Uitgelicht
  • 25 creatieve en zinvolle KPI’s
  • Waarom hebben deze 14 welbekende merken hun logo veranderd?
  • Hoe schrijf je een intern communicatie plan?
  • 10 beroemde influencers die de wereld van Instagram domineren
  • Waar kan ik Social media voor gebruiken?
  • Over ons
  • Adverteren
  • Evenementen
  • Trainingen
Bijgespijkerd logo
Zoek
  • Social
    Willekeurig
    • article placeholder

      Opent de Mexicaanse griep de ogen van de overheid?

      Maurice Beerthuyzen
      26/11/2009
      Blogging, Social media, Zoekmachinemarketing
    Recent
    • 10 praktische tips voor de creatie van een authentiek vlog

      Gastblogger
      10/01/2021
    • 3 praktische tips voor de inzet van advertising op Facebook

      Gastblogger
      08/11/2020
    • Organische groei Instagram

      6 slimme tips om organische groei te realiseren op Instagram

      Egbert Jan van Bel
      13/01/2020
    • Emoticons

      11 voorbeelden van het gebruik van emoticons op social media

      Jeroen van der Zwet
      28/10/2019
    • Influencers

      10 beroemde influencers die de wereld van Instagram domineren

      Redactie Bijgespijkerd
      22/10/2019
    • Spelregels

      De 5 belangrijkste nieuwe spelregels voor marketing en sales

      Laura Nuhaan
      08/09/2019
  • Mobile
    Willekeurig
    • article placeholder

      Social media en mobile learning in de trainingenpraktijk

      Peter van Loevezijn
      20/02/2010
      Mobile, Social media
    Recent
    • Tips voor teams onder hoogspanning tijdens de coronacrisis

      Redactie Bijgespijkerd
      18/11/2020
    • Remote working

      4 handige tips voor veilig werken in een hybride werkdomein

      Redactie Bijgespijkerd
      28/08/2020
    • Veilig internetten op vakantie

      3 tips voor veilig internetgebruik vanaf jouw vakantieadres

      Gastblogger
      12/08/2020
    • Tips voor interne communicatie

      3 tips voor de interne communicatie in tijden van een crisis

      Gastblogger
      27/07/2020
    • Video calling

      10 praktische tips voor een veilige online videoconferentie

      Redactie Bijgespijkerd
      03/05/2020
    • 5 tips om je merk te versterken met Snapchat

      Redactie Bijgespijkerd
      11/01/2018
  • CX
    Willekeurig
    • social b2b

      In 5 stappen naar een Social Business Strategie

      Redactie Bijgespijkerd
      10/11/2014
      Bijgespijkerd, crm, online marketing, Social media, Social networking
    Recent
    • Zakenreis

      5 sterke gevolgen van de COVID-19-pandemie voor zakenreizen

      Redactie Bijgespijkerd
      13/09/2020
    • Marktbehoefte

      3 tips hoe je kunt inspelen op de veranderende marktbehoefte

      Gastblogger
      17/08/2020
    • Effectieve relatiegschenken

      3 aandachtspunten bij de keuze van een goed relatiegeschenk

      Gastblogger
      14/06/2020
    • CRM & marketing automation

      9 sleutels voor de integratie van CRM & marketing automation

      Redactie Bijgespijkerd
      01/04/2020
    • 4 tips om in finance het vertrouwen van de klanten te winnen

      Gastblogger
      23/02/2020
    • Customer journey mapping

      De 10 cruciale stappen in optimale customer journey mapping

      Redactie Bijgespijkerd
      09/02/2020
  • e-commerce
    Willekeurig
    • klantreis

      Het fundament voor een klantreis

      Redactie Bijgespijkerd
      07/08/2015
      Bijgespijkerd, Customer Journey, e-commerce
    Recent
    • 6 tips voor effectieve conversieoptimalisatie van je website

