Leestijd: ca. 5 minuten

Ook in de wereld van marketing werken we veel met afkortingen. RACE is er daar één van. RACE staat voor:
– Reach
– Act
– Convert
– Engage
Je kunt RACE zien als een tool of geheugensteun die is ontwikkeld om je als marketeer te helpen bij het ontwikkelen en implementeren van je online strategie. Het is een model dat te vergelijken is (niet hetzelfde is maar te vergelijken is) met AIDA (Attention, Interest, Desire en Action).

Bij het uitwerken van de 4 stappen staat RACE als tool centraal. Op basis van Reach, Act, Convert en Engage wordt het succes bepaald uiteindelijk.

 

Stap 1 – de analyse

In de stap analyse verzamelen we die informatie waar we over kunnen beschikken. Het gaat er dan natuurlijk om dat in de analysefase kijken hoe we de digitale media nu inzetten en welke succes we er mee behalen.
Het is belangrijk om te zien wie we hebben benaderd. Op basis van de inzet van media zijn klanten geworven, hebben mensen zich voor de nieuwsbrief aangemeld en is er een doelgroep actief. Analyseer:

  • wie zijn dat
  • wat doen ze
  • hoe zijn ze klant geworden
  • is er overlap tussen klant, nieuwsbrief, sociale media etc

Het geeft je inzicht in de wijze waarop en hoe mensen actief zijn rondom jouw aanbod.

Het vervolg bij de analyse is de wijze waarop we bezig zijn met onze markt en de wijze waarop concurrenten actief zijn op de markt. Het maken van een benchmark kan hierbij zeker helpen.
De benchmark kan worden gemaakt op basis van die elementen waarop je de concurrent wilt onderzoeken, als dat gaat om de activiteiten online is dat een andere benchmark dan het vergelijken van de producten.
Ook nemen we mee in de analyse wat er wordt gedaan om iemand daadwerkelijk klant te laten worden, Kijk dan goed naar de wijze waarop geconverteerd wordt en de wijze waarop anderen in de markt dat doen.
Analyseer de wijze waarop de betrokkenheid met de klant wordt vergroot en je het succes gaat initiëren.

 

Stap 2 – welke doelen zijn er

Een plan zonder doelen kan niet bestaan. Dat wordt in de praktijk met regelmaat geaccepteerd maar is geen goed fundament.
Doelstelling
Welke doelstelling is er in het algemeen. Let dan op de verschillende niveaus, van ondernemingsniveau tot aan marketingcommunicatie planning.
KPI’s
Daarnaast werk je in een plan met KPI’s. Deze key performance indicatoren geven je aan wat je met welke fasen in de klantreis en met welke media wilt bereiken. Met deze KPI’s:

  • heb je inzicht in de conversie van mogelijke klant tot klant via de verschillende stappen in de journey
  • kun je bijsturen om uiteindelijk de doelstelling die hoort bij je plan te realiseren

Elke stap in je plan is dus onderbouwd door een kwalitatief deel, de beschrijving en invulling, en een kwantitatief deel, de meting en invulling van de verwachte en uiteindelijk gerealiseerde resultaten. Door inzetten van online media is het gemakkelijker om aan de informatie te komen door de analytics in de verschillende media in te bouwen.

 

Stap 3 – hoe gaan we de doelen bereiken

In het plan dat je schrijft is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je aangeeft hoe je de doelen in je plan gaat bereiken. Dat betekent dat je de strategie moet gaan ontwikkelen. Elementen in je strategie zijn onder andere:

  • Segmentatie en targeting
    Het onderverdelen van de klantengroep en doelgroep in segmenten maakt dat je meer gericht media in bepaalde touchpoints gaat inzetten. Door de segmentatie is de homogeniteit van de groep hoger en is de kans groter dan medium en boodschap elkaar versterken en het succes vergroten. Targeten op die segmenten is dan vanzelfsprekend met de online mogelijkheden die er zijn.
  • Positionering
    In je strategie neem je mee wat de positionering is van je aanpak, product of merk. Op basis van behoeften en wensen van klanten is deze goed vast te stellen. Het is ook vaak dat element dat onderscheidend is van andere spelers op de markt.
  • Toegevoegde waarde
    De toegevoegde waarde is die waarde die door de klant als reden wordt beschouwd om klant te worden, zijn of blijven bij jou.
  • Engagement
    De mate waarin je de betrokkenheid wilt realiseren en organiseren. Denk aan de mate waarin mensen berichten willen ontvangen, die vervolgens leuk vinden, gaan delen of op reageren.
  • Content
    Content is de invulling van alle media en dat is het al jaren. In de ontwikkeling van online marketing is het aantal mogelijkheden om content te delen en verspreiden toegenomen en dat maakt dat content een meer vooraanstaande rol heeft gekregen.
  • Cross media aanpak
    De geïntegreerde aanpak van het inzetten van de media en de middelen, in de verschillende touch points met een logische aanpak is de basis voor succes bij een RACE aanpak.

Dit zijn de eerste 3 stappen om de RACE methode succesvol in te zetten. De vierde stap gaat de verdieping in om tot het uiteindelijke succes te komen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.