Leestijd: ca. 3 minuten

Steeds meer bedrijven staan toe dat hun medewerkers onder werktijd gebruikmaken van sociale netwerksites. Dit valt te lezen in een artikel in het AD van vandaag. Worden bedrijven dan eindelijk wakker?

<<UPDATE (11:20): Saskia liet via Twitter weten dat de conclusie van het artikel door het AD verzonnen is. Haar onderzoek had helemaal niet als doel om hier uitspraken over te doen. Dat doet overigens niets af aan haar onderzoek (wel aan het artikel…).>>

Het AD denkt dit te mogen concluderen op basis van onderzoek van Saskia de Laat. Zij is Communication Officer bij de Technische Universiteit Eindhoven en deed voor haar recente afstuderen onderzoek naar de rol van sociale media in de interne communicatie bij bedrijven. Het AD schenkt vandaag in een uitgebreid artikel aandacht aan dit onderzoek. Helaas blijkt die conclusie (en daarmee ook de titel) uit de duim gezogen. Maar het bevat wel interessante informatie.

Scheiding tussen werk en privé
Een interessante passage uit het artikel is deze:

“Bedrijven maken nu massaal de omslag, merkte De Laat in haar onderzoek. Ze realiseren zich dat verbieden geen zin heeft en dat werknemers er efficiënter door werken. Bovendien is de werkplek leuker als je contact hebt met de buitenwereld en ben je dus gemotiveerder.”

Die laatste zin sluit mooi aan op de gedachten van Stephanie Broadbent over ‘online intimiteit’, waarover ik vorig jaar een post schreef (incl. een video van haar TED-talk over dit onderwerp). Het idee hierachter is dat de scheiding tussen werk en privé eigenlijk tegennatuurlijk is en pas in de laatste 150 jaar ontstaan. Sociale media overbruggen de kunstmatig opgeworpen drempels weer.

Voordelen voor de organisatie
Maar ook binnen de organisatie zelf bieden sociale media voordelen. De belangrijkste die Saskia de Laat benoemt:

  • Social media bieden mogelijkheden voor meer en betere samenwerking en maken co-creëren, kennisdeling en kennismanagement makkelijker.
  • Social media dragen bij aan efficiëntie & snelle communicatie.
  • Social media bieden nieuwe mogelijkheden op het gebied van beleidscommunicatie.
  • Social media vergroten trots & binding met de organisatie.
  • Social media kunnen de identiteit van een organisatie versterken.
  • Social media sluiten aan op de tijdgeest en passen bij het nieuwe werken.

Het hele rapport is interessant en lekker leesbaar en bevat leuke cases van o.a. Achmea (ook genoemd in het AD-artikel), Hogeschool Arnhem Nijmegen, Politie Zuid-Oost en KPN. Het is terug te lezen op de blog van Saskia de Laat en hieronder.

De Kracht Van Social Media Voor Interne Communicatie – Saskia de Laat

Over de auteur

Bram Koster

Doet dingen bij @marketingfacts en @onlinetuesday. Zoekt antwoord op de vraag: heeft het leven eigenlijk nog wel onzin?

7 reacties

  1. Robert Haringsma

    Het is wel een heel positief verhaal zo. Is het ook niet zo dat mensen juist afgeleid kunnen worden door sociale media. Elke timemanagement trainer zegt dat je je mail moet uitdoen tijdens het werk en hier staat dat het fantastisch is dat je twitter, facebook etc. ook aan hebt staan.

    Verbieden lijk me inderdaad zinloos, maar om nu te zeggen dat het werken er beter van wordt… Ik twijfel nog.

    Beantwoorden
  2. Bram Koster
    Bram Koster

    Hoi Robert,

    Mijn artikel vormt een tegenwicht tegen alle bedrijven die puur denken vanuit de negatieve gedachtengang die jij ook aanhaalt. En als gevolg daarvan toegang tot sociale netwerksites afsluit, e.d. Ik vond het aardig dat nu uit wetenschappelijk onderzoek ook eens blijkt dat er positieve effecten zijn.

    Natuurlijk ligt de waarheid in het midden en kan het gebruik van social media ook negatieve effecten hebben. Net als het gebruik van de telefoon, overigens. Of de fax. Het is maar net hoe je ze gebruikt.

    Let wel: Saskia benoemt in haar onderzoek ook heel specifiek de “aandachtspunten” die spelen bij de inzet van social media (zie pag. 46 van haar rapport hierboven). De eerste die zij benoemt: “Social media vereisen een grote verantwoordelijkheid van de medewerker.” En zo is het maar net. Wat hopelijk steeds meer bedrijven gaan leren waarderen, is dat medewerkers vaak de verantwoordelijkheid nemen die je ze geeft…

    Beantwoorden
  3. Haringsma

    Niets meer aan toe te voegen. We zijn het eens.

    Ik was in het rapport gestopt op pagina 45, dus vandaar dat ik het over het hoofd had gezien.

    Beantwoorden
  4. Sharita Gopal

    Ben benieuwd hoe dit werkt bij banken waar veel sprake is van hokjes mentaliteit en hoge muren tussen verschillende afdelingen.
    Zogenoemd voordeel ‘kennisdeling’ is een fabeltje in veel bedrijven. Veel bedrijven willen niet altijd kennisdelen met de gehele werkvloer. Kennis is macht, en sommige kennis wil je voorbehouden aan een select gezelschap. Ik zie iemand van backoffice settlement al twitteren met de beurshandelaar. Weet niet of de bank dat zou toestaan, ook al zou het alleen intern plaatsvinden.

    Ik zie twitter en sociale media wel als een mooi middel smeermiddel voor ondernemingen met veel buitendienst accountmanagers. Vaak zijn deze mensen lange dagen onderweg en brengen hoogstens 1 of 2 keer per week een bezoek aan de binnendienst. Socialmedia is dan een mooie manier om binnendienst met buitendienst te verbinden en de buitendienst met de klant.

    Beantwoorden
  5. Bram Koster
    Bram Koster

    @Sharita: ik heb vorig jaar onderzoek gedaan naar de inzet van social media door (grotere) bedrijven (zie http://bit.ly/9PDUVD). Tijdens dat onderzoek bleek dat veel bedrijven, waaronder banken, er flink actief mee zijn, zowel extern gericht als voor interne communicatie. Zo gebruiken binnen de Rabobank best veel mensen Yammer (interne Twitter) en andere tools om mensen met elkaar in contact te brengen en houden op basis van kennis, ervaring, etc.

    Natuurlijk spelen er regelmatig politieke/diplomatieke zaken die de uitwisseling van kennis in de weg staan in een organisatie. Maar dat lijkt me niet voorbehouden aan banken, eerlijk gezegd.

    Beantwoorden
  6. Sharita Gopal

    Bedankt voor je reactie. Je rapport zal ik van de week bekijken.

    De bank heb ik alleen als voorbeeld aangehaald, maar ongetwijfeld spelen politieke spelletjes in veel bedrijven.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.