      Marco Bouman
      28/03/2021
    • Supplychain

      4 signalen dat je supplychain toe is aan nieuwe technologie

      Gastblogger
      06/08/2020
    • Groeipotentieel B2B-e-commerce

      6 drivers voor groei van e-commerce in business-to-business

      Redactie Bijgespijkerd
      17/05/2020
    • Tijdbesparing e-commerce

      4 manieren om serieus tijd te besparen in een handelsbedrijf

      Gastblogger
      02/02/2020
    • Fulfilment in e-commerce

      5 manieren om het fulfilment in de e-commerce te verbeteren

      Redactie Bijgespijkerd
      24/01/2020
    • Gepersonaliseerde website

      In 6 stappen naar een gepersonaliseerde en relevante website

      Gastblogger
      20/09/2019
  • E-mail
    Willekeurig
    • tactieken

      12 tactieken voor betere e-commerce – deel 1 van 2 delen

      Redactie Bijgespijkerd
      20/08/2017
      Bijgespijkerd, Digital marketing, e-commerce, e-mail marketing
    Recent
    • Conversie-e-mailcampagnes

      8 e-mailcampagnes die echt zorgen voor een hogere conversie

      Redactie Bijgespijkerd
      19/07/2020
    • Softwarelicenties

      5 adviezen om terstond te besparen op jouw softwarelicenties

      Guus Derckx
      27/06/2019
    • Targetting op LinkedIn

      4 adviezen voor targetting op LinkedIn voor B2B-marketeers

      Redactie Bijgespijkerd
      28/03/2019
    • E-mailnieuwsbrief

      8 tips om meer rendement te halen uit je e-mailnieuwsbrief

      Redactie Bijgespijkerd
      22/03/2019
    • 8 benaderingen voor een digitale strategie

      Redactie Bijgespijkerd
      09/02/2018
    • 17 conversieverhogende tips voor e-mail – deel 2 van 2

      Redactie Bijgespijkerd
      31/12/2017
  • Advertising
    Willekeurig
    • Hyves

      60% goedkoper 'Hyverteren' met tekstadvertenties

      Pieter Voogt
      09/01/2012
      Bijgespijkerd, Social media, Social Media Advertising
    Recent
    • 3 praktische tips voor de inzet van advertising op Facebook

      Gastblogger
      08/11/2020
    • Organische groei Instagram

      6 slimme tips om organische groei te realiseren op Instagram

      Egbert Jan van Bel
      13/01/2020
    • Optimaal klantcontact

      5 simpele stappen die zorgen voor een optimaal klantcontact

      Astrid Hendrikx
      18/06/2019
    • Targetting op LinkedIn

      4 adviezen voor targetting op LinkedIn voor B2B-marketeers

      Redactie Bijgespijkerd
      28/03/2019
    • 6 tips voor social media ads

      Redactie Bijgespijkerd
      23/01/2018
    • media

      8 Tips voor effectieve inzet van sociale media

      Redactie Bijgespijkerd
      12/11/2017
  • Digital Marketing
    Willekeurig
    • real time bidding

      Meer succes met Real Time Bidding

      Redactie Bijgespijkerd
      12/03/2015
      Bijgespijkerd, crossmedia, online marketing, Social Media Advertising
    Recent
    • 8 signalen waaraan je een slechte cybersecurity snel herkent

      Redactie Bijgespijkerd
      01/11/2020
    • Onderscheidende marketing

      17 redenen waarom je marketingaanpak niet onderscheidend is

      Dominic Heselmans
      05/07/2020
    • Marketing automation software

      4 adviezen voor het kiezen van marketing automation software

      Gastblogger
      30/06/2020
    • IT-maatregelen

      10 IT-maatregelen gefocust op de korte én de lange termijn

      Gastblogger
      31/05/2020
    • virtueel management

      5 praktische adviezen voor het virtueel managen van een team

      Redactie Bijgespijkerd
      11/05/2020
    • Curriculum vitae

      3 praktische tips voor het opmaken van een professioneel cv

      Gastblogger
      11/03/2020
  • Branding
    Willekeurig
    • article placeholder

      BP: Niet alleen maar knoeiwerk online

      Maurice Beerthuyzen
      24/06/2010
      Online branding, Social media
    Recent
    • Communicatie-workflow

      6 adviezen over controle op jouw communicatie met workflows

      Gastblogger
      27/04/2020
    • Thought leadership

      5 manieren om je bedrijf te positioneren als thought leader

      Ruud Moors
      13/04/2020
    • Naamsbekendheid

      5 doeltreffende manieren om je naamsbekendheid te vergroten

      Gastblogger
      15/03/2020
    • Online branding

      8 bijzonder handige marketingtools voor jouw online branding

      Redactie Bijgespijkerd
      05/01/2020
    • Value marketing

      4 waardevolle effecten maken value marketing tot een succes

      Jaap Favier
      07/11/2019
    • Waarom hebben deze 14 welbekende merken hun logo veranderd?

