Leestijd: ca. 4 minuten

TikTok is een jong marketingplatform met veel bezoekers en een hoge betrokkenheid. Maar is het ook interessant voor jouw bedrijf en merk? We zetten zeven tips op een rijtje om weloverwogen een keuze te maken en succesvol op TikTok te zijn.

Tip 1: ken het social media gedrag van je doelgroep

Je hebt vast en zeker in beeld wie je doelgroep is. Hun leeftijd, geslacht, levensfase, politieke voorkeur weet je wellicht allemaal. Maar weet je ook waar je doelgroep zich online bevindt? Het is belangrijk om te weten waar je publiek online rondhangt. Spreek je een jongere doelgroep aan, dan is het logisch dat één van de marketingplatforms TikTok is. En dat jij hier ook bent te vinden. Zit je doelgroep hier niet, investeer dan geen tijd en moeite in TikTok.

Tip 2: Bepaal welke richting je kiest

Wat wil je bereiken met je video’s op TikTok? Deze richtlijn helpt je bij alle wat je doet en is je stip op de horizon. Het is niet erg als je dit doel af en toe bijstelt, het is wél belangrijk dat je weet waaraan je werkt. En niet alleen jij, ook je medewerkers moeten weten wat hun doel is en kunnen afwegen of ze nog op de juiste weg zitten. Dat doel kan zeer divers zijn. Zoals het informeren van je publiek, het vergroten van je naamsbekendheid of het genereren van websiteverkeer.

Tip 3: Onderzoek waar je staat

Heb je bepaald welke doelstelling je nastreeft op TikTok? Houd dan ook je voortgang bij. Bekijk verschillende indicatoren (KPI’s) zoals profielweergaven, videoweergaven, video-likes en volgersgroei om te zien of je dichter bij je doelen komt.

Tip 4: Bepaal hoe je van toegevoegde waarde kunt zijn

Hoe presenteer je jouw merk? Bied relevante content die van toegevoegde waarde is voor je doelgroep. Durf anders te zijn en je bedrijf en merk van een andere, onverwachte kant te laten zien die je doelgroep weet te boeien en binden.

Tip 5: Maak een contentkalender

Bepaal hoeveel video’s je per week post en op welke momenten. De richtlijn is 1 a 2 video’s per week. Houd je hieraan. Dus niet de ene week 4 video’s en dan een paar weken helemaal niets. Houd bij op welke momenten je video’s het beste bekeken worden en welke video’s het goed doen. Dit geeft je veel inzicht in welke onderwerpen, videostijlen en momenten het meeste resultaat opleveren. Een contentkalender geeft je richting en overzicht. Naast deze kalender die je structuur geeft, moet je altijd de flexibilteit hebben om in te spelen om actuele ontwikkelingen. Heb je geen inspiratie? Maak ook gebruik van de zogenaamde inhaakkalender. Hierover gaven we je eerder tips.

Tip 6: Wees selectief in het plaatsen van je reactie

Je hoeft niet deel te nemen aan elk gesprek, wees strategisch met je content. Er vinden zoveel gesprekken tegelijkertijd plaats dat je niet overal aanwezig hoeft te zijn. Wees selectief.

Tip 7: Spring niet op elke trend in

Trends komen en trends gaan. Spring niet overal op in, maar bekijk of het relevant is voor jouw doelgroep én aansluit bij je merk en bedrijf en jouw boodschap. Is dat niet het geval, sla dan gewoon even over. De volgende trend staat alweer klaar.  

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.