Leestijd: ca. 4 minuten

brandheavenPersonal branding is een reeds vaker besproken Bijgespijkerdonderwerp en in mijn opinie bovendien een erg interessant onderwerp. In 2008 is de term enorm veel gehoord op diverse blogs en in publicaties, en werd de term vaak beschreven als een toekomsttrend. Zelf ben ik op basis van ervaring de afgelopen 1,5 jaar meer dan overtuigd geraakt van de kracht van consistente digitale personal branding, maar is er werkelijk wel iets nieuws onder de zon……?

Een simpele kijk op de reeds jaren oude theorie van brandmanagement leert ons dat vrijwel alle regels die gelden voor brandmanagement direct zijn door te vertalen naar het creëren van een personal brand. Laten we ter illustratie eerst eens een aantal basisregels/kenmerken van de brandmanagementtheorie bekijken:

  • Brand: Een symbool, naam, ontwerp of combinatie daarvan welke bepaalde product/bedrijfs specifieke associaties oproept bij het publiek, die anders zijn dan van andere aanbieders.
  • Brandassociaties: set van gedachten die de consument heeft ten opzichte van het merk.
  • Brandequity: meerwaarde van je merknaam ten opzichte van een gelijk merkloos product.
  • Sustainable value: langdurige meerwaarde die je rondom je merk opbouwt en levert aan je klant.
  • VRIO: het vrio framework is afkomstig uit het strategische management, waar het staat voor de criteria die nodig zijn om een concurrentievoordeel te behalen. Vrio wordt vaak toegepast binnen de brandmanagement en staat voor: Value, Rarity, Imitability, Organization
  • Enkele kenmerken sterk merk: creationstory / creed / leader / Rituals / Non believers

Nu we deze theorie bekeken hebben, kunnen we een direct vergelijk leggen met de trend die personal branding genoemd wordt. Vrijwel alle bovenstaande kenmerken van brandmanagement zijn zoals aangegeven direct op personal branding toe te passen, en kunnen jou als persoon helpen bij het opbouwen van je eigen personal brand.

  • VRIO: zorg dat je als persoon voldoet aan alle criteria van Vrio. Biedt waarde (Value)voor je omgeving, zorg dat je zeldzaam bent (Rare), zorg dat jouw value lastig te kopieren is door anderen (Imitability), en zorg voor een goede organisatie (Organization) van je eigen personal brand. Alleen door te voldoen aan deze criteria gaat het je lukken een blijvend consistent concurrentievoordeel te behalen.
  • Creationstory: laat je omgeving weten wat je verhaal/historie is, en hoe je de persoon bent geworden die je nu bent.
  • Creed: sta voor je missie/visie en passie. Zorg dat mensen net zo gemotiveerd raken over je passie als jij.
  • Leader: ben een duidelijke leader van je eigen personal brand. Ben dan ook niet bang te bescheiden te zijn, zoals veel Nederlanders van nature wel zijn.
  • Rituals: hoe vast aan rituelen waar je omgeving je aan herkent. Hou je presentaties altijd op een specifieke onderscheidende manier, blijf dat dan vooral ook doen.
  • Non believers: ’tegenstanders’ hebben versterkt enkel je onderscheidende en zeldzame karakter. Denk eens aan Paris Hilton, een van de meest geslaagde personal brands van dit moment. Ze heeft een enorm aantal haters, die haar alleen maar populairder maken bij de fans. Ook dit is een eigenschap waar Nederlanders moeite mee hebben, we willen toch vooral met iederen vriendjes zijn. Het zijn van een allemansvriend is echter niet per definitie goed voor je onderscheidende vermogen.

Onderstaand een presentatie die we met StepFree afgelopen maanden enkele keren hebben gegeven, en waar ook de relatie tussen brandmanagement en personal branding wordt beschreven:

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

6 reacties

  1. Martijn Staal

    Personal branding is inderdaad in principe niets anders dan brand management, maar dan voor personen ipv organisaties.
    Een model dat hier nog op aansluit is van Aaker, die uitgaat van brand loyalty, brand awareness, perceived quality, brand associations, en overige markkenmerken (zoals bijvoorbeeld logo’s of herkenbare kleding).

    Wel grappig dat tijdens een van de laatste Nima marketing B examens personal branding ook aan bod komt (het viel me op dat ze de ontwikkeling oppakten, ik heb het beeld dat ze daar normaliter niet heel snel in zijn). Voorbeeld van Personal branding dat daar gegeven werd was Jort Kelder. Op zich doet hij het goed, maar echt authentiek kan je het door de enorme aantal brand extensions niet meer noemen..

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @Martijn Klopt, Aaker is natuurlijk een van de grondlegsters van brandmanagement. Tijdens onze workshop personal branding refereer ik ook regelmatig aan haar werk.

    Valt me inderdaad niet tegen van Nima nee haha. Wel erg typisch dat ze Jort Kelder als voorbeeld geven, dat zegt wel wat over de doelgroep die ze voor ogen hebben bij Nima 😉

    Beantwoorden
  3. Martijn Staal

    😉

    Het was ook een mooie case over ‘risico’s’ en voor- en nadelen van personal branding & merkuitbreiding, daar was het goed bruikbaar voor.

    Heb je nog sterke voorbeelden voor NL personal branders (naast Marco Derksen en Vincent Everts)

    Beantwoorden
  4. Gyurka Jansen

    Ik denk dat Bas het goed ziet dat dit nog een grote vlucht kan nemen. En Sjef op zijn beurt heeft de basisideeën mooi kernachtig neergezet.

    In nog hogere mate dan bij brandmanagemnt heb je denk ik wel ethische bezwaren; hoe “echt” is het als iemand jouw imago voor je managed? Wat niet betekent dat ik niet denk dat het én al gebeurd én steeds belangrijker zal worden. Mede doordat personen óók bij een brand horen. Wat zou men van Schiphol zeggen als we ineens een sappige posting van Cerfontaine vinden?!

    Beantwoorden
  5. Martijn Staal

    Maar dit gebeurt toch al, denk aan artiesten die niet zelf reageren op blogs maar dit laten doen door PR bureaus. Voorwaarde is wel dat je dat moet weten (en dat ontbreekt hier juist vaak)
    Als dit een grotere vlucht neemt bij het publiek blijft het gevaar zeker bestaan idd, hoe zeker kun je namelijk zijn dat degene is wie hij zegt dat hij is. Niet..

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.