      Jeroen van der Zwet
      16/09/2019
  • Search
    Willekeurig
    • article placeholder

      Snelheid website nu officieel een factor voor posities in Google

      Anne Jan Roeleveld
      10/04/2010
      Zoekmachinemarketing
    Recent
    • infographics

      5 redenen voor de inzet van infographics in contentmarketing

      Gastblogger
      04/09/2020
    • AI in voice

      4 tips voor het gebruik van artificial intelligence in voice

      Gastblogger
      20/04/2020
    • Voice-technologie

      In 8 stappen je stem helder laten horen met voice marketing

      Egbert Jan van Bel
      03/03/2020
    • Webcontent

      11 gouden regels voor het schrijven van content voor het web

      Egbert Jan van Bel
      08/12/2019
    • Content is King

      SEO & content: 5 tips voor de creatie van content die werkt

      Rosanne van der Putten
      02/08/2019
    • SEO-handleiding

      Een heldere handleiding voor een zelfstandige start met SEO

      Redactie Bijgespijkerd
      02/07/2019
Home
Bijgespijkerd

Niemand vindt je nieuwe logo mooi. Big Deal?

Thijs Kaasschieter
08/10/2010
Bijgespijkerd, Online branding

Leestijd: ca. 7 minuten

Gap, een Amerikaans kledingwarenhuis en kledingmerk, heeft zich de woede van half Amerika op de hals gehaald. Hoe? Door haar logo te veranderen van een het bekende stijlvolle logo naar een wat gewoontjes ogend Helvetica-logo. Nu weten we allemaal dat veranderingen meestal gepaard gaan met wat negatieve reacties, maar in dit geval is het wel extreem. Een rondje langs de Amerikaanse mode en designblogs levert geen enkel positief geluid op. En ook het sentiment op Twitter is behoorlijk negatief. Er is, net als voor het iTunes logo, ook alweer een account voor het nieuwe Gap logo in het leven geroepen. Iemand heeft zelfs een Crap-logo generator gemaakt waarmee je zelf je eigen Gap/Crap logo kunt maken. De conclusie is dat iemand met een beetje kennis van WordArt dit ook zelf had kunnen maken. Geen goede beurt voor Gap dus.

Nu is Gap niet het enige merk dat last heeft van het steeds mondiger wordende publiek. Het redesign van Facebook vorig jaar werd ook niet best ontvangen. In een Facebook app konden gebruikers laten weten wat ze van het nieuwe design vonden. Een overtuigende 94% vond het helemaal niks. Ook het logo van de Olympische Spelen van 2012 in Londen kon op veel kritiek rekenen. De 400.000 pond die dit logo gekost heeft kon wel beter besteed worden. Recenter konden designers ook het nieuwe emoticon-logo van Pepsi niet waarderen. Zeker het document waarmee het reclame bureau Pepsi heeft binnengehaald werd afgedaan als een groot stuk onzin. Mooie onzin, dat wel, maar onzin.

Gelukkig wonen er op het internet niet alleen maar zeikerds, maar zijn er ook genoeg mensen die mooie dingen kunnen maken en niet te beroerd zijn om een merk een handje te helpen. De voorbeelden van goede crowdsourcing projecten zijn talrijk. 99designs is een goed voorbeeld van een crowdsourcing platform waar bedrijven de hulp in kunnen schakelen van ruim 81,000 designers voor bijvoorbeeld een nieuw logo. Per opdracht ontvangt een bedrijf gemiddeld 105 verschillende designs van verschillende designers. Daar kan geen designbureau tegen op.

