Leestijd: ca. 4 minuten

De vraag naar duurzame producten en diensten neemt fors toe. Zet je marketingtalent niet in om niet duurzame producten en diensten te greenwashen maar kies écht voor duurzaamheid. Loop je daarbij tegen allerlei uitdagingen aan? Wij zetten vijf tips voor je op een rijtje waarbij hogere prijzen, beperkte toegankelijkheid, benedenmaatse merkbekendheid en ingesleten consumentengewoonten worden omgebogen in kansen.

Tip 1: Bied je producten als dienst aan

Aan duurzame producten hangt vaak een hoger prijskaartje vanwege hun milieuvriendelijke productieprocessen en materialen. Het is daarom belangrijk om de waarde op de lange termijn aan te tonen.

Stap over van het rechtstreeks verkopen van producten naar het aanbieden ervan als een dienst. Hierdoor wordt de initiële investering voor klanten verlaagd. Een voorbeeld is de opkomst van private lease constructies voor elektrische auto’s. In plaats van een dure elektrische auto te kopen, kunnen klanten tegen een maandelijks bedrag een elektrisch voertuig leasen, inclusief onderhoud, verzekering en oplaadinfrastructuur. Deze aanpak stelt klanten in staat om de voordelen van duurzame producten te ervaren, zonder substantiële kosten vooraf.

Tip 2: Verkoop refurbished producten

Combineer betaalbaarheid en duurzaamheid door refurbished producten aan te bieden. Zorg dan wel dat deze tweedehands producten zorgvuldig zijn geïnspecteerd, gerepareerd en in uitstekende staat zijn hersteld. Deze aanpak biedt consumenten niet alleen betaalbare opties, maar vermindert ook elektronisch afval.

Tip 3: Verkoop direct aan de consument

Duurzame producten zijn vaak nog beperkt beschikbaar en hebben een beperkt geografisch bereik.

Direct-to-consumer (D2C)-merken zijn een krachtige oplossing om toegankelijkheidsproblemen te overwinnen. Deze bedrijven verkopen hun producten rechtstreeks aan klanten via online platforms, waarbij ze de traditionele retailkanalen omzeilen. Door tussenpersonen te elimineren, kunnen D2C-merken duurzame producten aanbieden tegen concurrerendere prijzen en tegelijkertijd een breder publiek bereiken.

Tip 4: Maak je duurzame product hip

Sommige klanten ervaren duurzaam als minder aantrekkelijk of minder stijlvol in vergelijking met conventionele alternatieven. Design en branding spelen een cruciale rol om duurzame keuzes aantrekkelijker te maken voor klanten. Door zich te concentreren op esthetiek en producten te creëren die visueel aantrekkelijk zijn, kunnen bedrijven het verhaal rond duurzaamheid veranderen. Het succes van Tesla toont aan dat duurzame producten zowel milieuvriendelijk als esthetisch aantrekkelijk kunnen zijn voor een breder klantenbestand.

Tip 5: Zet nudging in

Consumenten maken vaak standaard keuzes zonder rekening te houden met de milieu-impact van hun beslissingen.- Slimme nudging kan een cruciale rol spelen bij het ombuigen van consumentengedrag naar duurzame keuzes. Door gedragswetenschappelijke technieken te gebruiken, kunnen bedrijven klanten voorzichtig naar duurzamere opties leiden. Het implementeren van subtiele herinneringen op het moment van aankoop kan bijvoorbeeld het bewustzijn vergroten en de duurzaamheidsvoordelen van een product of dienst benadrukken. Bovendien kun je met het verstrekken van duidelijke informatie over de milieu-impact van verschillende keuzes consumenten in staat stellen weloverwogen beslissingen te nemen.

Hoewel defaults effectief kunnen zijn om duurzame keuzes te stimuleren, is het van cruciaal belang om individuen duidelijke informatie te geven, de standaardinstelling transparant te communiceren en gemakkelijke opt-out-opties aan te bieden om autonomie en respect voor individuele voorkeuren te garanderen.

Bron: Frankwatching

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.