Leestijd: ca. 2 minuten

Even een kort bericht op een zondagmorgen…..

Ruim een week geleden sijpelde de eerste berichten over de Volkswagencampagne met Achtung! door in het online wereldje. Matthijs van Marketingfacts schreef er vrijwel direct een prima artikel over waarin hij zijn mening niet onder stoelen of banken steekt.

Ik deel die mening, maar stel nog een ander vraagteken bij de campagne. De campagne ziet er zeer gelikt uit (logisch, Achtung! zit erachter) en is zonder meer origineel vanwege het gebruik van de Linkedin API. Kortom, alleen daarom al is het een gedurfde zet en een interessante case.

Het artikel op Marketingfacts beschrijft vooral het bezwaar dat de link tussen het concept en de Volkswagen Passat wel erg dun is. Daar ben ik het volkomen mee eens. Echter, ik zit nog met een ander bezwaar, hetgeen mij de conclusie doet trekken dat de campagne toch behoorlijk de plank misslaat.

Het is een logische keus om zakelijke gebruikers aan te spreken op hun ‘ego’ (ze zeggen letterlijk dat je ‘vol’ van jezelf bent), maar ik zet mijn vraagtekens bij de ‘battle’-constructie. Naast dat de actie een ‘spammerig’ karakter heeft doordat je MOET battlen om deel te kunnen nemen en er automatisch berichten worden gestuurd naar contacten, denk ik niet dat veel mensen bereid zijn een dergelijke actie te ondernemen binnen hun zakelijke netwerk.

Ikzelf waardeer mijn zakelijke netwerk op Linkedin enorm, en zal er geen moment aan denken hen op deze manier deel uit te laten maken van een ‘campagne’. Zakelijke contacten waardeer je en koester je, daar ga je toch geen vervelende spelletjes mee spelen?

Binnen de internet-incrowd zal dit ongetwijfeld wel werken, die zullen onderling wel de nodige battles uitvoeren, maar ik neem aan dat de ambities van Volkswagen wel verder reiken…..toch? Kortom, een interessant concept dat wellicht beter had kunnen aansluiten bij een privé-omgeving dan een zakelijk netwerk.

Wat denken jullie? Ik ben erg benieuwd naar reacties van anderen.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

5 reacties

  1. Daniel Donk

    De spijker op zijn kop.

    Ik had exact hetzelfde idee ondanks dat ik wel nieuwsgierig ben naar de campagne. Mijn zakelijke (LinkedIn) contacten houd ik strikt gescheiden van mijn persoonlijke (Facebook) contacten.

    Op persoonlijk vlak wordt ik wel eens moe van de diverse social campagnes waarvoor vrienden en bekenden mij benaderen. Soms doe ik mee, vaker echter niet. Evengoed, in deze context is eea wat vrijblijvender.

    Zakelijk gezien heb ik geen behoefte aan een dergelijke benadering door mijn contacten. Ik ben zuinig op mijn professionele contacten en behandel deze dan als zodanig. Ik zal hen dan ook nooit betrekken in een (commerciele) campagne laat staan een battle. Zakelijke contacten zijn over het algemeen van een minder persoonlijk niveau dus het is simpelweg lastiger inschatten hoe relevant de boodschap kan zijn en/of hoe degene hierop zal reageren.

    Beantwoorden
  2. Evert

    Ik heb mijn eerste contact al ontvriend. Dit soort “kettingbrieven” zijn voor mij de reden dat ik Hyves en ook Facebook spaarzaam gebruik. Ik zou het erg jammer vinden als LinkedIn zich hier ook voor gaat lenen.

    Zelf heb ik niets met auto’s en ego’s en je raadt het al: dit is niet de manier waarop VW mij een auto kan gaan verkopen. En ze moeten al helemaal niet denken dat ik reclame voor ze ga maken door aan dit soort imbeciele spelletjes mee te doen. Ik heb niet de behoefte om mijn zakelijke connecties te laten zien dat ik een groter ego heb. Wat voor beeld schept dat wel niet van je?

    Beantwoorden
  3. Natalie Vijlbrief

    Met zakelijke contacten heb je een band, die je in het algemeen wilt behouden en versterken. Je wilt tenslotte zaken met ze kunnen (blijven) doen. Zoals Evert al zei, wat straalt het uit naar die zakelijke contacten als je gaat laten zien dat je een groter ego hebt dan zij?
    Ik snap deze campagne dus ook echt niet. Misschien dat deze had kunnen werken op Facebook, waar het nog grappig is om met je persoonlijke contacten te battlen om wie het grootste ego heeft. Maar op LinkedIn.. nee, duidelijk verkeerde campagne op verkeerde kanaal…

    Beantwoorden
  4. Bram Koster
    Bram Koster

    Ik denk dat er twee goede redenen zijn geweest om te kiezen voor LinkedIn.

    1) Er is gegokt op de nieuwswaarde van het inzetten van LinkedIn voor dergelijke acties. Die is er kennelijk, gezien de artikelen en reacties! 🙂

    2) Daarnaast is de keuze logisch omdat het een typische auto voor de zakelijke markt is. Maar de boodschap dat de Passat veel opties standaard heeft (“vol is van zichzelf”) komt wel wat minder naar voren dan het spelelement idd.

    Wat ik vooral jammer vind, is dat het gaat om onderlinge competitie en niet om onderlinge samenwerking, zoals bijv. bij FD Career Challenge, waar je aanbevelingen moet verkrijgen, e.d. Lijkt me constructiever en dus beter voor je netwerk. En dat zou dus volgens mij beter gebruikmaken van de kracht van het sociale netwerk.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.