Leestijd: ca. 4 minuten

organisatieSteeds meer bedrijven beginnen zich te realiseren dat Social media activiteiten niet als losse flodders op de wereld losgelaten moeten worden. Dat is dan ook een van de redenen dat Social media strategie steeds meer voet aan de grond begint te krijgen. Toch kijken de meeste organisaties nog altijd slechts naar 1 afdeling, als het om strategie en uitvoering van Social media gaat.

Ik ben er echter sterk van overtuigd dat Social media meerdere afdelingen van een bedrijf beïnvloedt. Daarom hecht ik ook zoveel belang aan het interne draagvlak proces, zoals ik dat al eerder besprak op Bijgespijkerd. Alle afdelingen die de gevolgen van Social media merken moeten dezelfde visie en passie delen, anders wordt het een zootje en gaan de afdelingen tegen elkaar werken. In het bedrijfsleven zien we deze ivoren torens al zo lang als men zich kan herinneren. Afdelingen werken eerder tegen dan met elkaar. Bij het toepassen van Social media is dit dodelijk aangezien de consument het allemaal op de voet kan volgen.

In deze post wil ik graag een aantal afdelingen/onderdelen van bedrijven bespreken waarvan ik denk dat ze moeten samenwerken om Social media een succes te kunnen maken:

  • Marketing: Marketing is natuurlijk een voor de hand liggende afdeling die beïnvloed wordt door Social media. Vooral de rol van de marketingafdeling is verandert. Waar voorheen door het bedrijf de identity en positionering werden bepaald, wordt hierin de rol van de consument steeds groter. De marketeer wordt dus steeds minder de bedenker van de gewenste identity en steeds vaker de herkennen van identity. Iedereen die dat wil kan tegenswoordig marketing bedrijven voor jouw organisatie, als marketeer dien je dit te herkennen en gebruiken.
  • Public relations: Social media is all about PR. Ik durf zelfs te beweren dat Social media bijna per definitie een PR tool zouden moeten (en kunnen) zijn. OnlinePR zie ik dan ook als een synoniem voor Social media. Er is in het huidige internetlandschap vrijwel geen betere manier te bedenken om aan je publieke relaties (klanten, leads, community, pers etc.) te werken. Kortom, PR MOET betrokken zijn bij de Social media activiteit binnen je organisatie.
  • Sales: Ondanks het feit dat Social media niet direct gebruikt moeten worden voor sales, kan ook deze afdeling zeer zeker baat hebben bij betrokkenheid. De data die uit Social media te halen zijn kunnen gebruikt worden voor het voorbereiden van salesgesprekken. Daarnaast moeten Social media data worden meegenomen in klantprofielen in bijvoorbeeld het CRM.
  • Human resources: Ook voor de HR afdeling gaat Social media zeer interessant zijn. Ten eerste moet je dan denken aan het versterken van interne communicatie tussen het personeel. Social media kunnen zeer goed benut worden voor het versterken van sfeer en cultuur binnen een bedrijf. Bovendien kunnen medewerkers tegenwoordig overal hun positieve of negatieve feedback over hun opdrachtgever kwijt op het internet.
  • Product development: Crowdsourcing, Co-creatie zijn termen die steeds vaker te horen zijn in het bedrijfsleven. De afdeling product development kan hier zeer nuttig gebruik van maken. Tevens zeggen consumenten overal op het web van alles over je producten. Deze informatie is goud waard bij het verbeteren en aanscherpen van je producten.
  • Directie: Zelfs de directie, die zich meestal afzijdig houdt van dit soort ontwikkelingen, kan dankbaar gebruik maken van Social media. Dit geeft hen bijvoorbeeld voor het eerst de mogelijkheid hun visie en kennis op een eenvoudige manier te delen met het personeel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een intern weblog, dat geschreven wordt door de directeur.

Inspiratie voor deze post is afkomstig van Jeremiah Owyang’s weblog Webstrategist

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

9 reacties

  1. Michel Tel

    Goed artikel. Belangrijk is vooral de social media strategie. Deze strategie moet rekening houden met alle afdelingen binnen een bedrijf. Een social media team zou de uitwerking moeten bewaken en zorgen dat een draagvlak wordt gecreëerd binnen de bedrijfscultuur. Laat het effect op een positieve manier zijn in cijfers.

    Groeten,

    Michel

    [at]micheltel

    Beantwoorden
  2. Leon Gerrits

    Erg leuke post, Sjef. Herkenbaar ook!

    Ik zou, alszijnde actief in Sales, graag koppelingen zien tussen CRM-software en sociale media. Bijvoorbeeld synchronisatie van je Linkedin-contacten met Salesforce.

    Beantwoorden
  3. Sjef Kerkhofs

    @Michel: Helemaal met je eens, ik had het niet beter kunnen verwoorden 🙂

    @Leon: Ik denk dat je in de rij aan kunt sluiten bij salesmensen die meer van dit soort functionaliteiten zouden willen zien.

    Beantwoorden
  4. Rob

    @Leon: De koppeling van Linkedin met Outlook is al mogelijk. Nu ken ik Salesforce niet, maar als dit te koppelen is met Outlook… Dan zou je er toch iets mee moeten kunnen lijkt me.

    @Michel: Ik volg je idee om een specialistisch team hiervoor in te richten, maar is marketing binnen bedrijven niet al gefragmenteerd genoeg? Of zouden bedrijven dit moeten outsourcen?

    Beantwoorden
  5. Robbert

    @Leon, Linkedin is ook te koppelen in MS CRM. Zag het toevallig vorige week in een presentatie.

    Ik vind dit een leuk onderwerp en heb het er toevallig vanochtend over gehad. Alleen moet je jezelf niet afvragen; is Social Media het doel, of het middel?

    Ik denk dat het inzetten van Social Media binnen complexe organisaties (dus met alle facetten; sales, inkoop, ontwikkeling etc) een onderdeel moet worden van je Sales en/of verkoop proces.
    Je gaat als bedrijf niet met Social Media aan de gang als je er geen duidelijk verkoop doel aan hangt, er moet immers geld in het laatje komen. Social Media (maar IT en het web in het algemeen) zijn in mijn ogen ondersteunend om een bepaald einddoel te realiseren (bijvoorbeeld de verkoop van product of dienst).

    Oh ik vind deze site met de dag leuker worden! Ga zo door!

    Beantwoorden
  6. Jules

    Goed artikel, maar ik mis de “gewone werknemer” in je lijst.

    Ik denk dat als je social media serieus neemt, je _elke_ werknemer moet voorlichten over zijn/haar doen en laten op social media gebied.

    Dus: wees duidelijk in je visie en beleid als bedrijf, ook naar medewerkers die niet bij een van de genoemde afdelingen werken.

    Beantwoorden
  7. Sjef Kerkhofs

    @Jules: Goede aanvulling, dank! Ik ben het volkomen met je eens dat elke medewerker moet weten wat de impact is van Social media op zijn/haar zakelijke omgeving en gedrag. Het kan vooral ook meewerken aan te geven wat er voor hun zelf als persoon allemaal met Social media te doen is.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.