Leestijd: ca. 3 minuten

slideshareAls beginner op het gebiedt van marketing zie ik de keynotes op SlideShare als grote bron van informatie. De kracht zit hem in de korte en bondige informatie die hier opgesteld is. Uiteraard zijn de meeste opgesteld door bedrijven dus er zit altijd een bepaalde saus overheen maar er zit een hoop waardevolle informatie tussen.

Zo kwam ik laatst bij een presentatie uit van hubspot over lead generation. Ik was zeer benieuwd hoe je nu het succes van Social Media kunt meten. In de post van Simon Vreeman over conversies zie ik dezelfde trechter die Rick Burnes van hubspot  ook gebruikt. Toch mis ik iets.

In hoofdstuk vijf van zijn presentatie gaat hij in op het meten van je succes op social networks. Eerst geeft hij twee alternatieven om de impact van jou op je social network in kaart te brengen via Twitter en Facebook Grader. Een rank is leuk maar zegt mij nog niets over het overbrengen van bezoekers van jou profiel naar je website waar je door middel van een call to action je klanten kunt overzetten naar een koop.

Als tweede brengt hij de referrals voor je website in kaart. Als het goed is moet dit groeien als je rank stijgt. Hiermee heb ik al een puntje van kritiek op de KeyNote. Het gaat niet om de waarde maar om de trend in de waarde die je bezit op je Social Networks. Je referrals zijn een goede stap in de richting om je bezoekers om te zetten naar klanten.

Vervolgens komen er twee slides die iets zeggen over customers, leads en visitors maar ik mis hoe hij aan deze getallen komt. En dat is juist wat ik bij alle keynotes mis. Hoe meet je die laatste stap?

Ik ken vanuit mijn vakgebiedt tooling die dat kan. Dit zijn real user monitor oplossingen. Probes die al het dataverkeer langs de netwerkswitch meten en kijken hoe de sessie van een bezoeker loopt totdat hij klant is. Bijvoorbeeld doordat hij een bestelstraat doorloopt en bij een bedankt-voor-je-bestelling pagina uitkomt. Dit lijkt me ideale tooling voor zulke vraagstukken.

Ik hoop dat marketing managers die ons inzicht willen geven in hun bedrijfsmodel voor social media ook eens inzicht willen geven in het meten van de laatste fase. Mijns inziens laten ze dit belangrijkste te vaak achterwege of mis ik iets?

Over de auteur

Coen is eigenaar van Blue Factory Internet. Gespecialiseerd in onderhoud van websites (WordPress, Magento, SEO en webredactie).

4 reacties

  1. Gyurka Jansen

    Tsja, hard to tell over conversie van welke bezoekers hij het precies heeft. Het lijkt te gaan om bezoekers die via zelf uitgezette content bij heb aankomen? Er staat in ieder geval veel over het verspreiden van links en daarna over het gebruik van landingpages. Via een uniek ID bij zo’n link of pagina is het geheel daarna natuurlijk eenvoudig te volgen.

    Beantwoorden
  2. Coen Meerbeek

    @Gyurka bedankt voor tip over het unieke ID. Dit is inderdaad een goede methode voor de conversie maar dan nog blijft mijn vraag valide.
    Als ze op de landing page komen zijn ze nog bezoeker en geen klant. Die stap meten is nog belangrijker lijkt me en hoe meet je die?
    Het zou mij mooi lijken, correct me if I am wrong, als je Google Analytics een soort sessie ID mee kon geven die wel een bestelstraat doorkomt. Kan dit?

    Beantwoorden
  3. Gyurka Jansen

    Dát weet ik niet zeker eigenlijk, meestal wordt het ID in zo’n besteltraject meegenomen zodat je data hebt over bezoekers op de landingpage en dan hoeveel daarvan doorklikten en bijvoorbeeld iets kochten. Je zou in principe een soort sessieID kunnen gebruiken per klant inderdaad, (Ik weet niet of GA dit ondersteunt, maar dit kun je ook zelf doen) maar ik geloof dat conversiedata per individuele gebruiker een minder gebruikelijk systeem is. (Zou ook kunnen dat dit in strijd is met privacyregels bij verschillende brancheverenigingen, ik noem maar iets.)

    Als je een ID meegeeft bij het bezoeken van een landingpage is dit uiteraard makkelijk uit te lezen door de betreffende pagina (Bv. met een regular expression in javascript, en er zijn parameter functies in php, meen ik.) en weer door te geven aan een volgende.

    Welke methode precies gebruikt wordt, daarover tast ik ook in het duister. Het noemen van de landingpages lijkt me te wijzen op een ID (of zelfs aparte landingpagina) per uitgezette link/stuk content. Maar je zou in principe ook de accesslogs van je webserver kunnen gebruiken, ik noem maar iets, geloof niet dat dat gebruikelijk is in zo’n traject echter.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.