Leestijd: ca. 11 minuten

Met meer dan een miljard actieve gebruikers wereldwijd – en de helft daarvan is zelfs een dagelijkse bezoeker – is Instagram een steeds populairder geworden platform voor je marketingaanpak. Instagram, of kortweg Insta, kan een ware goudmijn zijn. Maar moet je een groot bedrijf of bekend merk zijn om met Instagram te kunnen werken? Het enige antwoord dat correct wordt bevonden, is even kort als duidelijk: neen…

De actuele gebruikersaantallen van Instagram vind je op het statistiekenportaal Statista.

De kracht van Instagram ligt in het feit dat het een democratisch platform is waar iedere gebruiker en elke organisatie – groot, klein, dik of dun – de kans krijgt geheel zelfstandig eigen campagnes te starten. Je bent van niemand afhankelijk en de boodschap die je wil delen, valt geheel onder je eigen strategie en tactiek. Met een beetje slim nadenken en met scheutje strategie kan zelfs een klein bedrijf of een beginnend influencer al een behoorlijk groot bereik en dus impact realiseren. Hoe dan? Om het proces te vergemakkelijken, hebben we een compacte routekaart opgesteld voor alle beginstappen die je helpen om jouw Instagram-bereik organisch – dus slim – te vergroten.

1. Hou je focus op je eigen vakgebied of niche

Als je zelf met Instagram een social community wil opbouwen, begin dan bij het zoeken van interactie met die groep mensen die zich al in je directe omgeving bevinden, zoals in je vriendenkring of onder je clientèle. Blijf ook zo dicht mogelijk bij je eigen boodschap. Wat is je propositie? Wat bied je aan? Welke onderwerpen like en share je en vooral (!) welke niet? Zoek gelijkgestemde mensen en creëer interactie op basis van goodwill en gezamenlijke interesses.

Identificeer de bloggers, merken en accounts die binnen jouw specifieke interessegebied vallen. Start een dialoog door de foto’s die je echt opvallen een like te geven en te becommentariëren. Zorg er wel voor – en dat betekent dus veel maatwerk – dat je spamming voorkomt. Laat dus ​​echte en welgemeende reacties achter op postings van andere Instagrammers. Zorg dat het een tweerichtingsgesprek wordt om zo erkenning op te bouwen en in de o zo belangrijke circle of influence te treden. Naarmate mensen je boodschappen meer beginnen te herkennen en waarderen, kan er een kwalitatief betere interactie ontstaan. Zo kun je in afzienbare tijd een actieve community realiseren en je engagement verhogen – op een organische manier.

Nog even… wat is organisch in social en search?
Je hebt betaalde en organische groei in social media. Ja, je kunt het snelste groeien door bereik te kopen, maar met een natuurlijke – organische – groei bouw je meestal meer kwaliteit op. Organische groei op Instagram is moeilijk geworden anno nu. Het nieuwe algoritme van het platform toont je enkel berichten die voor jou interessant kunnen zijn. Zo zie je soms maar zo’n 10 procent van de foto’s van je relaties. Het chronologisch verloop van Instagram is voorlopig verdwenen. Als blogger betekent dat ook dat slechts 10 procent van je volgers effectief je berichten te zien krijgt. Dus moet je nog meer je best doen om likes en vooral shares te krijgen.

2. Maak gebruik van vaste thema’s in je uitingen

Hou er rekening mee dat Instagram vooral een visueel platform is – meer kijken dus dan lezen. Op je site en zelfs je Facebook-pagina wil nog wel eens te veel tekst staan. Op Insta is dat niet gebruikelijk.

Met miljoenen foto’s die dagelijks worden gedeeld, is het een knappe prestatie als je opvalt tussen al dit fotogeweld. Herkenbaarheid is vaak een reden voor vrienden om terug te keren naar jouw Insta. Dus hoe werk je aan het bouwen van een homogene portfolio van berichten, afbeeldingen en tekst? Definieer allereerst de kleuren van je presence en hanteer daarbij in je berichten een vaste vorm van grafische elementen, tekst en visuals.

