Leestijd: ca. 4 minuten

Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus, dat is de titel van het cliche boek van John Gray, doelend op het feit dat mannen en vrouwen compleet verschillend zijn. Dat wisten we natuurlijk allemaal al jaaaaaren. Net zoals we al jaren weten dat vrouwen internet geheel anders gebruiken dan mannen. USA Today gaf een jaar of tien terug aan dat mannen internet vooral gebruiken voor het downloaden van software, het experimenteren met nieuwe technologie en als entertainment, terwijl vrouwen internet gebruikte voor magazinesites, gezondheid en babyproductwebsites.

Ook bij de opkomst van sociale media zien we wederom grote verschillen tussen mannen en vrouwen. Logisch natuurlijk, aangezien vrouwen van nature vaak meer sociale betrokkenheid hebben dan mannen. ComScore publiceerde vorige maand een mooi onderzoek dat de verschillen duidelijk in kaart heeft gebracht. Ik deel graag de samenvatting met jullie, aangezien ik online gedrag als een van de belangrijkste onderdelen in strategievorming zie, zoals tevens te zien is in mijn strategiemodel .

De meest opvallende conclusie is een lekkere binnenkomer! vrouwen maken 45.7% van de wereldwijde internetpopulatie uit, maar besteden wel meer tijd aan internet dan mannen, vaak zelfs rond de 8% meer.

Vrouwen zijn dus daadwerkelijk de ‘digitale mainstream’ en beperken zich al lang niet meer tot het bekijken van magazinesites, gezondheidsplatformen en babywinkels. Vrouwen zijn meer actief binnen sociale netwerken dan mannen en zijn ook meer actief in het sharen van foto’s, al ontloopt dat elkaar niet veel. Hieronder een overzicht, waaruit blijkt dat mannen eigenlijk enkel op de meer ‘zakelijke’ onderdelen scoren zoals nieuws, banking, business, resources en Multimedia.

Uit de figuur blijkt duidelijk dat vrouwen tevens de voornaamste drijvende kracht zijn achter de populariteit van sociale netwerken als Facebook. Op zich is dit zoals ik eerder al aangaf geen onlogische constatering als we het sociale karakter van vrouwen in het achterhoofd houden. Het is ook goed om te zien dat dit voor vrijwel alle leeftijden geldt, zoals te zien is in de onderstaande figuur.

Een andere, voor marketeers zeer interessante, constatering is dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor het meeste online aankopen. Ik herken dit zelf binnen mijn familiekringen, als ik zie hoe vaak mijn zussen online shoppen naar kinderkleertjes etcetera. Uren kunnen ze surfen om het leukste en goedkoopste winkeltje te vinden.

Al met al een erg interessant onderzoek voor iedereen die geïnteresseerd is in gedragsverschillen tussen mannen en vrouwen of culturele verschillen tussen werelddelen, hetgeen ik hier even achterwege heb gelaten. Wel moet aangetekend worden dat het hier niet om puur Nederlandse cijfers gaat, dus er zal zeker een afwijking zijn. Dergelijke onderzoeken zijn een must read voor iedereen die aan de slag wil met social media marketing en strategie. Al waren sommige van de conclusies zeker wel te verwachten, cijfermatige onderbouwing is altijd belangrijk.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

3 reacties

  1. Natalie Vijlbrief

    Goede post Sjef! Het is inderdaad zo dat vrouwen veel actiever zijn op sociale applicaties. Dit komt voort uit het feit dat vrouwen veel actiever zijn op allerlei sociale media. Denk maar eens aan de lengte van het gemiddelde telefoongesprek van een man vs een vrouw. Die vrouw wint met gemak 🙂 Vrouwen willen graag contact houden met veel mensen, op de hoogte blijven. Daarbij kan ik mij zo voorstellen dat Social media voor huisvrouwen een makkelijke manier is om deze contacten te onderhouden.

    Het is interessant te zien dat vrouwen ook vaker verantwoordelijk zijn voor de online aankopen. Dit is iets wat ik niet zo snel had verwacht.

    Beantwoorden
  2. Sharita Gopal

    Quote: “Een andere, voor marketeers zeer interessante, constatering is dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor het meeste online aankopen.”

    Dit is niet nieuw. Dit was ook zo voordat online aankopen mogelijk was. Interessanter is: hoe verloopt hun aankoopgedrag?

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.