Leestijd: ca. 2 minuten

Via diverse blogs en sociale media, waaronder een artikel van Bas van den Beld op Dutchcowboys, is deze middag het door Mozilla gelanceerde Ubiquity onder mijn aandacht gekomen.

Ubiquity is een social media tool (nog niet volmaakt en opengesteld met API, waardoor iedereen er op voort kan bouwen) die de ‘tussenhandelingen’ uit het web en delen van informatie moet gaan halen. Om een voorbeeld te noemen. Als ik nu een afspraak maak om wat met een relatie te gaan eten, en ik wil de locatie duidelijk maken, dan mail ik hem of haar een linkje van een Google Map locatie. Vervolgens moet de ontvanger nog op de link klikken om de locatie te zien….een extra handeling dus. Dit gaat ook op voor bijvoorbeeld het zien van een filmrecensie.

Ubiquity maakt het mogelijk locaties enz. direct in bijvoorbeeld mailtjes te verwerken door enkel een woordcombinatie als ‘ map this ‘ in te typen na het selecteren van de locatie. De tool gaat vervolgens zelf een Google Map aanmaken die je in de mail kunt zetten. Door enkel de Ctrl + Space toets in te drukken krijg je het ‘orderformulier’ van Ubiquity te zien en kun je orders geven. Het onderstaande instructiefilmpje maakt de werking van Ubiquity geheel duidelijk…..echt een aanrader!


Ubiquity for Firefox from Aza Raskin on Vimeo.

Zelf heb ik het natuurlijk ook reeds geprobeerd, met als experiment een bezoekje aan de Mustsee bios in Tilburg. In de vier opvolgende illustraties laat ik zien hoe het werkt…en het werkt voorbeeldig!

1) tekst selecteren 2) Ctrl+Space drukken 3) Map this drukken 4) insert map ik page drukken 5) Klaar! Dit alles in ongeveer 5 seconde! voor de oplettende lezer…de tijd rechts bovenin is te wijten aan het feit dat ik tussendoor nog wat andere dingen heb gedaan.
Ubiquity1

Ubiquity2

Ubiquity3

Ubiquity4

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.