Hoewel je het volledige kleurenpalet tot je beschikking hebt, loont het om onderzoek te doen naar de kleuren die voor jouw merk, bedrijf of jezelf werken. Zodra je de kleuren hebt vastgelegd die resoneren met je identiteit of merkidentiteit, blijf dan testen en breng waar nodig kleine veranderingen aan. Het regelmatig van vorm en kleur veranderen zorgt voor onnodige onrust en het verlies van herkenbaarheid. Kies dus een goed patroon passend bij je identiteit en dan… volhouden en in kleine stapjes verbeteren.

3. Optimaliseer de hashtags

Een hashtag helpt mensen bij het vinden van berichten over onderwerpen die hen interesseren. Door een # – het teken voor een hashtag – voor een woord of zin te plaatsen, maak je een hashtag. Hashtags zijn letterlijk de hekjes die toegang geven tot jouw aanwezigheid op social media. Het zijn de poorten om je bedrijf of merk op gewenste wijze organisch te laten groeien. Maar dan dien je wel kennis te hebben over hoe jouw doelgroep op hashtags zoekt. Niet alle hashtags zijn gelijk. Je belandt in een doolhof als je generieke hashtags gebruikt, zoals #fun, #pink of zelfs #opleiding.

Tip: voordat je zelf hashtags inzet, zoek er zelf eens op en vraag ook vrienden of collega’s dat te doen. Wat valt je dan op?

Dus, hoe versla je de meute en genereer je echte betrokkenheid en vindbaarheid met je hashtags? Ontwikkel een merk-hashtag die jouw identiteit en doelstelling samenvat en gebruik deze consistent in al jouw branding, zeker op Instagram, om een ​​samenhangend beeld van je merk op te bouwen. De sleutel tot succes is om de extreem populaire hashtags te vermijden en zoekopdrachten met hekjes te verfijnen tot gerichte woordkeuzes en vooral de combinatie van hashtags. Bedenk een hashtag voor jouw bedrijf en voeg deze toe in je Instagram-bio en aan je updates. Zo promoot je jouw hashtag en – wie weet – gebruiken andere mensen weldra ook jouw hashtag.

Stel, je hebt een bedrijf dat marketingopleidingen voor Instagram verzorgt. De hashtag #opleiding zorgt voor 53.098 hits, waardoor de zichtbaarheid te verwaarlozen is. De hashtag #Instagramopleiding leidt echter tot slechts tien berichten, waardoor je kansen om opgemerkt te worden onmiddellijk verbeteren.

Tip: gebruik altijd meerdere hashtags. Maar zet dan niet gelijk tientallen termen achter elkaar. Dat schrikt af. Instagram maakt het mogelijk om maximaal 30 hashtags toe te voegen. Gebruik deze dan ook slim en optimaal.

4. Cadeaus en samenwerking

Cadeautjes uitdelen is altijd leuk. Het past ook wel bij Instagram om giveaways in te zetten om het bereik en de interactie te vergroten. Hou er bij het inzetten van een giveaway wel rekening mee dat het uiteindelijke doel is om meer bereik te genereren.

Tip: in plaats van mensen lange antwoorden uit te laten schrijven, kun je ze beter gewoon vragen om drie vrienden met behulp van tagging in de conversatie te betrekken als ze in aanmerking willen komen voor de giveaway. Dit vermenigvuldigt onmiddellijk de zichtbaarheid van je content. De winst is een nieuwe reeks gebruikers op lange termijn, zelfs nadat de actie is afgelopen.
Voorbeeld van organische groei met behulp van giveaways, bron: The WordStream Blog

Als je het potentieel nog verder wil maximaliseren, sluit je dan aan bij een aantal van je nieuwe vrienden die je in de eerste stap hebt gemaakt en bundel je middelen om een ​​grotere activiteit voor meerdere accounts te organiseren. De wederzijdse crosspromotie geeft je meteen ook toegang tot hun volgersbestand, waardoor je eigen aantal volgers onmiddellijk omhoogschiet.

