Leestijd: ca. 6 minuten

In het marketingvakgebied krijg je er vroeg of laat mee te maken: marketing automation. Door de inzet van deze vorm van automatisering kom je dichter bij jouw leads en prospects dan ooit tevoren. Bovendien kan het jouw business een stuk effectiever, efficiënter en eenvoudiger maken. Maar welk softwarepakket past het beste bij jouw organisatie? En waar moet je eigenlijk op letten als je op zoek bent naar een softwareplatform voor marketing automation?

Dit zijn vier belangrijke aandachtspunten bij de selectie van marketing automation software.

1. Gebruiksvriendelijkheid is de onderscheidende adoptiefactor

Je marketeers hebben het al druk genoeg. Ze zitten niet te wachten op een nieuw softwarepakket waarvoor ze weer bijna een studie informatica afgerond moeten hebben. Je wil ze laten werken met een platform dat ze snel onder de knie kunnen hebben. Veel softwareoplossingen die op de markt zijn, hebben functionaliteiten die tot op zekere hoogte met elkaar overeenkomen. Let daarom bij de keuze voor een marketing automation platform vooral op de gebruiksvriendelijkheid. Als de software een heldere, eenvoudige en intuïtieve interface heeft, kun je makkelijk en snel aan de slag met het inrichten van campagnes, landingspagina’s, e-mailmarketing, blogartikelen, lead scoring en workflows voor lead nurturing.

2. Een geïntegreerde totaaloplossing bespaart je extra werk en kosten

Zo’n nieuwe software-oplossing is natuurlijk leuk. Maar hoe verloopt de synchronisatie met je bestaande applicaties? En heb je buiten deze software weer allemaal toevoegingen nodig die de gaten opvullen van een incompleet pakket? Bij een alles-in-één-oplossing maak je je niet druk om dit soort zaken. Je zet eenmalig alles op, hoeft geen dubbel onderhoud te plegen of templates na te bouwen en je stopt met het voortdurend schakelen tussen verschillende applicaties. Met een uitgebreide database voor customer relationship management (CRM) in de all-in-one-software zorg je voor gepersonaliseerd contact zonder de noodzaak van plug-ins of andere programma’s. Als de software dan ook nog goed samenwerkt met de systemen die je al gebruikt zoals webinarsoftware, hoef je helemaal niet meer verder te kijken. Volledige integratie is namelijk de droom van elke marketeer.

Als je wil weten hoe je hét verschil kunt maken met marketing automation, is de whitepaper ‘Waarom marketing automation’ van marketingconsultancybureau Bright een echte aanrader.

3. Persoonlijke communicatie op grote schaal met behulp van CRM en CMS

De koppeling tussen je content management system (CMS) en je CRM-systeem is steeds belangrijker geworden in de digitale marketing. Hoe kun je anders elk individu in je klantenbestand voorzien van precies die content die hem of haar verder brengt in de besluitvorming op het moment dat hij of zij er klaar voor is? Kies dus voor een platform waarop je niet alleen op een eenvoudige en overzichtelijke manier je content kunt plaatsen, maar het ook op het juiste moment en op een persoonlijke manier aan de man of vrouw kunt brengen. Een softwareoplossing met een geïntegreerd klantrelatiebeheer – en contentmanagementsysteem maakt het verschil in de resultaten van je onlinemarketingstrategie.

4. Maak gebruik van de learning curve en ervaring van partners

Een licentie voor marketing automation software kost meestal net zo veel als je die direct bij een softwareleverancier zelf afsluit als wanneer je dat doet bij een lokale partner van zo’n softwarebedrijf. Waarom zou je dan toch liever voor die lokale partij kiezen? Een lokale partner kan ondersteuning bieden bij de adoptie van de software, tips en trucs geven voor het gebruik en hulp bieden bij onduidelijkheden. Met name wat kleinere teams van slechts een paar marketingmedewerkers kunnen ietwat overweldigd raken bij de ingebruikname van nieuwe marketing automation software. Een partner met jarenlange ervaring helpt je dan sneller op weg, ondersteunt je bij het opzetten van marketingcampagnes en blijft desgewenst onderdeel van je marketingteam of op de achtergrond beschikbaar voor assistentie. Veel bedrijven die de software direct bij de leverancier aanschaffen, komen er na een tijdje achter de ze er niet alles uit halen en schakelen dan alsnog een partner in. Software is een middel waarmee je op een andere manier dan voorheen een hoger doel kunt bereiken. Dat vereist een verandering in gedrag en werken. Een partner kan hierin het verschil maken.

Ga voor een grondige en gedegen aanpak

En dan nog iets om over na te denken. Wat zegt het over een softwarepakket als het maandelijks opzegbaar is? Om een nieuwe aanpak helemaal eigen te maken, te testen en te verweven met je bedrijfscultuur, is een intensieve ingebruikname van minimaal een jaar nodig. Pas dan heb je goed kunnen kijken naar wat marketing automation software voor jou kan betekenen. Inbound marketing – de methode die onlosmakelijk met marketing automation is verbonden – moet je namelijk de tijd geven. Dompel je dus samen met een marketingpartner onder in de nieuwe software en haal er het maximale uit.

Door: Wouter Gijsbertsen, partner bij marketingconsultancybureau Bright en als docent verbonden aan Beeckestijn Business School.

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Gastblogger

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.