Leestijd: ca. 3 minuten

Ik las deze week op Mashable een post met vijf businessmodellen voor sociale media startups. Nou denk ik dat een businessmodel zichzelf uiteindelijk altijd wel wijst als een applicatie aanslaat. Toch is dat lang niet iedere social media startup gegeven en kan het überhaupt geen kwaad hier vooraf al eens goed over na te denken.

Freemium model
In deze opzet bied je eerst een basisdienst gratis aan. Premium accounts ontvangen tegen betaling extra features en mogelijkheden van de dienst. Voorbeelden van sociale media die werken op basis van dit freemium model zijn LinkedIn en Vimeo. Een afweging die je als startup hiervoor moet maken is hoe ver je de dienst al “gratis” weggeeft. Aan de ene kant wil je niet dat iedereen zich kan redden met de basisdienst. Anderzijds moet een gebruiker van de gratis dienst wel iets aan deze dienst hebben zodat hij deze meer wil gebruiken.

Affiliate model
In dit model wordt geld verdiend door middel van het doorverwijzen van bezoekers, leads of sales naar een andere website.  Bedrijven die bijvoorbeeld (online) een product verkopen zijn voor een goed deel afhankelijk van affiliate pagina’s voor bezoek en sales. Net zoals bij sites die afhankelijk zijn van pure advertentie inkomsten is ook een succesvol affiliate businessmodel afhankelijk van hoge bezoekersaantallen.

Abonnementsmodel
In deze vorm vraag je gebruikers periodiek om een vergoeding voor het gebruik van je dienst, bijvoorbeeld jaarlijks of maandelijks. Een businessmodel met een abonnementsvorm kan ook prima gebruikt worden in combinatie met een freemium model. Struikelblokken kun je vinden in bijvoorbeeld de prijs van een abonnement. Binnen sociale media zijn vaak ook gratis alternatieven aanwezig die ook hard werken aan verbetering van hun diensten. Prijs jezelf dus niet uit de markt.

Virtuele goederen model
Dit is nog geen algemeen gebruikt model, maar binnen sommige sociale netwerken als Facebook zijn virtueel cadeaus weg te geven tegen betaling uiteraard. Ook wapens en upgrades binnen spellen zijn hier een goed voorbeeld van. Het voordeel van virtuele goederen is dat zij in alle soorten en maten te bedenken zijn en marges relatief makkelijk hoog kunnen liggen. Kosten bedragen in principe alleen het dataverkeer dat nodig is voor het versturen, praktisch nul dus.

Advertentie model
Binnen het affiliate model reeds genoemd, maar toch ook in dit lijstje opgenomen. Sommige websites, vaak met hoge bezoekersaantallen, draaien op advertentie inkomsten. Gewoon een simpel mechanisme van: hoe meer bezoekers, hoe meer advertenties er worden verkocht EN hoe meer geld er voor advertenties gevraagd kan worden. Het kan wel handig zijn om enkele demografische eigenschappen  van je bezoekers te achterhalen. Op deze manier bied je ten eerste meer waarde aan je bezoeker, maar ook aan de adverteerders.

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

2 reacties

  1. Jan Seurinck

    Wat ik een beetje jammer vind aan deze blogpost is dat je een vertaling biedt van wat ik, en velen met mij, vorige week in het Engels lazen. Dat vind ik vervelend en je doet er bijgespijkerd en je eigen imago ook geen goed mee vrees ik.

    Beantwoorden
  2. Vincent Neve

    @Jan ik kwam hem vandaag tussen in m’n delicious tegen en wilde het nog even op een rij zetten. Onder het Bijgespijkerd publiek leest ongetwijfeld niet iedereen Mashable en ik pretendeer verder ook niet in deze post opnieuw het buskruit uit te vinden.

    Ik neem je kritiek ter harte, dank voor je reactie

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.