Leestijd: ca. 4 minuten

Wist je dat het optimaliseren van je website nóg belangrijker is voor mobiele apparaten zoals smartphones en tablets? Zo zoeken mensen het meest vanaf een mobiel apparaat. En Google indexeert vooral je mobiele site. Geef dus voorrang aan je mobiele zichtbaarheid.

Drie manieren om je website voor mobiel te configureren:

Manier 1: Responsief ontwerp

Een responsief ontwerp is het snelst te realiseren en het goedkoopst. Je hebt geen aparte URL’s, je geeft dezelfde pagina weer aan zowel mobiele als desktopgebruikers. Het vermindert de kans op fouten en het is minder tijdrovend. De lay-out past zich altijd aan, aan verschillende apparaten.

Manier 2: Dynamisch serveren

Bij deze manier wordt er op basis van het apparaat verschillende HTML weergegeven. De URL blijft gelijk. Het nadeel aan deze methode:  servers laten per ongeluk de verkeerde versie zien.

Manier 3: Afzonderlijke URL’s

Hierbij heb je afzonderlijke URL’s. Bij de mobiele versie heb je meestal een ‘m’ voor je reguliere URL. Als iemand je site bezoekt, bepaalt de server welk apparaat de bezoeker gebruikt en leidt deze naar de mobiele of desktopversie van je site. Het probleem met deze oplossing is dat het veel moeite kost om te beheren. Ook heb je eerder last van technische problemen én je Google-rankings kunnen eronder lijden.

7 Tips voor mobiele SEO:

Tip 1: Maak mobielvriendelijke content

  • Schrijf korte alinea’s
  • Kom snel to the point
  • Gebruik witruimte voor een betere leesbaarheid
  • Wees selectief met pop-ups

Tip 2: Structureer je gegevens

Je werkt met veel minder ruimte op een mobiel omdat er maar één kolom is. Zorg dus voor gestructureerde gegevens extra contrast.

Tip 3: Zorg voor een goede snelheid

Er zijn diverse Google-tools die je helpen om te zien hoe snel je site is. Bekijk deze en voer aanpassingen door. Mensen haken af als een site niet snel genoeg te raadplegen is.

Tip 4: Optimaliseer titeltags en metabeschrijvingen

Bij titeltags is het belangrijk dat je kiest voor tussen de 50 en 60 tekens zodat Google ze minder snel inkort. Bij metabeschrijvingen blijf je onder de 120 tekens.

Tip 5: Houd je mobiele ranking van jou én je concurrenten in de gaten

Bekijk wat je concurrenten doen en welke zoekwoorden zij gebruiken.

Tip 6: Houd rekening met spraakgestuurde apparaten

Zo’n 65% van de consumenten tussen de 25 en 49 jaar gebruikt vaak spraakgestuurde apparaten. Optimaliseer je content dus voor gesproken zoekopdrachten.

Mensen die spraakassistenten gebruiken om te zoeken, spreken meestal nonchalanter. Om hiervoor te optimaliseren, maak je gebruik van long-tailzoekwoorden. Voordeel: ze zijn langer en specifieker. Bezoekers komen heel gericht binnen en vinden vaker wat ze zoeken (hogere conversie).

Tip 7: Vergelijk je mobiele site met de desktopversie

Via Google Analytics kun je de pagina’s vergelijken. Waar zitten de verschillen? Waarom wordt de ene pagina vooral via desktop bekeken? De meeste gebruikers zoeken tegenwoordig via mobiel, dus een toestroom van desktopverkeer kan wijzen op een probleem met de mobiele bruikbaarheid van de betreffende pagina.

Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!

  • In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
  • Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.