Zonder de hulp van Gap is het designer weblog ISO50 een actie gestart onder hun leden met als opdracht: ontwerp het nieuwe logo van Gap. Binnen korte tijd stroomden de reacties binnen. Op het moment van schrijven zijn er zo’n 250 ontwerpen toegevoegd. Een kleine greep uit de ontwerpen:


Ook Gap zelf is inmiddels wakker geworden en plaatst het volgende bericht op hun Facebook pagina:

Thanks for everyone’s input on the new logo! We’ve had the same logo for 20+ years, and this is just one of the things we’re changing. We know this logo created a lot of buzz and we’re thrilled to see passionate debates unfolding! So much so we’re asking you to share your designs. We love our version, but we’d like to see other ideas. Stay tuned for details in the next few days on this crowd sourcing project.

Nu lijkt het dus opeens een crowdsourcing project van Gap zelf. Is Gap in paniek geraakt van alle kritiek en probeert het nu de boel te redden door het als crowdsourcing project te bestempelen? Of is dit misschien wel een bewuste actie geweest? Maak zelf snel een lelijk logo, kijk naar de reacties die erop komen en laat vervolgens de ‘amateurs’ aan het werk en kies hier de beste ontwerpen uit. Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan een logo laten maken door een ontwerpbureau zoals Pepsi doet, maar of het goed is voor je merk? Een logo moet toch wat meer voorstellen dan een paar pixels. Hier zit je geschiedenis, je merkwaarden, je visie in. Is het verhaal achter het logo niet veel belangrijker dan het logo zelf? De komende dagen zullen uitwijzen wat Gap met het logo gaat doen.

Wat leren we hier nou van? Moeten bedrijven tegenwoordig altijd luisteren naar het publiek? Had Gap al van te voren de hulp in moeten schakelen van de design community? Of moet je hier als merk totaal geen rekening mee houden en doen wat je zelf goed vindt? Welke consument bekommert zich nou over een logo? Zijn mensen Facebook minder gaan gebruiken? Minder Pepsi gaan drinken? Zullen er minder mensen naar de Olympische Spelen in Londen kijken? Ik denk het niet. Benieuwd hoe jullie hierover denken. Vermakelijk is het in ieder geval wel.

Update1: Hier vind je de vier stappen die je moet volgen om ook zo’n mooi Gap logo te maken. Het is alvast voorgedaan voor de grootste merken ter wereld. Drie voorbeelden

Update2: 99designs heeft ook haar aanhang gevraagd om een nieuw Gap logo te ontwerpen. Hierbij alvast de meest populaire ontwerpen.

Update3: Inmiddels heeft Gap duidelijk gemaakt dat ze hun oude logo weer in ere gaan herstellen. Op hun Facebook pagina zeggen ze het volgende:

Ok. We’ve heard loud and clear that you don’t like the new logo. We’ve learned a lot from the feedback. We only want what’s best for the brand and our customers. So instead of crowd sourcing, we’re bringing back the Blue Box tonight.

Hier wordt verder doorgelinkt naar een persbericht waarin Gap aangeeft dat ze dit verkeerd hebben aangepakt.

“At Gap brand, our customers have always come first. We’ve been listening to and watching all of the comments this past week. We heard them say over and over again they are passionate about our blue box logo, and they want it back. So we’ve made the decision to do just that – we will bring it back across all channels.”

“We’ve learned a lot in this process. And we are clear that we did not go about this in the right way. We recognize that we missed the opportunity to engage with the online community.  This wasn’t the right project at the right time for crowd sourcing.”

Ik ben het niet met ze eens. Natuurlijk was dit het goede moment voor een crowdsource project. Dat zie je wel aan de reacties en de inzendingen op andere blogs. Ze hebben het gewoon compleet verkeerd aangepakt. De nieuwe logo’s lagen voor het oprapen, de community was warm gemaakt, en nu krabbelen ze terug. Dit getuigt in mijn ogen alleen maar van een gebrek aan visie bij Gap. Een logo veranderen doe je niet zomaar, daar moet een visie en een verhaal achter zitten. Als je een crowdsource project start doe je dit ook met een bepaalde overtuiging. In dit geval ontbrak deze overtuiging volledig en was het dus gedoemd te mislukken.


Gerelateerd

brandingcrowdsourcingGaplogo

Over de auteur

Thijs Kaasschieter

Thijs werkt bij Graydon Nederland als Product Manager en houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwikkelen van nieuwe online en mobiele diensten en platformen.

