelen met bijscholing, recent afgestudeerden in een marketingvakgebied hebben een syllabus bestudeerd die vaak onvoldoende – of geen! – digitale technieken bevatten en digitale professionals hebben inconsistente vaardigheden vanwege een gebrek aan gestandaardiseerde vaardigheidstraining.

Vanwege deze tekortkomingen zijn werknemers pessimistisch over hun werkzekerheid, waarbij 40 procent van de West-Europese marketeers denkt dat deze in de huidige vorm niet meer bestaat binnen nu en 30 jaar, gevolgd door 31 procent van de marketeers in de VS.

Het is van essentieel belang om zwaarder te investeren in opleidingen en moderne praktische vaardigheden. Niet alleen voor nieuwkomers in een organisatie, maar juist ook op een hoger niveau, om ervoor te zorgen dat kenniskapitaal de hele organisatie doordringt en progressieve, winstgevende acceptatie niet wordt gehinderd door besluitvormers en budgethouders die de tastbare waarde van digitale vaardigheden niet erkennen.

Traditionally, what separated an average company from a great company had been technology. We’re in the middle of a transformation. Today what differentiates and average company from a great company is talent.

Wade Burgess, vice talent solutions bij LinkedIn

4. Marketeers vrezen dat ze door digitale vooruitgang overbodig kunnen worden

Uit de optelsom in de vele onderzoeken blijkt dat een groot deel van de marketeers er niet zeker van is dat zijn huidige baan of beroep over 10 á 20 jaar nog in de huidige vorm bestaat. Dat wijst op een onzekerheid die waarschijnlijk voortkomt uit een gebrek aan begrip en voldoende vaardigheidstraining. In West-Europa zijn we als marketeer vooral pessimistisch, met 40 procent die twijfels heeft over zijn ultieme werkzekerheid. Dit getal is iets lager met 31 procent in de VS.

Er is een sterker gevoel van angst bij oudere werknemers van 50 jaar en ouder die zich zorgen maken over de bestendigheid van hun rol bij digitale innovaties. Uit de observaties blijkt dat de ongeschoolde 50-plussers in de wereld van digitale marketing er als eerste uitvliegen. Onder marketing valt dan ook sales, accountmanagement, customerservice en business- productdevelopment.

Evenzo zijn werknemers in kleinere organisaties pessimistischer over hun loopbaanperspectieven, hetgeen het idee versterkt dat onderwijs en kennis voor digitaal beschikbaar moeten worden gemaakt voor organisaties in hun geheel, ongeacht de grootte of branche.

5. Transformatie van bedrijf… en mensch

Digitale technologie heeft elke bedrijfssector ingrijpend veranderd. In elke fase van het klanttraject, inclusief de aankoopbeslissing, worden klanten in business-to-business en business-to-consumer meer empowered, geïnformeerd en beïnvloed door hun digitale aanwezigheid en activiteit. Juist die organisaties die erkennen en zich aanpassen aan deze digitale evolutie of zelfs revolutie ervaren een voortdurend en verbeterd succes.

Bij meer dan een derde van de organisaties wordt aangegeven dat digitale marketing 75 procent of meer van de uitgaven binnen de komende vijf jaar uitmaakt. Dit is niet verwonderlijk als je bedenkt dat twee derde van de omzetgroei van consumenten en advertenties in 2018 digitaal was. Om echt te kunnen profiteren van de economische kansen die digitale marketing biedt, moet de kijk op vaardigheidstraining fundamenteel worden bijgesteld.

De snelheid waarmee het digitale landschap evolueert, betekent dat de enige manier om gelijke tred te houden gestalte krijgt door het cultiveren van een omgeving die voortdurende bijscholing en professionele ontwikkeling bevordert. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat er fikse hiaten in digitale vaardigheden bestaan op mondiaal niveau, in verschillende sectoren, binnen organisaties van elke omvang en bij werknemers van verschillende leeftijden. Digital skills zijn essentieel voor het genereren van inkomsten en zorgen voor continu succes voor organisaties.

Een gebrek aan digitale vaardigheden zal deze vooruitgang onvermijdelijk belemmeren. Volgens onderzoekers van Adobe kunnen bedrijven met plannen voor hun digital maturity met het trainen en bevorderen van de vaardigheden van hun bestaande personeelsbestand in digitale tools en technologie het meest uit de transformatie halen. De basis is om een passend strategisch en duurzaam educatief plan te realiseren, waarmee organisaties gelijke tred kunnen houden met de ontwikkeling in niet alleen hun eigen maar de industrie in de volle breedte. Daarbij kunnen werkgevers niet alleen waardevolle werknemers aantrekken, maar ook behouden. En dat laatste is misschien wel het meeste waard…

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer ABN AMRO World Tennis Tournament, FBTO, Rabobank en VanMoof.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.

Lees meer over dit evenement

Over de auteur

Egbert Jan van Bel

Egbert Jan van Bel is schrijver van marketing- en managementboeken, kerndocent bij Beeckestijn Business School, jurylid van de International Webby Awards (Oscar voor Internet). Egbert Jan geniet vooral bekendheid om zijn praktijkgerichte en doelmatige visie op het (commerciële) bedrijfsproces. Egbert Jan geeft lezingen en workshops over het onderwerp marketing, CRM en klantbehoud, in Nederland, USA en kriskras door Europa.

2 reacties

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.