Leestijd: ca. 4 minuten

Er is veel rumoer rondom Instagram. Veel mensen kregen recent een update van Instagram waardoor foto’s en video’s het hele scherm vulden waarmee het medium erg veel op TikTok ging lijken. Gebruikers zouden meer video’s en foto’s te zien krijgen die door algoritmes voorgesteld worden. Na een week waarin de kritiek steeds feller werd, besloot het sociale medium een aantal omstreden wijzigingen terug te draaien. Populaire Instagrammers als Kim Kardashian en Kylie Jenner, ieder goed voor ruim 300 miljoen volgers, sloten zich aan bij de kritiek.

Instagram groeit en is één van de grootste social media in Nederland. Maar hoe haal je als bedrijf het uiterste uit dit sociale medium? Het vergroot je bereik, je zichtbaarheid en je naamsbekendheid. We zetten negen tips voor je op een rijtje.

Tip 1: Zorg voor een aantrekkelijk bedrijfsprofiel

In drie stappen heeft je bedrijf een Instagram-account. Je meldt je aan; je voegt een profielfoto toe (je merk of logo) en je koppelt je account aan Facebook (eigenaar van Instagram).

De eerste ingang tot succes is je bio. Hierin lezen je volgers en klanten in één oogopslag waar je voor staat; wat je aanbiedt; welke meerwaarde je biedt en hoe ze contact met je kunnen opnemen.

Tip 2: Meer volgers via Facebook

Eén op de vijf Facebook-accounts zit ook op Instagram. Dus als je Instagram aan Facebook koppelt, zien je Facebook-contacten dat ze je ook op Instagram kunnen volgen.

Je kunt ze direct uitnodigen om je op Instagram te volgen. Of je kunt een Instagram foto op Facebook delen met de uitnodiging ook op Instagram je te volgen. Je kunt daarmee zo’n 5% meer volgers krijgen.

Tip 3: Gebruik populaire hashtags

Gebruik populaire hashtags die aansluiten bij je foto, zodat je sneller wordt gevonden. Overdrijf niet, maar gebruik zo’n 5 hashtags per post. Bedenk ook je eigen hashtag zodat je je populariteit en bereik nog beter kunt meten. Bijvoorbeeld bij een eigen event of de introductie van een nieuwe dienst.

Tip 4: Gebruik populaire filters

Experimenteer eens met het gebruik van filters. Je vindt de meest populaire filters op de website van Creator Kit.

Tip 5: Plaats regelmatig

Bouw structureel aan je volgers en likes en plaats regelmatig berichten. Het werkt het slimst door een contentplanner op te stellen zodat je enige regelmaat inbouwt. Behoud altijd flexibiliteit door ook snel in te kunnen spelen op actuele zaken, het nieuws of het weer.  

Tip 6: Geef je klanten de ruimte

Laat je klanten foto’s delen waarbij ze jouw producten gebruiken. Zo zien vrienden van je klanten deze Instagramfoto’s én je laat hiermee zien dat je producten echt en betrouwbaar zijn.

Tip 7: Zet influencers in

Social media influencers kunnen een grote rol spelen bij het uitbreiden van het bereik van je merk. Lees een eerder bericht op Bijgespijkerd over de inzet van influencers.

Tip 8: Gebruik Instagram Stories of Instagram Reels

Vertel het verhaal achter je organisatie nóg beter met Stories. Je kunt losse foto’s gebruiken, maar ook een kort filmpje. Normaal gesproken verdwijnen ze na 24 uur, maar je kunt ze ook vastzetten in je tijdlijn zodat ze bewaard blijven. Je kunt ook live gaan.

Reels zijn korte video’s op Instagram waarin je je creativiteit kunt uiten en je merk tot leven brengt. Reels van Instagram lijkt overigens veel op TikTok.

Tip 9: Gebruik Instagram voor bedrijven

Maak gebruik van de voordelen van een bedrijfsaccount. Zoals adverteren op Instagram zodat je hiermee je groep volgers kunt uitbreiden. Maar denk ook aan het toevoegen van je locatie.

Tip: Wil je leren hoe je een goede influencer strategie formuleert en implementeert? Dan is de training Influencer Marketing iets voor jou!

Lees meer over deze training

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.