24 reacties

  1. Jort Possel 08/10/2010

    Interessant met oog op Open Branding: hoeveel creëer/bepaal je zelf, hoeveel creëer/bepaal je samen met je doelgroep.
    Big question: gaat Gap iets doen met de ingestuurde logo’s. Met deze leuke reactie maak je het wel moeilijk voor jezelf in het maken en communiceren van je finale keuze. Managing expectations of yoiur target audience…

    Beantwoorden
  2. Scorpiona2000 08/10/2010

    Leuke blog Thijssie 🙂

    Mensen zullen wellicht niet minder Pepsi drinken of minder naar de Olympische Spelen kijken, maar met een ‘lelijke’ Gap logo op je kleren rondlopen is toch weer wat anders…kleren maken direct deel uit van jouw identiteit. Ik denk dat het heel erg ligt aan wat voor product het bedrijf verkoopt.

    Beantwoorden
  3. Thijs Kaasschieter 08/10/2010

    @Jort zeker interessant. Hoe denk jij hierover? Had Gap het logo eerst voor moeten leggen aan consumenten of zelfs samen het logo moeten vormgeven?
    Ik denk dat Gap niet meer terug kan nu. Ze zijn wel wat voorzichtig in hun reactie. We vinden ons eigen logo wel erg mooi, maar zijn ook benieuwd naar die van jullie. Ze houden alle opties open, maar dat gaat natuurlijk niet werken.

    Beantwoorden
  4. Thijs Kaasschieter 08/10/2010

    @Scorpiona Goed punt. Nu weet ik niet of Gap het logo op de kleding toont. Zo te zien niet. Maar het zal inderdaad bij merken die je openlijk draagt of laat zien meer invloed hebben dan bij de merken waarmee je jezelf minder zichtbaar identificeert.

    Beantwoorden
  5. Niels 09/10/2010

    Thijs,

    Mooie blog!

    De vraag is natuurlijk of dit een bewuste keuze was van GAP, of dat het een blunder is geweest met de potentie om om te draaien in een succesverhaal. Want de ‘free publicity’ is natuurlijk enorm.

    En gezien de reacties heeft het merk de emotie van haar doelgroep aangeboord.

    Als ze gebruik maken van deze input verwacht ik wel dat de loyaliteit van haar klanten vele malen hoger zal zijn. Je gaat immers niet iets afkraken waar je zelf aan hebt bijgedragen, want dan kraak je jezelf af.

    Een interresante case die ik zeker ga volgen 😉

    Gr
    Niels

    Beantwoorden
  6. Thijs Kaasschieter 11/10/2010

    @Niels bedankt! Ik denk niet dat het een bewuste actie is geweest van Gap. Ben het wel met je eens dat ze waarschijnlijk nooit zoveel aandacht en reacties hadden gehad als ze, zonder eerst een lelijk logo neer te zetten, meteen waren begonnen met het crowdsourcen van een nieuw logo.
    Ze hebben nu wel een ‘point of no return’ bereikt door het te bestempelen als crowdsourcing project. Nu moet Gap wel iets met de ingestuurde logo’s gaan doen en consumenten laten kiezen welk logo zij het beste vinden. Dan geef je wel een hoop uit handen, maar dat is nu eenmaal de weg die ze nu zijn ingeslagen.

    Beantwoorden
  7. Thijs Kaasschieter 11/10/2010

    @Niels by the way, zal de case zeker blijven volgen en als er interessante wendingen zijn zal ik deze zeker bespreken op Bijgespijkerd.

    Beantwoorden
  8. Marjolein 11/10/2010

    Grote veranderingen doorvoeren in logo’s worden eigenlijk nooit echt goed ontvangen. Mensen zijn vaak nogal gehecht aan “het bekende plaatje”. Na lange tijd wennen mensen er meestal vanzelf wel aan, de beste optie is om langzaam je logo te veranderen. (bron: seeking the ideal form: product design and consumer response).

    Ik ga hier binnenkort ook onderzoek naar doen op de VU: invloed van logoverandering (klein, middel, groot) op attitude. Ik kan tzt wel even een berichtje achterlaten hier.

