Leestijd: ca. 6 minuten

Het is goed om met regelmaat te kijken naar de input en output van je marketinginspanningen en je marketingorganisatie. Dat betekent dat je periodiek een aantal zaken onder de loep neemt zoals:

  • hoe staat de business er voor
  • analyse van de verhouding tussen marketing strategie en business
  • hoe is het verloop van klanten
  • zijn de doelen van de organisatie logisch in relatie met de doelen van marketing
  • wat is de bijdrage van marketing aan het totale succes
  • klopt de rol van marketing binnen de organisatie nog

Dat betekent dat je met regelmaat op basis van deze vragen analyseert, een samenvatting maakt in de vorm van een swot en daar de voortgang op baseert.
Het analyseren van de digitale marketingmix vraagt om inzicht in de elementen die in die digitale marketing mix zitten. Deze zogenoemde audits vormen de basis om een nieuwe strategie te kunnen bepalen.

 

Zoekmachinemarketing Audit

Het is bekend dat een groot aantal mensen, ruim 80%, Google gebruikt voor het uitvoeren van een zoekopdracht. Er wordt zelfs zelfden een url geschreven, we typen eerder de naam in Google om vervolgens naar de website te gaan. Op zich een bijzondere stap omdat we eigenlijk alles zo snel mogelijk willen laten plaats vinden. Al een onderdeel van de audit die niet vergeten mag worden. Welke elementen zien we nog meer in deze audit:

  • marktontwikkelingen
    – hoe zoeken mensen
    – wat zijn de woorden die de andere spelers op de markt gebruiken; voer zelf met regelmaat zoekopdrachten uit die klanten zouden kunnen doen, dat geeft een beeld welk resultaat zij krijgen
  • technische issues
    – klopt de website technisch, denk aan openingstijden, doodlopende verwijzingen of ouderwetse content
  • optimalisatie
    – websiteoptimalisatie als vervolg op de zoekmachine lijkt ver weg; echter de samenhang tussen beide is groot, de zoekresultaten vormen de basis voor ons gedrag op de website; als deze niet op elkaar aangesloten zijn dan wordt het lastig voor de klant om jou te begrijpen
  • linkbuilding
    – om traffic te genereren is het werken met linkbuilding een mooi instrument
    – tevens geeft link building je de kans om sterker naar voren te komen in de zoekresultaten; let wel op de veranderende logaritmen

 

Social Media Audit

In elke marketingstrategie zijn elementen van sociale media strategie terug te vinden. Over het algemeen kun je stellen dat er veel tijd, geld en energie door marketeers in sociale media wordt gestopt ter ondersteuning van het bereiken van de marketingdoelstellingen. Het periodiek uitvoeren van een social media reality check is een must.

  • engagement evaluation
    – geef een duidelijke definitie van het begrip engagement, deze definitie omvat KPI’s waar je in de strategie op kunt sturen
    – hebben alle activiteiten geleid tot betere waarden van de genoemde KPI’s
    – analyseer de verschillende soorten berichten en de mensen die er wel of niet op reageren; in dit geval is niet reageren ook een reactie
  • profile standardization
    – geven de berichten, posts en content een goed eenduidige en duidelijk beeld van de afzender
    – in hoeverre sluiten de activiteiten aan bij de merkstrategie
  • praktijksituaties
    – zorg dat je ook kijkt wat er dagelijks plaats vindt, zijn de processen zo ingericht; webcare wordt pas lastig als er geen processen zijn of afspraken gemaakt zijn
  • contentplanning
    – plan het plaatsen van de content en plan de content
    – hoe is dat afgelopen periode gelopen?

 

Content Marketing Audit

De content is natuurlijk een deel van de social media audit. Bij het auditen van de content marketing is het belangrijk dat we conclusies kunnen trekken en aanbevelingen kunnen doen over de inzet van content en het effect van die content. Bedenk ook dat de inzet van content op verschillende devices ook kan leiden tot een afwijkend resultaat.

  • content productie
    – sluit de productie van de content aan bij de behoefte van de lezers
    – is de mate van relevantie voldoende afgedekt
    – de contentproductie en de ervaring door de ontvanger moeten in lijn liggen met de merkstrategie
  • publiek en lezers
    – wie leest wat op welk moment en via wel device
    – deze analyse geeft je handvatten om meer gericht content te produceren, tijdstippen van plaatsen of leveren te bepalen en goed na te denken op welk device je de content levert
  • contentstrategie
    – kijk of de strategie de afgelopen periode het doel heeft bereikt, de KPI’s van engagement kunnen daar bij helpen
    – in de strategie moet je elke plaatsing koppelen aan een individuele doelstelling zodat je hier op kunt sturen
  • content optimalisatie
    – denk bij optimalisatie vanuit verschillende invalshoeken
    – de klant moet de content aansprekend en relevant vinden
    – content en zoekmachinemarketing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Op basis van deze audits is het mogelijk om je marketing strategie te optimaliseren en je organisatie erop aan te passen. Het vraagt tijd en inspanning maar levert inzichten en verbeteringen op die weer leiden tot meer resultaat.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.