Leestijd: ca. 6 minuten

Iedere onlinemarketeer kent inmiddels wel het belang van goede content. Niet alleen is sterke content op je website belangrijk voor je ranking in zoekmachines, ook is het dé manier om lezers te lokken, te boeien en te overtuigen van het feit dat jij de expert bent die ze zoeken. Waar je vroeger nog weg kon komen met lange stukken – veelal saaie – tekst met slim geïntegreerde zoekwoorden, hecht vooral Google nu steeds meer waarde aan teksten die informatief, overzichtelijk en duidelijk zijn.

En datzelfde geldt vanzelfsprekend eveneens voor je websitebezoekers. Soms is het echter lastig om informatie goed met woorden over te brengen, doordat de content met uitsluitend geschreven woord onnodig ingewikkeld of veel te lang wordt. In die gevallen biedt een infographic – laten – maken bijna altijd uitkomst. Dit is de uitleg waarom zo’n afbeelding zo effectief is bij het creëren van sterke content.

De inzet van infographics

Wat is een infographic? Soms is een onderwerp of een onderdeel daarvan zo complex dat het moeilijk in een blog of op een webpagina te vangen is. Juist voor het delen van dergelijke complexere informatie is een infographic heel geschikt. Ze noemen dit ook wel een informatieve illustratie en die omschrijving zegt het al: het brengt informatie door middel van een aantrekkelijke illustratie in beeld. De bedoeling van het visueel weergeven van informatie in een infographic is dat de lezers in één oogopslag kunnen zien wat er verteld wordt. Een uitgebreide toelichting in woord of geschrift is bij een goede infographic niet nodig. In de afbeelding zelf worden wel andere afbeeldingen en stukjes tekst verwerkt. Een infographic is daarmee de ideale manier om ingewikkelde processen, diensten of situaties op een speelse en heldere manier uit te leggen.

1. Snel complexe informatie delen

Wat is de nu de kracht van een infographic? Er zijn vele redenen waarom een visuele weergave zo effectief kan zijn om informatie over te brengen. In ieder geval is het een heel goede manier om een complexe boodschap snel en overzichtelijk duidelijk te maken. In woorden kan men zich al snel verliezen, waardoor de boodschap verkeerd begrepen wordt of men afhaakt. Een infographic maakt de boodschap echter direct duidelijk, waardoor veel marketeers zo’n illustratie onmisbaar achten voor een goede strategie voor inbound marketing. Websitebezoekers hebben immers vaak weinig geduld, dus wil je dat ze ogenblikkelijk geboeid worden en dat de kern van je bericht onmiddellijk helder is.

2. De lezers onthouden de boodschap beter

De meeste bezoekers van een website blijven niet erg lang op een pagina hangen. Je moet er dus voor zorgen dat je de lezers in een korte periode een duidelijke boodschap geeft die ook nog eens onthouden wordt. Niet alleen zorgt een sterke infographic dat de boodschap sneller aankomt, ook zorgt deze ervoor dat de informatie beter blijft hangen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 80 procent van de lezers de informatie uit een goede infographic onthouden, tegenover slechts 20 procent van de lezers van geschreven informatie. Een visuele weergave van informatie kan daarom dé manier zijn om lezers te laten terugkeren en uiteindelijk tot klanten te transformeren. Bovendien zorgen plaatjes op een website ervoor dat bezoekers meer pagina’s bekijken en langer op de website blijven hangen. Ideaal!

3. Infographics worden vaak gedeeld

Als ondernemer wil je natuurlijk graag zoveel mogelijk aandacht voor je producten of diensten. Het is dan ook goed voor je marketingprestaties en voor de ranking in zoekmachines van je website als je blogs of andere webpagina’s regelmatig gedeeld worden. Gebleken is dat een duidelijke infographic veel vaker gedeeld wordt dan een gewone blog of tekst. Zo zie je op Twitter en Pinterest ontzettend veel infographics voorbijkomen. Vergeet niet jouw logo of merknaam duidelijk in de infographic te plaatsen, want zo is iedere deelactie nog betere reclame voor jouw bedrijf!

4. Afbeeldingen brengen rust

We leven in een wereld waarin we continu bestookt worden met informatie. Bijna non-stop worden we worden belaagd met teksten – of het nu via een smartphone, een computer, een krant of een informatiebord is. Onze hersenen moeten ontzettend hard werken om al deze informatie op te nemen en soms zit ons brein letterlijk vol. Grote kans dat een lezer die op zo’n moment met jouw geschreven boodschap geconfronteerd wordt, deze helemaal niet meer opneemt. Een visuele weergave – een plaatje dus – roept daarentegen juist ontspanning op in het brein. Even niet ploeteren door lange of complexe teksten, maar kijken naar informatie die gepresenteerd wordt op een manier die makkelijk is voor onze hersenen. Dat is aantrekkelijk en ontspannen voor het brein!

5. Infographics zijn goed voor je SEO

We hebben het al even aangestipt: Google is dol op goede en overzichtelijke content. Met een website vol complexe en langdradige teksten vol zoekwoorden kom je echt niet meer weg als je goed gevonden wil worden. Infographics daarentegen kunnen je search engine optimization (SEO) echt een goede boost geven. Ten eerste is een goede infographic waardevolle content en ten tweede zorgt zo’n afbeelding ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. Dit zijn twee zaken waar Google natuurlijk veel waarde aan hecht. Focus je dus niet langer op de lengte van een tekst, maar vraag je af of tekst echt de beste manier is om je boodschap over te brengen. Vaak blijkt een infographic dan een beter alternatief te zijn.

Door: Rosanne van der Putten, contentmarketeer bij onlinemarketingbureau 2Bfound.

Over de auteur

één antwoord

  1. Mwilgenhof

    Dit is precies wat ik nodig had. Covid heeft grote invloed gehad op digitale marketing, waarbij ik vast kwam te zitten met mijn werkzaamheden. Deze blog heeft mij met de juiste inspiratie geholpen, waarbij ik al die informatie kan toepassen tijdens het werken. Dank je voor het delen van die redenen. Ik kijk uit naar meer van zulke blogs.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.