Leestijd: ca. 6 minuten

Twitter ligt zwaar onder vuur. Na een peiling onder twitteraars kondigde Elon Musk aan te zullen opstappen als topman van Twitter. En ondertussen is al meer dan de helft van het personeel ontslagen. Toezichthouders zijn bezorgd over het grote banenverlies bij Twitter en vrezen dat dit gevolgen heeft voor de naleving van wetten rond privacy, beveiliging en de bestrijding van schadelijke content. Je kunt jezelf dus serieus de vraag stellen: is dit nog het platform waar ik mijn bedrijf en/of merk wil profileren?!

We zetten tien mooie alternatieven voor je op een rijtje. Het zijn platforms die het beste zijn te vergelijken met Twitter en die je misschien nog niet allemaal kende.

TOP 3

1. Mastodon

Dit platform bestaat sinds 2016 en heeft maandelijks ongeveer 2,5 miljoen gebruikers. Het grote verschil met Twitter: Mastodon bestaat uit onderling verbonden, onafhankelijk bediende servers. Elke server heeft zijn eigen regels. Bevalt de ene server je niet, dan schakel je over naar een andere. De relaties en verbindingen die je al had gemaakt, kun je behouden.

2. Hive Social

Dit platform bestaat sinds 2019 en heeft maandelijks ongeveer 2 miljoen gebruikers. De app is alleen geschikt voor mobiel. De verschillen met Twitter:

  • Je kunt veel meer zelf aanpassen: achtergrondkleuren, astrologische tekens.
  • Je kunt je Apple Music of Spotify-account synchroniseren en nummers afspelen voor gebruikers die je profiel bezoeken.
  • Het heeft een veel eenvoudigere chronologische feed.
  • Het heeft geen limiet voor aantal tekens.
  • Het heeft geen ‘verify’ functie die kan achterhalen of je wel echt bent.

3. Cohost

Dit platform is nog erg nieuw (februari 2022 gelanceerd) en heeft pas ruim 100.000 gebruikers. Voorlopig is gebruik alleen op uitnodiging. De verschillen met Twitter:

  • Gebruikers kunnen het aantal volgers niet zien.
  • Gebruikers kunnen het aantal likes op een bericht niet zien.
  • Het kent geen advertenties.
  • Het heeft geen limiet voor aantal tekens.
  • Berichten verschijnen in chronologische volgorde (geen aanbevelingsalgoritme).
  • Mooie kans als merk of bedrijf: meerdere mensen kunnen samen eigenaar zijn van een pagina; dit stimuleert samenwerking.

OPBOUWEN COMMUNITY

4. Reddit

Dit platform bestaat sinds 2005 en heeft maandelijks 430 miljoen actieve gebruikers. Het is een site voor sociaal delen die is opgesplitst in duizenden kleinere gemeenschappen die ‘subreddits’ heten. Elke subreddit heeft z’n eigen onderwerp met eigen regels. Gebruikers kunnen links, foto’s, video’s, vragen en informatie indienen waarop andere gebruikers kunnen stemmen. Hoe meer likes een post krijgt, hoe zichtbaarder het wordt

Kans voor marketeers: Je kunt Q&A-forums hosten (“Reddit Ask Me Anything”) om in contact met je publiek te komen en vragen te beantwoorden. Ook kun je actief zijn in een relevante subreddit én er is een zogenaamde Ads-functie om meer op te vallen.

5. Discord

Dit spraak- en chatplatform bestaat sinds 2015 heeft maandelijks meer dan 150 miljoen gebruikers. Gebruikers kunnen verschillende servers binnen het platform starten en lid worden om nicheonderwerpen te bespreken of contact te maken met hun favoriete makers. Als marketeer kun je continu met je publiek discussiëren over relevante onderwerpen.

6. Tumblr

Dit platform is onder andere geschikt voor blogging en bestaat sinds 2007. Het platform heeft maandelijks 135 miljoen gebruikers. Met Tumblr kunnen gebruikers teksten, foto’s, video’s, citaten, muziek delen in een blogformaat. Belangrijk om te weten voor marketeers: ongeveer 2 van de 5 gebruikers op Tumblr zijn tussen de 18 en 25 jaar oud en de meeste media op het platform spreken millennials en Gen Z aan.

AUDIO-CONTENT

7. Clubhouse

Dit platform bestaat sinds 2020 en werd vooral populair in coronatijd. Het platform heeft 10 miljoen wekelijkse gebruikers maar neemt wel af in populariteit. Het platform is voor marketeers interessant om live gesprekken, Q&A’s en paneldiscussies met volgers te voeren.

SHORT-FORM CONTENT

8. Instagram Reels

Instagram heeft 2 miljard maandelijkse gebruikers, die allemaal communiceren met IG Reels. Het platform bestaat sinds 2020 en werd gelanceerd als tegenhanger van TikTok. Video’s op dit platform kunnen tot 90 seconden lang zijn en gebruikers kunnen muziek, geluiden en speciale effecten en filters aan hun video’s toevoegen. Via het programma Reels Play Bonus (alleen op uitnodiging) kunnen gebruikers geld verdienen op basis van hun prestaties op het platform.

9. YouTube Shorts

Dit platform bestaat sinds 2020, als tegenhanger van TikTok. De video’s op dit platform duren maximaal 60 seconden. Er zijn maandelijks 1,5 miljard gebruikers en meer dan 30 miljard dagelijkse weergaven.

Sinds begin van dit jaar kunnen videomakers zich aanmelden voor het partnerpogramma (drempel: 1.000 abonnees en 10 miljoen shortweergaven in 90 dagen). Tip voor marketeers: vat je reguliere, wat langere video’s samen op dit platform.

10. TikTok

Dit platform bestaat sinds 2016 en heeft maandelijks 1 miljard gebruikers. Het platform is vooral in coronatijd razend populair geworden. Wil je in contact met je doelgroep? Dan is het verstandig om influencer-marketing in te zetten. Reden: veel jonge gebruikers (Gen Z) die vooral interesse hebben in mensen en niet in merken. TikTok-video’s kunnen hergebruikt worden op Instagram Reels en YouTube Shorts.

Bron: Hubspot

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.