    Beantwoorden
  9. Thijs Kaasschieter 11/10/2010

    @Marjolein Zo heb ik het ook altijd geleerd, als je tenminste wil dat een verandering van je logo geruisloos (zo ver mogelijk) voorbij gaat. Misschien is dit wel een bewuste actie van Gap om er juist voor te zorgen dat het opvalt, rumoer te creëren en zo te proberen om consumenten/designers in actie te krijgen om een nieuw logo te creëren en Gap weer op de kaart te zetten. Het komt wat knullig over, maar het zou allemaal een vooropgezet plan kunnen zijn. Who knows?

    Ben benieuwd naar je onderzoek, dus laat zeker wat achter als je de resultaten hebt!

    Beantwoorden
  10. Maurice Beerthuyzen 11/10/2010

    Helemaal eens met Marjolein, je ziet dit fenomeen ook vaak terug bij website-aanpassingen; een design levert doorgaans een daling in de waardering op. Na verloop van tijd wennen consumenten hier aan en trekt het weer bij.

    Er is hier echter wel iets anders aan de hand; reageren mensen op een logowijziging? Ja wel degelijk blijkt. Kennelijk is Gap een van de gelukkige merken met veel fans. En fans hebben wel degelijk een mening over zalen als een logo; ga eens terug in de tijd: Toen Ajax zijn logo moderniseerde stond het halve stadion -letterlijk- in brand.

    Wat kun je hieraan doen? Ook op dit gebied in ieder geval luisteren naar je fans. Wat dat is natuurlijk niet sterk aan Gap. We hadden dit logo al 20 jaar. Ja.. dus? Kwam er uit onderzoek dat Gap – mede door het logo- een oudbollig logo had, waren er andere indicaties? Daar had Gap – met kennelijk veel fans- best de interactie over op kunnen zoeken.

    Beantwoorden
  11. Lukas 11/10/2010

    Waarom? Ik vraag me wat de aanleiding een gegronde reden was om het logo zo drastisch te veranderen. Dit kan wel eens een “Tropicana case” worden… Overigens winden mensen in NL zich ook op over onnodig veranderen van logo’s. Onlangs nog over het Baarnsch Lyceum dat ene leraar met een zolderkamer DTP hobby zomaar de opdracht gaf om het logo te veranderen. NRC Handelsblad besteedde er aandacht aan en petitie probeert het te stoppen (http://petities.nl/petitie/tegen-nieuw-logo-baarnsch-lyceum).

    Beantwoorden
  12. Danny van Oeveren 12/10/2010

    Soms lijkt het weleens of grote bedrijven dit express doen om extra media aandacht te krijgen.

    Ik moet bij dit verhaal gelijk denken aan de downtime van Twitter, was dat echt zo? Of gewoon om media aandacht te krijgen.

    Beantwoorden
  13. Thijs Kaasschieter 12/10/2010

    Blijkbaar is het geen geplande actie geweest. Ze zijn er aardig van geschrokken en zetten het oude logo weer terug. Een gemiste kans wat mij betreft, want ik kan me niet voorstellen dat er geen geschikte logo’s uit het crowdsource project waren gekomen. Hoog tijd voor Gap om een moderne marketer aan te nemen. Bij deze het artikel op Mashable.
    “Gap Reverts to Original Logo After Social Media Backlash” http://is.gd/fY6xq

    Beantwoorden
  14. Jort Possel 12/10/2010

    Geveinsde Open Branding als verdediging voor slechte closed branding… dat kan natuurlijk nooit goed uitpakken.

    Beantwoorden
  15. Ton Bil 12/10/2010

    Zou dit gewerkt hebben?

    Je bent GAP en je presenteert een lelijk logo als ware het je nieuwe logo. Je zegt erbij wat je denkt / wilt dat het uitdrukt, dat je nieuwe doelgroepen wilt aanboren, zonder de oude van je te vervreemden, enzovoort. Een verkapte briefing dus.
    Vervolgens ontvang je kritiek en zeg je: oeps ja, jullie hebben gelijk, weten jullie iets beters? We zijn best bereid ervoor te betalen. Honderden designers komen met hun logo’s. Je nomineert de aanvaardbare en laat de crowd reageren en stemmen.

    Resultaat: een crowdsourced, zorgvuldig beoordeeld, goedkoop redesign.

