Leestijd: ca. 6 minuten

Bij deze wordt de spits afgebeten met het eerste inhoudelijke artikel op Bijgespijkerd. In dit artikel hebben we het over Personal Branding, een van de meest besproken onderwerpen van afgelopen jaar, en waarschijnlijk ook nog gedurende 2009. Het artikel is bedoeld als handreiking voor managers, die te maken krijgen met medewerkers die aan een personal brand werken. Enjoy, en laat je niet tegenhouden het artikel te delen op het web!

Working Part 2

Personal branding is steeds harder op weg een nieuw modewoord te worden….volgens sommige zelfs al een nieuwe zeepbel. Is deze hype te verdedigen, of is personal branding inderdaad overschat? Ik ben zelf een groot voorstander van personal branding….zowel voor ondernemers als voor werknemers. Enkele weken geleden las ik echter in een blogpost van Jeremiah Owyang (forrester) dat bedrijven vaak niet graag hebben dat hun medewerkers bouwen aan een personal brand. Ze zijn er bang voor, zoals bedrijven bang zijn voor veel vernieuwingen en verschuivingen in de maatschappij en de werkethos. Het artikel is opgebouwd uit een aantal benoemde risico’s van werknemers met een personal brand, en vervolgens een aantal oplossingen die momenteel door bedrijven gebruikt zijn. De post had binnen no-time een enorm aantal reacties, hetgeen de relevantie van het onderwerp personal branding nogmaals benoemt. Over het algemeen was de opinie erg ten gunste van personal branding…en daar ben ik het mee eens, zoals te zien zal zijn in de rest van mijn blogpost. Dit artikel is een samenvatting van het artikel van Jeremiah, aangevuld en weerlegd met mijn persoonlijke onderbouwing en ervaring.

Gevaren van werknemers met een personal brand:

1. Het personal brand gaat ten koste van het corporate brand, waarom je medewerker een eigen brand laten opbouwen in plaats van dat van het bedrijf? Een goed personal brand geeft juist ook het corporate brand een boost. De medewerker die wordt gezien als autoriteit op diens vakgebied wordt hoe dan ook gekoppeld aan het bedrijf in de associatieset van het publiek. Dit is enkel ten voordele van je corporate brandequity. Laat je dit niet toe, dan mis je een groot stuk potentiële brandequity voor je bedrijf.

2. De populair geworden medewerker wordt weggekaapt: Hier zou ik me als bedrijf zijnde niet zo druk over maken. De waarde van de medewerker zal stijgen, maar als je het voldoende beloont, zal je werknemer niet snel weggaan voor het grote geld. Empowerment (ontplooiing) is voor goede medewerkers van grotere invloed dan enkel geld , zeker voor die medewerkers met passie voor hun vak (en dat zijn niet geheel toevallig vaak sterke personal brands) Ben dus niet bang dat je medewerker loopt voor het grote geld, het is tenslotte geen voetballer! En als hij/zij dan toch weggaat is zijn waarde wellicht zo hoog dat hij/zij voor veel geld wordt weggekocht.

3. De medewerker laat een gat achter als hij vertrekt: Dat kan inderdaad een knelpunt zijn. Een personal brand is juist goed voor je resources, maar zorg wel dat je er als bedrijf niet afhankelijk van gaat zijn…niet TE veel leunen op 1 persoon dus! Zorg sowieso dat zoveel mogelijk van zijn of haar kennis ook in de assets van het bedrijf stroomt. bijvoorbeeld door hem/haar te binden aan het bedrijf. Een goed personal brand is het waard om in te investeren!

De reacties van bedrijven:

1. Houdt de marketing gezichtsloos: Ok, dat kan dus echt niet langer in het moderne media/marketing tijdperk….dat kun je proberen maar dan mis je de boot. 92% van de Amerikaanse jongeren wil middels sociale media kennis maken met een merk en een gezicht achter het merk. I rest my case!

2. Sta personal branding toe, maar geef alle medewerkers gelijk gewicht op bijvoorbeeld je blog: Dit is een redelijk overwogen keuze. Toch is een van de gouden regels van Brandmanagement dat je hero’s nodig hebt, (sterke personal brands dus). Dit kun je niet creëren door alle medewerkers gelijke aandacht te geven.

3. Laat klanten het gezicht zijn van je merk: Wil je echt niet dat je medewerkers zich teveel gaan profileren, of heb je niet genoeg werknemers om met je doelgroep succesvol door middel van personal branding te interacteren, dan is dit een serieuze afweging. Probeer ambassadeurs van je merk te vinden die het leuk vinden tegen een bepaalde beloning (hoeft vaak niet eens veel te zijn) voor jou product/dienst te bloggen.