Voorbeeld van tagging, in dit geval van vrienden met wie je gezwommen hebt in Griekenland 😉, bron: Best Vacations

5. Voeg geotags toe aan postings

Je hebt je gedegen voorbereid, je hebt al het huiswerk gedaan en je hebt een lijst van relevante hashtags op de shortlist gezet. Inmiddels ben je goed op weg om organische groei in bereik te genereren zonder al te veel geld uit te geven of veel teveel bezig te zijn met spamming. De laatste stap op weg naar organische zichtbaarheid is dat je al je berichten en Insta-verhalen voorziet van geotags door eenvoudig een zogeheten klikbare locatie toe te voegen voordat je live gaat met je inhoud.

Met Instagram-geotags voeg je informatie over locaties toe aan je Instagram-berichten. Zo kunnen geïnteresseerden zien waar je foto of video is gemaakt. Of je nu een fysieke – brick and mortar – onderneming bent die lokaal klanten wil aantrekken of een wereldwijd merk bent met een speciale boodschap voor je fans in een bepaald gebied, bijvoorbeeld tijdens een muziekfestival, het toevoegen van je locatie met een geotag is in uiteenlopende gevallen handig om je vindbaar te maken. Stel bijvoorbeeld dat je nu in de buurt van Valkenswaard bent en daar zoekt naar iets interessants om dit weekend te doen. Een snelle zoekopdracht naar de plaatsnaam via Explore Locations levert dan altijd iets interessants op…

Dit is een veel voorkomende misstap die veel gevestigde namen vaak over het hoofd zien. Jammer, het is een gemiste kans. Want met geotagging kun je onmiddellijk gebruikmaken van de fysieke plek van gebruikers die daardoor eerder een link met je posting en boodschap voelen. Immers, je bent bijna buren…

A post with a specified location will get 79% more engagement than a post that’s not geotagged.

Instagram-tags en -stickers, bron: Chow You Later

6. Onderschat niet het belang van een call te action

Vraag en je zult krijgen! Marketeers gebruiken daarvoor een call to action. Vermeld eenvoudig en in duidelijke woorden de actie die je wil dat jouw volgers ondernemen. Het is niet meer dan logisch dat je na jouw commerciële boodschap, ook al is deze wat verdekt opgesteld, vraagt om een vervolg. Ben je gevonden met een hashtag #Instagramopleiding? Waarom dan niet een call to action met een aanbod om gratis een webinar te volgen of een white paper te downloaden?

Voorbeeld van een call to action, bron: Plann

Om een ​​stap verder te gaan met het aanzetten tot actie, kun je een gevoel van urgentie toevoegen om mensen te motiveren actie te ondernemen. ‘Laatste inschrijfmogelijkheid’, ‘Speciaal aanbod, alleen vandaag geldig’ of ‘Schrijf je nu in voordat de opleiding volgeboekt is’ verandert een passieve kijker onmiddellijk in een actieve klant uit angst een goede deal te missen.

Kerngetallen Instagram-gebruik 2020, bron Hootsuite

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Naast de opleiding maak je een plan voor social media, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Egbert Jan van Bel

Egbert Jan van Bel is schrijver van marketing- en managementboeken, kerndocent bij Beeckestijn Business School, jurylid van de International Webby Awards (Oscar voor Internet). Egbert Jan geniet vooral bekendheid om zijn praktijkgerichte en doelmatige visie op het (commerciële) bedrijfsproces. Egbert Jan geeft lezingen en workshops over het onderwerp marketing, CRM en klantbehoud, in Nederland, USA en kriskras door Europa.

één antwoord

  1. A. Bosman

    Allemaal slimme tips inderdaad! Enkele van ze pas ik al toe, maar bepaalde zijn wel nieuw voor mij. Tip 4 zou ik zeker adviseren, omdat ik deze zelf ook ervaren heb!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.