    Beantwoorden
  16. Ton Bil 12/10/2010

    @Jort: Precies! Mijn voorstel is dus andersom: geveinsde closed branding, maar direct erachteraan (het veinzen dus niet nep maken!): open sourced branding. Volgens mij haal je dan een prima resultaat. Wat denken jullie?

    Beantwoorden
  17. Thijs Kaasschieter 12/10/2010

    @Ton Ik weet niet of ik een voorstander ben van geveinsde closed branding. Ok, het levert je op deze manier een hoop aandacht op, maar het komt wel erg onprofessioneel over. Een logo is niet iets waar je zomaar even mee speelt. Open branding ben ik helemaal voor, en ik denk ook dat dit de enige juiste uitweg was geweest voor Gap. Dan kun je in het geval van Gap wat mij betreft nog steeds je oude logo als één van de geselecteerde opties aanbieden. Laat consumenten stemmen en kies je nieuwe logo. Als er dan massaal weer voor je oude logo wordt gekozen is het in ieder geval voor iedereen duidelijk dat dit de voorkeur heeft onder consumenten. Nu was dat niet zo en is het argument dat iedereen het oude logo terug wil erg makkelijk gebruikt om maar weer terug in de schulp te kruipen.

    Beantwoorden
  18. Jort Possel 12/10/2010

    @Ton: Veinzen en Open in een strategie…. nee, dat gun ik niemand. Open branding betekent je doelgroep heel serieus nemen, vanaf het begin, en ook echte openheid geven. Als je als bedrijf hier niet aan toe bent, niet doen.

    @Thijs – proficiat met je trending topic.

    Beantwoorden
  19. Paul de Bruijn 13/10/2010

    Prachtig voorbeeld van hoe het niet moet.
    Maar het gaat natuurlijk om meer dan een logootje. Een logo is het fundament van een huisstijl. En even rondvragen (crowd sourcing) of er alternatieven zijn, levert mooie inzendingen op.

    Maar een logo van een groot bedrijf moet aan zoveel vormgevingseisen en technische eisen voldoen, dat de meeste ontwerpers de echte, achterliggende, opdracht niet kunnen realiseren. Het ontwerp van een logo als vorm is maar een peuleschil ten opzichte van het introduceren van een nieuwe huisstijl of beter, coprorate identity, voor een wereldwijd opererend bedrijf.

    Crowdcourcing kan, maar het levert niet meer op dat een mooie vorm en dat is nog geen nieuwe corporate identity.

    Beantwoorden
  20. Niels 13/10/2010

    @Paul,

    mooie opmerking. Ben het inderdaad met je eens dat het logo de verwezenlijking moet zijn van de coorperate identity.

    Je kan het crowdsourcen echter ook gebruiken als een veel breder instrument, nl. je imago ‘testen’. Je krijgt namelijk terug hoe je gezien wordt. En het is maar de vraag of de organisatie een coorperate identity zoekt, of een nieuw logo dat de huidige identiteit en imago beter uitdraagt.

    Bekijk het eens vanuit de GAP- analyse van Jaap van Grinten. GAP heeft (ga ik toch wel vanuit) een gewenste identiteit. Getoetst of dit binnen de organisatie ook de werkelijke identiteit is en tot slot de communicatiemiddelen tegen de lamp gehouden.Gekeken vanauit de gewenste identiteit kunen hier dus 2 gap’s zijn: Tussen gewenst en werkelijke identiteit en tussen gewenst en fysieke identiteit. De derde GAP (wat een heerlijk woord in dit topic 😀 ) kan zich bevinden tussen gewenste identiteit en het imago.

    Misschien is GAP wel opzoek naar een manier om de kloof te dichten tussen identiteit en imago en werken ze van buiten naar binnen ipv omgekeerd.

    Beantwoorden
  21. Max 20/10/2010

    Haha ja het is wat, heb je een mooi logo. Ben je er trots op, vind de doelgroep het niets.. Tja.

    Wel leuk initiatief van 99designs om haar “aanhang” te vragen om een logo te ontwerpen.