4. Sta personal brand toe: Dit zijn bedrijven die in mijn opinie goed hebben opgelet als het gaat over de basisbehoeften van de mens zoals beschreven door Maslow. Een medewerker is ook maar een mens (hoe sterk zijn personal brand dan ook mag zijn), en heeft dus behoefte aan zelfontwikkeingen / empowerment. Als jij hem/haar deze mogelijkheid geeft middels het opbouwen van zijn of haar personal brand, ga je die vrijheid dubbel en dwars terug krijgen in value voor je bedrijf.

Conclusie: Bedrijven, laat je medewerker zichzelf ontwikkelen, een personal brand opbouwen, en laat hem of haar daarmee je bedrijf naar een hoger niveau van performance tillen! Wordt echter niet TE afhankelijk van 1 iemand!

foto door: totalAldo

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

7 reacties

  1. Jelle Quirynen

    Personal branding gaat inderdaad heel erg samen met passie voor het vak. Mensen met een drang om te interageren in de online wereld zijn vaak echte ambassadeurs. Ambassadeurs van hun overtuigingen, van het vak, de trends, maar meestal ook van het eigen bedrijf. Voor bedrijven kan personal branding van medewerkers volgens mij een extra ‘communicatie-platform’ creëren, waarbij onbewust ook het imago van het merk wordt versterkt.

    Personal branding mag volgens mij nooit afhankelijk zijn of gepusht worden door het bedrijf, maar indien beide partijen op een natuurlijke manier elkaar respecteren ontstaat er volgens mij een extra wisselwerking, waar beide partijen beter van worden.

    Kortom, erg interessante eerste post, meer van dat!

    Jelle

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @ Jelle Thanks voor je reactie. Passie is DE key voor Personal Branding. Iedere persoon met passie vindt het leuk om over zijn/haar interesse te praten. Op dat moment ben je onbewust al aan het personal branden. Ik ben er ook echt van overtuigd dat de passie van de medewerker direct effect heeft op het corporate brand! Je medewerkers maken tenslotte je bedijf

    Zoals je al aangeeft: corporate brand en personal brand versterken elkaar. 1+1=3

    Beantwoorden
  3. Bas van de Haterd

    Personal branding voor bedrijven is nog redelijk onontgonnen terrein, dus natuurlijk zijn ze er bang voor.

    In het interview dat ik met Pieter-joost van de Sande had over zijn perosnal brand (in de IT) en de interactie met Sogyo was dat heel moi zichtbaar. Het verstekte elkaar, maar je moet er niet bang voor zijn dat hij vertrekt. Punt is, dat doet je medewerker uiteindelijk toch wel. Vervelende is, hij heeft altijd een personal brand. In mijn eerste baan had ik heel weinig exposure in de buitenwereld, maar toen ik weg ging zijn de helft van de klanten opgestapt. Want die hadden vertrouwen in mij, niet in het bedrijf. Dus eigenlijk was ik toch een personal brand, of het bedrijf dat nu wilde of niet.

    Het belangrijkste is dat je je medewerkers de tools geeft om zich te branden. Vooral ook de training en de bewustwording. Inderdaad, je moet niet afhankelijk zijn van 1 persoon, daarom moet je het breed wegzetten, maar wel elke medewerker zijn eigen keuze laten maken of het wat is. Het mag nooit verplicht zijn, maar het moet voor iedereen open staan.

    Het grootste voordeel van personal brands in een organisatie is dat je meer top uitstralingen kan hebben. Je kan zeg maar via personal brands ’the long tail’ van brand management in. Wat ik daarmee bedoel is het volgende. Als bedrijf sta je bijvoorbeeld bekend als een topper op het gebied van lampen IT. Maar je staat niet bekend als de topper op elk specifieke IT niche gebied. Je bent een top IT bedrijf, maar ben je dan ook de beste architect, de beste .Net development club, de beste JAVA development club? Nee, dat kan niet. Want wij hebben in ons hoofd een maximum aantal associaties bij een bedrijf. En een natuurlijke vorm van: als je dat bent, ben je dat in ieder geval niet. Als je goedkoop bent, kan je niet de beste zijn. Als je een topper in JAVA bent, kan je dat niet ook in .Net zijn. Maar met personal brands kan dat wel en kan je dus de volle breedte van je organisatie laten zien en alle talenten. Je kan dus meer merkwaarden uitstralen naar verschillende niche doelgroepen.

    Beantwoorden
  4. Vincent Neve

    Ik denk dat als een bedrijf Personal Branding tools onder personeel voorziet, dit bedrijf inderdaad (zoals Sjef en Jelle stellen) meer kan zijn dan de som der delen. Anders toch in ieder geval een grotere som van grotere delen.

    Wat Bas daarna stelt raakt natuurlijk ook een goed punt. Personal branding geeft bedrijven de mogelijkheid om naast de corporate boodschap ook nog specifiekere boodschappen naar niches te sturen.

    Beantwoorden
  5. Pieter Voogt

    @Sjef: Jij bent zelf wellicht het beste voorbeeld hoe een personal brand een bedrijf kan versterken. Als medewerker van PauwR draag je onze naam perfect uit in andere functies, netwerken en momenten.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.