Leestijd: ca. 4 minuten

youtube_671698dHet was al weer even stil rondom de Buma, nadat men enkele maanden terug de weblogtarieven voor webfilm terugtrok na massale kritiek (al is het te betwijfelen of de kritiek de reden tot afblazen was). Destijds schreef ik een uitgebreid artikel waarin ik beschreef hoe ik de Buma als organisatie zie. Ik schreef toen onder andere: ‘Wat je nu ook van de Buma Stemra vind, het idee om muzikanten in bescherming te nemen is natuurlijk in de basis niet slecht. Het internet mist zoals Andrew Keen aangeeft inderdaad wel een stukje autoriteit en regelgeving. Het is alleen jammer dat de Buma geleid wordt door mensen die niet in de gaten hebben hoe de huidige internetmaatschappij in elkaar zit’.

Ik was dan ook best positief verrast door het bericht dat vorige week verscheen over de deal tussen YouTube en de Buma, waarbij vaste tarieven zijn afgesproken voor de verspreiding van webfilm via YouTube. Op deze manier voorkomen we dat blogs etc. moeten gaan betalen voor embeds op termijn. Gelukkig maar! Ik heb altijd al geroepen dat de Buma alleen bestaansrecht heeft als het niet langer de markt tegenwerkt, maar SAMEN met de markt naar een structuur zoekt. Een deal met YouTube is in mijn ogen potentieel zo’n samenwerking met de markt. Het feit dat ze een boetesysteem ontwikkelen voor de horeca doet echter toch weer anders vermoeden 😉

“We zijn zeer verheugd met onze nieuwe overeenkomst met Buma/Stemra”, aldus Patrick Walker, hoofd YouTube-Samenwerkingsverbanden voor Europa. “Dit is een belangrijke aanwinst voor de YouTube-gemeenschap, voor webloggers, voor muziek uitgeverijen, voor liedjesschrijvers en voor componisten.” Buma-directeur Cees Vervoord noemt de overeenkomst “een belangrijke erkenning van het recht op vergoeding voor het gebruik van de werken van onze leden.”

Allemaal mooie woorden die ook van goede bedoelingen getuigen. Toch zitten er wat mij betreft nog wel wat haken en ogen aan de constructie. Ten eerste zie ik  nog steeds geen ‘creative commons’ constructie waarbij leden van de Buma zelf bepalen of iets vrij of beschermd is. Nu is er geen keuze voor muzikanten en worden er dus veel afgestoten door de Buma.

Daarnaast kan er op deze manier wellicht sprake zijn van dubbele belasting, gezien het feit dat veel maatschappijen ook al belastingen/betalingen heffen. Ik hoop dat de Buma en YouTube dit probleem weten te tackelen. Op Twitter werd ik echter op een nog veel belangrijker punt gewezen door Joost Heijthuijsen van Incubate. Hij gaf aan bang te zijn (al kent hij, net als ik, de exacte regels niet) voor problemen met het NMA inzake monopolievorming en prijsafspraken. Nu YouTube en Buma samen de rechten op webfilm gaan afhandelen tegen een vast tarief is de kans natuurlijk aanwezig dat YouTube een NOG sterkere positie gaat verwerven betreffende webfilm. Tevens is er dus in zekere zin sprake van prijsafspraken. Wordt webfilm nu niet TEveel op YouTube gecentraliseerd, hoewel dat natuurlijk toch al voor een groot deel zo was.

Ik blijf gematigd positief over de deal, omdat het een van de eerste tekenen vanuit de Buma is dat er wellicht toch mensen intern zitten die er iets van begrijpen. Er blijven echter nog veel vragen waar ik hoop antwoord op te gaan krijgen in de komende weken. Hoe staan jullie tegenover deze ontwikkeling?

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.