    Beantwoorden
  22. Ghislaine Schmidt 23/02/2011

    Wat een gedoe om niks. Mensen zijn in eerste instantie nooit positief over logo-wijzigingen. Een logo is een heel herkenbaar deel van een bedrijf en klanten, maar ook werknemers, ervaren het (vaak geziene) logo daardoor als vertrouwd. Zodra je het logo verandert, hoe mooi en goed doordacht het nieuwe ook is, zal er altijd weerstand komen. Na een jaar/twee jaar raken ze vertrouwd met het nieuwe logo en wordt dat opeens goed gevonden. Misschien is het nieuwe gap-logo wel erg simpel, maar waarschijnlijk was de weerstand na een paar jaar vanzelf verdwenen.

    Beantwoorden
  23. Marjolein 26/02/2011

    Oké, onderzoek inmiddels afgerond en hierbij kort mijn resultaten. Wat wel opmerkelijk is, is dat het nieuwe logo vaak even goed of soms beter wordt herkend dan een oud logo. Klagen over een logo helpt de herkenning alleen maar. Wel grappig vind ik dat bijv het nieuwe logo van Starbuck veel wordt gezegd dat het nieuwe logo zo slecht herkenbaar is. Maar ze hebben het nog niet doorgevoerd en iedereen kan het nieuwe logo al oproepen, tsja ;).

    Hierbij de resultaten van het onderzoek:

    Logo redesigns: A Familiar Face or a Brand New Logo?http://www.marjoleinvanderkolk.com/logo-redesign/

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter Annuleer antwoord

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

RSS Vacatures

  • Digital Marketing en Content Specialist - 247TailorSteel
  • E-commerce/Online Marketeer - Novoplast - Ingevuld
  • Content Marketeer - Van Egmond Groep
  • Allround (online) Marketeer - Ingevuld - Dyade Voordeelservice
  • Digital Growth Marketeer - Slimstock - Ingevuld

Laat je bijspijkeren!

► Training Service excellence in de praktijk

► Training Klantgericht verkopen

► Training Klantgericht communiceren

► Training Klantgericht schrijven

► Opleiding digital en online marketing

► Opleiding social media

► Opleiding online marketeer

► Opleiding digitale marketing strategie

► Opleiding content marketing

RSS Laatste nieuws van CustomerTalk

  • Cruciale inzichten in de snel veranderende e-commercesector 09/04/2021
  • FinTech-bedrijven tonen veerkracht tijdens gezondheidscrisis 09/04/2021
  • Samenwerking cruciaal voor succes implementatie technologie 09/04/2021
  • Dé aanpak waarmee onlinefashionretailers hun omzet verhogen 08/04/2021
  • De belangrijkste trends in mobiel voor business-to-business 08/04/2021

RSS CustomerTalk – Events & Webinars

  • Een digitale marketing roadmap maken maken doe je zo
  • Customer experience in tijden van een pandemie
  • Digitale transformatie implementeren: de sleutel tot succes
  • Het geheim van marketing messages die blijven plakken
  • Succesvol zijn met duurzame marketing

Laatste berichten – social

  • 10 praktische tips voor de creatie van een authentiek vlog

    Gastblogger
    10/01/2021
  • 3 praktische tips voor de inzet van advertising op Facebook

    Gastblogger
    08/11/2020
  • Organische groei Instagram

    6 slimme tips om organische groei te realiseren op Instagram

    Egbert Jan van Bel
    13/01/2020

Laatste berichten – Digital

  • 8 signalen waaraan je een slechte cybersecurity snel herkent

    Redactie Bijgespijkerd
    01/11/2020
  • Onderscheidende marketing

    17 redenen waarom je marketingaanpak niet onderscheidend is

    Dominic Heselmans
    05/07/2020
  • Marketing automation software

    4 adviezen voor het kiezen van marketing automation software

    Gastblogger
    30/06/2020

Recent

  • 6 tips voor effectieve conversieoptimalisatie van je website

    Marco Bouman
    28/03/2021
  • 4 tips voor de implementatie van click & collect in winkels

    Gastblogger
    01/03/2021
  • Data-gedreven besluiten

    5 essentiële manieren waarop business intelligence verandert

    Gastblogger
    01/02/2021
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Pagina’s

  • Over Bijgespijkerd
  • Externe links
  • Adverteren
  • Bijgespijkerd Trainingen
  • Disclaimer
  • Whitepaper download
  • Evenementen
  • Onze bloggers
© 2018 Bijgespijkerd | Disclaimer | Website door Mark Lanphen