Leestijd: ca. 4 minuten

Ik hoor steeds vaker om me heen dat de traditionele beurzen een beetje achterhaald zijn en dat ze steeds onbelangrijker worden in de marketingmix van organisaties. Ze kosten veel tijd, voor aanbieder en bezoeker, ze kosten veel geld en ze leveren aanbieder en bezoeker te weinig op. Twee weken was ik zelf nog op zo ‘n traditionele beurs, behoorde zelfs tot de bemanning van een stand, en kon eigenlijk die meningen alleen maar beamen op basis van eigen ervaring en van bezoekers die ik sprak. Maar als deze vorm niet meer werkt, wat is dan het alternatief? Gewoon stoppen met beurzen? Misschien. Maar het kan ook virtueel. Virtuele beurzen zijn niet nieuw en zijn ook in Nederland al meerdere keren georganiseerd. Geen fysieke aanwezigheid, maar toch de mogelijkheid van interactie in alle mogelijke vormen binnen 3d-omgevingen. ‘Virtual expo’s are so 21th century, zag ik bij de aankondiging van een internationale, virtuele beurs. Is dat echt zo?

Wat maakt een virtuele beurs interessant?
De voordelen van een virtuele beurs zijn makkelijk op een rijtje te zetten:
– veel goedkoper voor aanbieder: denk aan stand, ontwerp en uitvoering en standbemanning;
– geen reistijden voor aanbieder en bezoeker;
– alle online communicatietechnieken voorhanden;
– makkelijke integratie van social media;
– makkelijk meerdere keren op een dag even te bezoeken;
– anyplace, anywhere
– beursseminars en -workshops eenvoudig te volgen en altijd plek;
– langere tijd beschikbaar.

Waarom is een virtuele beurs niet zo interessant?
De nadelenlijst is misschien wat minder lang, maar daarom zeker niet onbelangrijk:
– geen fysieke contacten mogelijk;
– geen fysieke incentives (geen gevulde tassen), hooguit op aanvraag;
– minder overtuigingskracht om bezoeker te overtuigen
– is geen beursvervanger, hooguit een aanvulling op;
– geen mogelijkheid om te gaan en dan ‘ mooi op tijd naar huis’.

Wel of niet doen?
Zoals gezegd bestaat het concept in Nederland ook en zijn er de afgelopen jaren virtuele beurzen georganiseerd. De meest recente was volgens mij de virtuele reisbeurs van de ANWB begin dit jaar. Ook aanbieders van virtuele beursplatformen zijn nog steeds actief. Maar als je naar het aantal virtuele beurzen kijkt, dan wil deze vorm blijkbaar geen succes worden en als reden hoor je vaak de opgesomde minnen. Toch denk ik dat het concept meer verdient, puur om de voordelen die ik heb genoemd. Misschien dan niet met het doel om direct te overtuigen en te verkopen (op welke traditionele beurs gebeurt dat eigenlijk?), maar wel om op een slimme en innovatieve manier producten en diensten te presenteren en daarover te communiceren. De contacten die je dan verzamelt, geef je dan opvolging door middel van fysieke afspraken. Een second life voor de virtuele beurs.

Enkele links naar video’s van virtuele beursvoorbeelden:
Tradky, site van het bedrijf Tradky dat virtuele beursplatformen aanbiedt.
The weightmanagementshow, een virtuele beurs die binnenkort start.
World expo Shanghai 2010 online, een voorbeeld van de virtuele beurs als aanvulling op een klassieke beurs.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.